Bild
Nästa artikel

Okrönt kombikung

Tester
Volvo har tagit ytterligare ett kliv framåt med generation tre av V70.
Volvo V70s främsta företräde är den utsökta åkkomforten. Chassit är närmast perfekt avstämt i balansen mellan komfort och stadig väghållning.
Förarplatsen känns igen av alla som någon gång suttit i en Volvo S80. Interiören är lugn, sparsmakad och funktionell.
De lättavlästa mätarna har ”svävande” visare och information från färddator, farthållare m.m projiceras i tavlornas mitt.
Många väskor ryms i Volvo-kombin, till höger det bagage som går in med baksätet på plats. Fälls sätet kan man även stoppa in väskorna till vänster.

Visst men som helhet har nya V70 allt vad som krävs för att stå som okrönt konung i kombibilsriket Sverige. Jämfört med föregångaren har bilen förbättrats på nästan alla punkter och till det som imponerar mest hör den fina åkkomforten.


Vår testbil anlände först vårvintern 2008 och fick gå hårt de första månaderna för att komma ifatt de andra jämförbara testbilarna. Hundramilaetapper har varit legio, men ingen har klagat. Förarsätet passar lång som kort och ett reglage som ställer om sittdynans vinkel fixar komforten för alla typer av ben.


Anledningen till den sena leveransen var att Vi Bilägare inväntade V70 med etanolversionen av Fords tvålitersmotor på 145 hk som testbil. Här började priserna på 250900 kronor, men med Momentumpaketet och lite annat smått och gott som tonade rutor, xenonljus och regnsensor skenade inköpspriset upp till 317600 kronor, egentligen 307600 kr för en privatperson som hade fått tillgodoräkna sig miljörabatten. Fördelen för just den här bilen, åtminstone för stockholmare, är att den är befriad från trängselskatt fram till 1 augusti 2012.

Nya V70 finns naturligtvis med flera motoralternativ, så också en vassare etanolversion med turbomatad 2,5 litersmotor som utvecklar 200 hk. Populäraste dieseln är den på 2,4 liter som ger 163 hk. Här finns både svagare och starkare alternativ. Bland bensinarna är 2,5T på 200 hk vanligast.


Tekniskt är nykomlingen byggd på samma grund som Volv S80, Ford S-Max och senaste generationens Ford Mondeo. Och det märks att Ford, som har en gedigen tradition när det gäller att skapa körtrevliga bilar, har haft stort inflytande på utvecklingen av chassit.


En märkbar skillnad jämfört med den tidigare modellen är att nya V70 är mer välbalanserad. Chassitekniker-na har lyckats trolla bort det mesta av framhjulsdrivningens naturliga understyrning och bilen upplevs som närmast helt neutral i kurvorna.


Men den nya Volvo-kombin fungerar också utmärkt under långa landsvägsetapper. Riktningsstabiliteten är bergfast och det gör körningen behagligt avspänd. Jämfört med den tidigare ganska klonkiga växellådan är den nya sexstegade både smidigare att arbeta med och har bättre känsla.


Volvo har också filat en hel del på hjulupphängningarnas bussningar. Resultatet är att däckbullret bättre dämpar än i både gamla V70 och de flesta klasskonkurrenter. Det i sin tur innebär att ljudnivån i kupén är behagligt låg, även när bilen körs på grovkornig asfalt.

På utsidan är nya V70 klart större än sin föregångare på alla ledder och det har givetvis kommit innerutrymmena tillgodo, men kanske inte riktigt i den utsträckning man kan tro. En hel del av de extra centimetrarna har gått åt till ett förbättrat krockskydd. Men kombiutrymmet har trots allt vuxit några centimeter på de flesta ledder och jämfört med tidigare modellen rymmer det 40 liter mer när baksätet är uppfällt. Men med nedfällt baksäte är det tvärtom. Lastvolymen är större i gamla V70, tack vare rakare baklucka och ett bättre höjdmått i främre delen av kombiutrymmet.


Även i baksätet har utrymmet vuxit med ett antal värdefulla centimeter och jämfört med den gamla versionen är nya modellen luftigare runt såväl knän, axlar som huvud.


Vår Volvo V70 har så här långt i stort sett fungerat klanderfritt, även om den valda lilla etanolmotorn till och från känts lite tunn. Under vardagskörning med lätt last duger motorn, men om föraren begär något extra – exempelvis kvick omkörning – känns maskinen något orkeslös. Fullastad med passagerare och last blir V70 2,0F rent trött.


För att motorn ska få lite mer kraft har utväxlingen gjorts låg, vilket innebär att det surrar lite väl mycket inne i kupén. Med etanol i tanken dricker den också rätt bra, även om vi faktiskt ligger något under Volvos officiella förbrukning, 11,8 liter per 100 km mot officiella 12,0 liter. Med bensindrift ska bilen dra 8,6 liter.

Ett irritationsmoment med flexifuelversionen är också att bilen ska in på service varje 1 000:e mil, vid udda tusental mil till en kostnad för drygt tusenlappen, andra gånger för närmare 3 000 kr eller mer, beroende på serviceprogrammet.


Volvo har så här långt kallat in bilen för två kontroller, först för mjukvaran till sidokrockgardinerna och därefter för en omprogrammering av motorstyrningen.
Vår bil är också utrustad med alkolås som regelbundet måste omkalibreras.

Komfort, flexibilitet, utrymmen
Serviceintervall etanolmotorn

Begpriser

V 70 II 2,5T 200hk, Momentum, ACC, AUT, Kombi

(Manuell -15 000) (2,0 145hk -20 000) (3,2 6cyl 238hk =0) (1,6 109hk TD DRIV-e -8 000) (2,0 136hk TDI-PF =0) (2,4 163hk TDI-PF +6 000) (D5 2,4 185hk TDI-PF +15 000) (2,0F 145hk Flexifuel E85 -25 000) (2,5FT 200hk Flexifuel E85 =0) (Ej Kinetic -20 000) (Ki

År4812
07B207000188000170700
08222300202600183900
09237400216100196700
10257500235300214800

Ekonomi

Modell2,0F -082,4D -08
Pris kr194800225800
Värdeminskning
Skatt, besiktning16204700
Försäkring 73707370
Bränsle1798012590
Reparationer, service mm 52106700
Däck 25502550
Totalt/år6120064500
Totalt/mil 4143

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6968
Katalysator8365
Bromsbelägg fram 1971
Hjullager hö fram4090
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9837
Koppling 12412
Stötdämpare fram 7398

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/07
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare1997
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1997
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52008
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0F -082,4D DPF 0-8
Längd/bredd, cm482/186482/186
Tj.vikt/maxlast, kg1582/5021704/596
Max släpvikt, kg 15001800
Antal cyl/slagvolym.cm34/19995/2400
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,39,9
Bränsle, l/100 km12,06,5
Effekt, kW/hk107/146120/163

Rostskydd

Motorhuv i aluminium och baklucka i plast, perfekt skydd mot rost. Dörrarna är invändigt skyddade med vax, liksom tröskellådor och de mest utsatta balkarna under bilen. Stänklappar finns och innerskärmar i alla hjulhus. Vissa otätade skarvar finns i under
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-06 17:52

Hade gärna gynnat Volvo, men jag drar gärna husvagn på sommaren och eftersom V70:n bara blir tyngre och tyngre så krymper även dragvikten för oss som bara har B-behörighet. Här är några V70-exempel på dragvikter vid B-behörighet: V70-97=1510 kg (bra!), V70-01=1400 kg (nåja), V70-10=1220 kg (uselt). Så därför blev det en lika rymlig Subaru Outback -10 istället som jag är mycket nöjd med och som jag åtminstone får dra 1460 kg med b-kort, dessutom fyrhjulsdrift på köpet. En del kanske tror att det är låg lastvikt i subban då, men icke: 429 kg. Märkligt att japsen klarar av att göra en så rymlig och praktisk bruksbil med 4wd utan att den blir för tung när inte volvo kan det (längre). Och ja, jag är både för snål och för lat för att fixa E-behörighet...

#2
Anonym
2012-01-30 10:29

Något som stör mig (och det gäller alla nutida bilmärken) är den låga markfrigången. För att få en bil med samma markfrigång som gamla volvo 240 måste man nuförtiden köpa en suv. En och annan crossovers har rimlig markfrigång förvisso, men många har det inte.
Visst ser det fräckt ut med en låg bil, och kanske gör det någon centiliter på bränsleförbrukningen också, men att vara orolig för att det ska skrapa i varje gång man kör över en vägbula (farthinder) eller en trottoarkant skulle gå mig på nerverna. Och vägbulorna blir inte färre i tätort, snarare tvärtom.

#3
Anonym
2012-07-29 21:07

Har kört en V70 D5 årsmodell 2009 i tjänsten. Har aldrig haft en bil som krånglat så mycket tidigare, varit inne 25 gånger på service men det är inte det som är problemet med denna bil. Det var en befrielse att bli av med denna bil för tråkigare och mer könslös bil än Volvo får man leta efter. Finns ingen körglädje, vägkänslan är låg och mjuk o svajig fjädring. Det känns som finns ett filter mellan förare o vägen i en Volvo och visst det fungerar om man bara vill åka bil men inte att köra. Det som är bra på bilen är lastförmågan och att den går ganska tyst.

#3888
Anonym
2013-03-26 10:50

Gnällspik,köp dig en trampcykel den går på vätgas!

#4
Anonym
2014-02-19 22:54

Tacka vet jag 240/740/940-volvos, där kan vi snacka om både kvalitet och körglädje!

#7
Happy Anniversary Quotes
2017-09-17 13:58

Great Post.
Sweet Anniversary wishes

#10
John Macky
2017-10-31 11:55

i think your blog is good latest trendveteransdayguide.com andveterans day quotes andhappy veterans day thanks you quotes and veterans day picture and Veterans Day inspirational Videos

#13
Gbp Athens
2017-11-03 23:59

very nice post please check http://www.gbpathens.org.in/

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!