Bild
Nästa artikel

Säkrast så här långt

Tester
Det är säkerheten som är den stora grejen med Volvo XC60. Bilen är en rullande provbänk för säkerhetsteknik som snart dyker upp I mindre och billigare bilar.
Säkrare än i Volvo XC60 går det knappast att färdas. Bilen är laddad med modern säkerhetsteknik.
Dörren fick förslutas med silvertejp sedan låset frusit efter en tvätt mitt i vintern.
Rejält med bagage får plats, XC60 ska klara 490 liter.
Ljus tygklädsel, inte det bästa att ha i Volvo XC60. Förarstolen blir snabbt solkig av svarta jeans.

Volvos säkerhetssystem City Safety är standard på alla versioner av XC60 och en av de mer vettiga säkerhetsinnovationerna på senare tid. Systemet har potential att rädda massor av bilplåt och många mänskliga nackar under åren som kommer. Det laserstyrda systemet griper in i hastigheter upp till 30 km/tim och bromsar upp bilen i tid, när den närmar sig en annan bil bakifrån. Vi Bilägares långtestbil beställdes tidigt, och de bilar som fanns tillgängliga då var utrustade med ännu fler säkerhetssystem. Därför blev testbilens nybilspris ovanligt högt, 422 100 kronor, varav nästan 70 000 kronor var extrautrustning.


Positivt är att vi fått ännu mer erfarenhet av hur de nya säkerhetssystemen varnar, eller inte varnar, i dagligt bruk. Vissa brister har avslöjats, bland annat BLIS – som ska övervaka ytterbackspeglarnas döda vinkel – och ibland börjar tokblinka utan anledning. Orsakerna är att kameralinserna då och då sätts igen av imma eller snö.


Inte heller avåkningsvarnaren Lane Departure fungerar som den ska i alla lägen. I ”smutsigt eller snöigt” väglag noteras inte vägmarkeringarna tillräckligt bra och systemet slår inte larm när bilen korsar dessa.


Summa summarum håller ändå Volvos säkerhetsnivå världsklass, både för det som förhindrar olyckor och det som skyddar de åkande om oturen ändå skulle vara framme.


I undanmanöverprovet flyter XC60 genom konbanan med full kontroll, även om karossen svajar lite mer än på en vanlig personbil. Styrningen är rapp och exakt och bilen klarar sig igenom de tre brutala svängarna med en ingångsfart på drygt 70 km/tim. Det är ett resultat som få andra stora och tunga suv-modeller kan matcha.


Fyrhjulsdrivningen hör förstås också till körsäkerheten och systemet, som kommer från svenska Haldex, är av senaste snitt. Yrsnö, tjocka mittsträngar eller isbanor har ingen betydelse. Med XC60 känns det som om det alltid är sommarväglag.


Under vintertestet noterade vi dock att XC60 i ett avseende inte stod emot vinterklimatet på förväntat sätt. En miss i konstruktionen ledde till att dörrlåsen frös ihop på vår testbil. Felet, som drabbade ytterligare ett hundratal tidigt släppta XC60, ska nu vara garantiåtgärdat.


Volvo XC60 kostar otvivelaktigt mycket både att köpa och äga, men en förmildrande del är att Volvo ”bjuder” på fri service i fyra år eller 12 000 mil. Nybilsgarantin (två år) har så här långt också täckt upp de fåtaliga missöden som inträffat, förutom dörrlåsen och en strejkande torkarbladsmotor. XC60 säljs i Sverige enbart med dieselmotorer och vanligast är den femcylindriga turbodieseln på 2,5 liter som utvecklar 163 hk. Motorn ger bilen ett lugnt temperament, men får också ta i ganska hårt för att sätta fart på tvåtonsbilen och det hörs. Det skorrar oskönt från motorrummet vid gaspådrag.


Automatlådan jobbar mjukt, men behöver också ett ögonblicks betänketid innan den växlar ned inför en omkörning. Det känns inte riktigt premium när så gott som allt annat är det.


Volvon är en utomordentligt bekväm långfärdsbil och en laståsna med ansenlig kapacitet. Därtill är den en svårslagbar dragbil – med E-kort släpar den två ton. Bagageutrymmets golv är uppbyggt – och med ett extra utrymme under – och när baksätet fälls blir lastplanet helt slätt och enormt. Det går att trycka in nästan två kubikmeter gods som kan väga nästan 700 kilo.


En Volvospecialitet är också den ihopvikbara framstolen som är standard i XC60. När även den ligger platt kan bilen frakta prylar på upp till 2,7 meters längd med bagageluckan stängd.


Testförarna har ägnat en hel del tid åt att röna ut hur den fyrhjulsdrivna suven ska köras för att rulla så snålt som möjligt. Här konstateras att bilen på långfärd kan klara sig nedåt 7,7 liter/ 100 km, men då krävs att man inte gasar för mycket.


På landsväg är idealet att aldrig köra fortare än 90–100 km/tim. Att pressa en så pass stor kaross som XC60 genom luften blir oekonomiskt i kvadrat med fartökningen. Och det är något som märks mycket påtagligt vid bränslepumpen. Vår snittförbrukning med automatlåda ligger så här långt på 9,1 liter/100 km och det slår ”bara” fel med tio procent sett till de officiella siffrorna.


År 2009 kom Volvo med en framhjulsdriven version och med en mer miljöanpassad 175 hk-motor. Här har Volvo enligt officiella siffror kommit ned på en förbrukning för manuellt växlad bil på bara 6,0 liter/100 km. Samma år noterades för den fyrhjulsdrivna versionen med 185 hk-motor en förbrukningssiffra på 7,5 liter/100 km.

Väghållning, åkkomfort, säkerhetsnivå
Brummig motor, tvekande automatlåda

Begpriser

XC 60 D5 2,4 185hk TDI, Momentum, ACC, AUT, 4WD

(Manuell -15 000) (Ej Momentum -10 000) (2,4 163hk TDI-PF -7 000)

År4812
08B322000294200258500
09337100308300270600
10359500328700 -

Ekonomi

Modell2,4D aut AWD -082,4D 2WD -09
Pris kr301500320000
Värdeminskning
Skatt, besiktning68604000
Försäkring 93509950
Bränsle1607011620
Reparationer, service mm 43004300
Däck 30603060
Totalt/år7980075600
Totalt/mil 5350

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7634
Katalysator9044
Bromsbelägg fram 2239
Hjullager hö fram3750
Kamrem 5367
Elektronikbox, motor 10871
Koppling 17810
Stötdämpare fram 3670

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2008
Trepunktsbälte alla platser2008
Krockkudde förare/passagerare2008
Sidokrockkudde fram2008
Nackskydd alla platser2008
Nackskydd fr whiplashskydd2008

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52008
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,4D aut AWD -082,4D 2WD -09
Längd/bredd, cm463/189463/189
Tj.vikt/maxlast, kg1798/7071718/787
Max släpvikt, kg 18001600
Antal cyl/slagvolym.cm35/24005/2400
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,89,8
Bränsle, l/100 km8,36,0
Effekt, kW/hk120/163129/175

Rostskydd

XC60 är modernt konstruerad och har motorhuv i aluminium och baklucka i plast. På pluskontot noteras att dörrarna är behandlade på insidan och har välgjorda tätningar. Flera utsatta skarvar under bilen är ventilerade, med så kallad joggle-teknik. Sådan te
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-03-03 18:31

Att volvon är en svårslagen dragbil är väl att ta i. De flesta som har ett vanligt B-kort kan ju inte ens hyra ett släp på en bensinmack, för med bara b-körkort får du dra ynka 950 KG, med E-kort får man dra tyngre. Men i ärlighetens namn har en väldigt liten skara av de som kör släp, just E-kort

#2
Anonym
2012-03-06 14:18

2,7m långa prylar? Jag har kört 3,4m långa lister i min Vectra :)

#3
Anonym
2012-03-21 12:43

"En Volvospecialitet är också den ihopvikbara framstolen"

Kan tillägga att det hade Tjorven combi redan 1969...
Den hade även fällbart/delbart 70/30 baksäte som "uppfanns" av andra tillverkare långt efteråt.

#1296
Anonym
2014-02-01 23:10

Tomte!

#4
Johnd588
2017-08-01 02:48

Great article post.Really thank you! Fantastic. adaekcggkded

#5
Johnd84
2017-08-01 02:48

You are my breathing in, I possess few blogs and very sporadically run out from to brand. cdfdekekbafc

#6
Johne245
2017-08-01 02:48

Howdy just wanted to give you a quick heads up. The words in your article seem to be running off the screen in Ie. bbekgkgbeead

#7
happy veterans day
2017-08-23 16:26

When people are more active in the military, they've been by family members and friends. While they will have been fighting across seas, even in distant countries, risking their lives to receive their particular country, a majority of American citizens are enjoying with the serenity that comes out in their sacrifice. We are retained safe from outside threats as a result of novenmber who have served in our country. If not for all these we might well not be living in the independent, first world all of us find ourselves in today. War creates a storyline for publication or movie, but a couple of individuals have experienced to have the pain, and suffering that it may possibly bring upon an individual being. Whether it is nothing but a medic having to a human body that's been mutilated and busted, or soldiers watching a comrade die in conflict, to suffering from injury themselves, novenmber have suffered. http://happydiwali2016.com/2017/thank-you-happy-veterans-day-images-photos-pictures-in-hd-for-free-download.html

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.