Bild
Nästa artikel

Säker och praktisk

Tester
Volvos första stadsjeep är säker och praktisk. Men se till att skaffa en bil där Volvo stått för uppgraderingar.
Volvo XC 90 har med åren blivit allt pålitligare som begagnad, mycket tack vare Volvos egna servicekampanjer.
Elegant och välordnad förarplats som i många stycken känns betydligt modernare än i de mindre syskonen. Här trivs man!
Bakluckan är tvådelad men även med den nedre fälld blir lasthöjden stor.

Volvo XC90, som presenterades 2002 och började levereras på hösten det året, är byggd som en personbil. Den har självbärande kaross och hjulupphängningar optimerade för vanlig väg. Den är i normalfall framhjulsdriven, bara om framhjulen tappar friktion kopplas bakhjulen via Haldexkopplingen in för att hjälpa till. Inredningen är en kombination av minibuss och stor kombi, här får upp till sju personer plats men stolarna kan också fällas ned i golvet och skapar då ett slätt lastgolv. Ett sinnrikt antisladd- och antivältsystem håller ordning på bilen även i extrema situationer.


Vi Bilägares testbil nummer 100 var en silverfärgad XC90 2,5T med femcylindrig turbomotor på 210 hk. Andra alternativ var sexcylindriga T6 med 272 hk och dieselversionen D5 med 163 (senare 185 hk). Till 2005 kom även en kompakt V8 på 4,4 liter och 315 hk. Samtliga XC90-varianter har automatlåda med fyra, fem eller sex steg beroende på modell. Men bara D5 och 2,5T finns att få med manuell låda.


Kunden kunde välja mellan fem eller sju säten. Extrastolarna bak kostade 15 000 kronor och då ingick större skivbromsar fram, nivåreglering samt sidokrockgardiner som når även den sista stolsraden. De allra flesta – liksom Vi Bilägare – gjorde detta tillval och bilar med fem säten är i dag mindre attraktiva på begmarknaden.


Köregenskaperna är trygga och aningen sävliga, styrningen är lätt men samtidigt exakt. I vinterväglag har föraren stor nytta av fyrhjulsdriften som snabbt stagar upp bilen vid till exempel en omkörning. Men XC90 ska köras moget, pressas den för hårt börjar den höga karossen kränga och framhjulen tenderar att tappa greppet. När den väl gör det går dock antisladdsystemet in och korrigerar.


I vintertestet påmindes vi om att XC90 är en stor bil, med en stor kupé som tar lång tid att värma upp. De som sitter längst bak får vänta länge på värmen och får det aldrig lika varmt som framsätespassagerarna. Men ventilationssystemet är ganska väl dimensionerat och håller rutorna tämligen imfria även i sträng kyla.


Vår XC90 blev en favorit bland förare som skulle köra långt, och milen rullade på fort. Antalet missöden blev få, egentligen var det bara ett hjullager som skar akut vid 2 500 mil.


Volvo XC90-ägare har genom åren kallats till återkommande servicekampanjer för att få mjukvaran uppgraderad för huvuddatorn, klimatanläggningen och ljudanläggningen. Bättre tätningar för spindel- och styrleder är också åtgärder som verkstäderna har fått ta tag i. Detta har också resulterat i allt färre anmärkningar hos Bilprovningen. Nu handlar det mest om kärvande p-broms. Ägarna har nöjt sig med att enbart använda automatlådans p-läge.


Några bilar har dock drabbats av oljeläckage vid växellådan, där vinkelväxeln till kardanaxeln går ut. En del XC90 har också dragits med elektronikfel och det har för det mesta lösts med hjälp av ny mjukvara till styrdatorn.


Med tanke på Volvos alla servicekampanjer är det klokt att leta efter en bil som regelbundet stått under Volvos kontroll. Rätt stämplar i servicehäftet ger extra trygghet. Priserna på bensinsuvarna har fallit, dieselversionerna är betydligt mer attraktiva.

Säkerhet, komfort, utrymme
Kvalitetsmissar, dyr att köpa/äga

Begpriser

XC 90 2,5T 210hk, ACC, AUT, Skinn, 7pl, 4WD

(Manuell -18 000) (Ej Skinn -8 000) (5pl -10 000) (3,2 6cyl 238hk =0) (D5/2,4D 163hk TDI +10 000) (D5 2,4 185hk TDI +15 000) (Momentum +6 000, 05-) (Summum +18 000, 05-)

År4812
03 - 160100137000
04 - 177300152500
05219100199400172200
06238500217100188700
07256300234200203800

XC 90 D5 2,4 185hk TDI, Momentum, ACC, AUT, Skinn, 7pl, 4WD

(Manuell -18 000) (Ej Momentum -10 000) (Ej Skinn -10 000) (5 pl -15 000) (3,2 6cyl 238hk -15 000) (Summum +12 000)

År4812
08314500287500251800
09339800311000272200
10366200335400 -

Ekonomi

ModellD5-07 7plT6-07 7pl
Pris kr255000245000
Värdeminskning
Skatt, besiktning71803460
Försäkring 968013490
Bränsle1820026180
Reparationer, service mm 78807880
Däck 29002900
Totalt/år8050086400
Totalt/mil 5458

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8788
Katalysator8805
Bromsbelägg fram 2443
Hjullager hö fram3550
Kamrem 3453
Elektronikbox, motor 9531
Koppling 14850
Stötdämpare fram 3550

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2002
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare2002
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd2002

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52002
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterD5 7pl-07T6 7pl -07
Längd/bredd, cm480/190480/190
Tj.vikt/maxlast, kg2186/4342131/4889
Max släpvikt, kg 22502250
Antal cyl/slagvolym.cm35/24016/2922
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,29,3
Bränsle, l/100 km9,412,9
Effekt, kW/hk120/163200/272

Rostskydd

XC90 är vettigt konstruerad. Konstruktionen har också medfört att Volvo snålat in på rostskyddsmedel. Mer omfattande behandling finns numera bara på de värst utsatta ställena. Plastskyddet mot vägsprut som löper längs tröskelsidorna är exempel på smart ko
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-01-12 00:20

En så klumpig bil och trång och dyr körde en av dom första som kom ut på ett halvår hade volvo reparerat denna bil för 100 tusen en sådan vill jag inte ha om jag finge den och den är jäkligt dyr att köra med.

#2
Anonym
2012-04-17 10:25

Dyr men mycket skön bil för långfärd med flera barn!
Snabb, med dieseltrimning(200hk), hyfsad bränslekonsumtion.
Den som tror att stora , komfortabla bilar är billiga har fel-man får vad man betalar för!

Bilia tar mycket betalt för service!

#3
Anonym
2012-04-18 14:21

En bra, stor och säker familjebil som ska framföras kungligt på vägen. Det är absolut ingen sportbil (om du nu trodde det...) men går som ett lok. Loket vill dock ha bränsle, ca 1,1 l/milen vid lugn körning.

Volvo XC90 -06 2.5T AWD Aut.

#4
Anonym
2012-10-29 18:57

Har en xc90 2013 modell. Jag är mycket nöjd bilen håller mycket hög kvalité.

#5184
Anonym
2013-04-12 13:36

Det är ju trevligt när man är nöjd !!
Provat en Subaru ?? med boxerdiesel

#5
Anonym
2014-01-03 20:32

Ska köpa en xc90 2004 rullat 21500 mil för 60 tusen e det bra pris eller ska jag avstå bilen vad ska jag tänka på

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.