Bild
Nästa artikel

Trygga vintervalet

Tester
XC70 av senaste generation är trygg på vintervägen, men begpriserna är också höga.
Volvo XC70 är en mästare att hantera hala vintervägar, men någon utpräglad terrängbil är den inte.
Förarplatsen är högklassig, tydlig och snyggt utformad.
Bagageutrymmet är rymligt och lätt lastat.

Tredje generationen av Volvo XC70 kom 2007 och är precis som föregångarna baserade på Volvo V70. Under första halvan av 2007 såldes också V70 II, vilket alltså betyder att en tidig 2007:a bör vara avsevärt billigare som begagnad.


Till skillnad från tidigare XC70 finns den här modellen också med enbart framhjulsdrift, fast en sådan bil betingar förstås ett betydligt lägre värde. Främsta orsaken till att välja XC70 i stället för en vanlig V70 är att få möjlighet att utnyttja fyrhjulsdriftens fördelar och att få en högre markfrigång. Jämfört med föregångaren har markfrigången ökat med två centimeter.


XC70 är vanligast med dieselmotor och alternativen är 163 hk, 185 hk eller 205 hk. Med framhjulsdrift finns också en dieselmotor på 175 hk. Sexcylindriga bensinturbomotorer är också möjilga, på 285 hk eller 304 hk. Det finns också en sexcylindrig bensinmotor på 243 hk, som dock inte sålts i Sverige.


Få bilar känns så trygga att köra på vinterväglag som Volvo XC70. Motorvägens snösträngar eller småvägarnas isbeläggning klaras av med lätthet. Vägegenskaperna vintertid är enastående bra. Antisladdsystem bygger upp ytterligare säkerhet och 4WD-systemet kommer från Haldex. XC70 är inte någon utpräglad terrängbil även om automatisk broms för nedförslut finns. Precis som föregångaren är bilen perfekt för att ta sig fram på snöiga vägar till fjällstugan, men utanför vägen i mer gropig terräng finns det andra bilalternativ som fungerar bättre.


Förarplatsen är utmärkt med tydliga instrument och lättbegripliga reglage. Komforten i framstolarna är högklassig och XC70 rullar tyst på vägen. Baksätet rymmer tre, och två sitter definitivt behagligt, men en del konkurrenter har ännu rymligare baksäten. Bagageutrymmet sväljer bra med last. I lastrumsgolvet finns längsgående skenor och med hjälp av flyttbara fästpunkter kan man surra last av olika storlekar och form.


XC70 är inte krocktestad av Euro NCAP, men vi kan förutse att säkerheten är högklassig sett till att V70 fick fem stjärnor i krocktestet.


Volvo XC70 dras trots allt med en del åkommor som det finns anledning att se upp med, framför allt handlar det om elektronikfel, krånglande elfönsterhissar, klickande elfunktioner för bakluckan, dåligt verkande klimatanläggning, strejkande värmestolar och fel på GPS-anläggningen. Vidare har också innerbelysningen på vissa exemplar plötsligt slutat att fungera.


Rapporter från ägare har också kommit om problem med ventilationsfläkt och ventilationshus samt om missljud och skrammel från inredningen. Vissa ägare har också anmärkt på att ”döda vinkel-varningen” och avståndsradarn inte fungerar helt tillförlitligt i snö eller regn.


Fyrhjulsdriften fick tidigare mycket kritik, men än så länge verkar den fungera bättre i tredje generationens XC70. Några ägare har haft problem med oljud i kardan efter att den gått torr. På exemplar som gått mycket med tung last kan stötdämparna bak behöva bytas. Fel på den aktiva fjädringen har också upptäckts på några bilar, främst tidiga exemplar.

Vägegenskaper, komfort, förarmiljö
Begpriser, elektonikfel

Begpriser

XC 70 II D5 2,4 185hk TDI, Mom, ACC, AUT, Skinn, Kombi, AWD

(Manuell -15 000) (Ej Momentum -10 000) (Ej Skinn -8 000) (3,2 6cyl 238hk -10 000) (D3 2,0 163hk TDI-PF, 2WD -25 000) (D3 2,4 163hk TDI-PF -5 000) (2,4 163hk TDI-PF -5 000) (2,4 175hk TDI-PF, 2WD -25 000) (Summum +12 000)

År4812
07B272200248500226700
08291600266900244400
09312300285500261200
10339200310400284000

Ekonomi

ModellD5-08T6 aut -08
Pris kr288500300500
Värdeminskning
Skatt, besiktning56303040
Försäkring 831010180
Bränsle1414023140
Reparationer, service mm 645006450
Däck 30603060
Totalt/år7610086000
Totalt/mil 5157

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4559
Katalysator9309
Bromsbelägg fram 2133
Hjullager hö fram3880
Kamrem 5367
Elektronikbox, motor 10871
Koppling 17647
Stötdämpare fram 6816

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/07
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1997
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam52008

Teknisk data

KrocktesterD5 2,4 -08T6 aut -08
Längd/bredd, cm484/186484/186
Tj.vikt/maxlast, kg1821/5691844/556
Max släpvikt, kg 21001800
Antal cyl/slagvolym.cm35/24006/3192
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,38,8
Bränsle, l/100 km7,311,4
Effekt, kW/hk136/185175/238

Rostskydd

Huv i aluminium och baklucka i plast. Invändigt skydd med vax i dörrar, tröskellådor och i de mest utsatta balkarna under bilen. Stänklappar finns liksom innerskärmar i alla hjulhus. Vissa otätade skarvar finns på bottenplattan. Minus också för tröskellåd
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-20 15:17

"Fyrhjulsdriften fick tidigare mycket kritik"
Är det verkligen så, eller syftar ni på V70XC (den med visco-koppling ->2002) ?

#2
Anonym
2011-10-27 17:57

Elektroniken kan verkligen bjuda på obehagliga överraskningar. Kompisens bil vägrade starta och ville heller inte släppa handbromsen (elektrisk), när han skulle köra av en färja... Blev han poppis när han stod mitt i vägen för alla? Blev att be bärgaren komma.

Dessutom: Sedan rasade motorn totalt (diesel), efter 8 veckor fick tillbaka den med ny motor.

#3
Anonym
2012-02-20 12:06

Har kört min XC70 D5 AWD 2008:a med automatlåda som taxi i drygt 42 000 mil med MYCKET gott resultat. Har bytt stötdämpare och två hjullager. Det är allt på alla dessa mil !!! Gissa vilken bil jag beställt? Ytterligare en XC70 AWD såklart med leverans i april 2012. Ska jag klaga på nått så är det elhissen på förardörren som ibland går ned då jag vill ha upp den och tvärt om men det fixade Bilia Haga-norra på garantin även om det lång tid...

#4
Anonym
2012-08-06 10:38

Här måste de löjligt dyra däcken på XC70 nämnas, 4.000 kr/st blir en rejäl summa!
Trodde att det var Volvo-handlaren som försökte pungslå kunderna, men däcken ( 235-50-18 ) är verkligen dyra och udda!

#5
Erik
2016-05-06 10:21

Xc70 D5 -2008
Problem med 4-hjulsdriften slutade funka för mig. Det visade sig att säkringen till den elektroniska oljepump som ska se till att koppla in bakhjulen helt plötsligt slutade funka.
På Volvo verkstan, så bytte man bara oljan i viskoskopplingen och säkringen förstås.
Prislappen blev 18.000kr p.g.a det fick skölja ur den gamla oljan med den nya.

#6
Mathews
2017-05-01 07:34

https://www.geometrydashapk.net/
Simple one touch game play with lots of levels that will keep you entertained for hours! Jump and fly your way through danger in this rhythm-based action platformer!

#7
happy veterans day
2017-08-23 16:22

When people are more active in the military, they've been by family members and friends. While they will have been fighting across seas, even in distant countries, risking their lives to receive their particular country, a majority of American citizens are enjoying with the serenity that comes out in their sacrifice. We are retained safe from outside threats as a result of novenmber who have served in our country. If not for all these we might well not be living in the independent, first world all of us find ourselves in today. http://happydiwali2016.com/ War creates a storyline for publication or movie, but a couple of individuals have experienced to have the pain, and suffering that it may possibly bring upon an individual being. Whether it is nothing but a medic having to a human body that's been mutilated and busted, or soldiers watching a comrade die in conflict, to suffering from injury themselves, novenmber have suffered.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!