Bild
Nästa artikel

Åldras långsamt

Tester
Volvo V70 är Sveriges mest sålda nybil. Men det kostar att hålla den rullande.
Volvo V70, även som begagnad, är en bildröm för många svenskar. Bilen åldras med värdighet.
Den trivsamma interiören är väl genomtänkt och framsätena sköna. Vår bil var mörk inuti, detta är en senare årsmodell.
V70 är full av omtänksamma detaljer. Förarstolen går t ex att fälla framåt…

Den stora bildrömmen för många svenskar stavas fortfarande Volvo V70. Den har blivit en symbol för tryggt, etablerat familjeliv och främst är det säkerheten som tilltalar. Den är alltjämt Sveriges mest sålda bilmodell och efterfrågan på begagnade exemplar är hög.


Vi Bilägares långtest-V70 blev en av de verkliga långkörarna i stallet, under fem år körde vi nästan 20 000 mil. Den har varit bekväm och trevlig att köra men vi har fått betala vårt pris.


Vår Volvo V70 rullade tämligen bekymmerslöst under de första två årens långa etapper, närmare 10 000 mil. Typiskt nog började saker trilskas när tiden för reklamation, två år, gått ut.


Låt oss börja med det positiva: Volvo har uppenbarligen bra kvalitet på bromsskivorna. Den viktigaste anledningen är att bilen så gott som ständigt rullat och att rosten inte fått fäste. Bromsskivorna bak brukar annars kärva och bytas efter 10 000 mil.


Bromsklotsarna håller också hög kvalitet, första bytet (fram) skedde först efter 13 441 mil.


Samma avgassystem, delvis rostfritt, hängde med hela tiden. Här har också långa och regelbundna körsträckor haft betydelse för livslängden.


Samma koppling fungerade klanderfritt, men mot periodens slut började det bli dags för byte. Stötdämpare och fjädrar var också original sedan våren 2000, även om vår senaste testförare i sin rapport lät meddela att ”bilen börjar kännas slapp i hullet, men det får man acceptera efter alla dessa mil”.


Men vi har också råkat ut för ett antal missöden, de flesta väl bekanta för många Volvoägare. Motorn tappade kraft och lampan ”Reduced Power” tändes. Trots upprepade försök med att tanka i ny mjukvara och byte av gaspedal fortsatte småryckningarna. Först när spjällhuset byttes – ”ett inre fel” – var problemet ur världen, men då hade både garantier och goodwill upphört att gälla.


Krängningshämmarlänkar har bytts i omgångar. Volvo har erkänt att materialet varit klent, men att kvaliteten har höjts. Länkarmspaketet byttes efter 17 000 mil. De inre bussningarna är för mjuka och spricker vid vulkningen. Styrlederna, både inre och yttre, är ett känsligt kapitel eftersom framvagnen utsätts för hårda påfrestningar. De här problemen kan komma tidigt.


Kylfläkten fick bytas efter överhettning i samband med kökörning. Här har också Volvo erkänt kvalitetsbrister och har tidigare gått ut med en återkallelse för vissa chassinummerserier.


Låsen för både dörrar och lucka krånglade också i omgångar. Andra allmänna saker att se upp med är slitna hjullager och även damasker till drivaxlar och styrväxlar. Se också upp med oljeläckage från packboxen mellan motor och växellåda. Då måste växellådan demonteras. På bilar med automatlåda ska lådans olja vara rödaktig i tonen, inte brun. Det senare är ett tecken på att automatlådan slirar.


Utöver problemen åldrades Volvon med värdighet. Bilen var vid testets slut i stort sett skrammelfri och inredningsdetaljer och klädsel hade klarat hårt slitage.

Säkerhet, rostskydd, komfort
Glapp i framvagnen, diverse elfel

Begpriser

V 70 (N) 2,4 140hk, Business, ACC, Kombi

(Ej Business, Endast AC -6 000, -05) (Ej Kinetic, Endast AC -8 000, 06-) (2,4i 170hk +5 000) (2,4T 200hk/2,5T 210hk +10 000) (2,4 125hk/130hk/2,5 140hk TDI +4 000) (D5/2,4D 163hk TD +10 000) (D5 2,4 185hk TDI +18 000) (Addition -4 000) (Classic =0) (Momen

År4812
00 - - 59600
01 - - 68200
02 - - 75900
03 - 9510083900
04 - 10420092000
05131900116300104100
06142700127400112900
07153000137200122700
08A162800146700131900

Ekonomi

Modell2,4-052,5T-06
Pris kr113500139300
Värdeminskning
Skatt, besiktning24202680
Försäkring 70707910
Bränsle1745018670
Reparationer, service mm 87507880
Däck 27402900
Totalt/år5560058900
Totalt/mil 3739

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7072
Katalysator8469
Bromsbelägg fram 2187
Hjullager hö fram3775
Kamrem 3605
Elektronikbox, motor 9531
Koppling 12448
Stötdämpare fram 3268

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1997
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam400-

Teknisk data

Krocktester2,4-052,5T-06
Längd/bredd, cm471/180471/180
Tj.vikt/maxlast, kg1478/6721604/536
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm35/24355/2521
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,57,4
Bränsle, l/100 km8,69,2
Effekt, kW/hk103/140154/209

Rostskydd

Karossen är till över 85 procent gjord av galvaniserade plåtar med vissa utsatta detaljer i helt rostfria material. Motorhuven, t ex, är av aluminium och bakluckan av plast. Galvlagren är mellan sju och 20 tusendels millimeter tjocka. Rosttestad: 2000 Ro
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-31 18:37

I jämnförelse med en Japanare som föråldras och ser ut som en gammal bil redan efter några år är Volvon verkligen motsatsen, En Volvo ser modern ut även efter 15 år och kvaliten invändigt är något asiaterna borde lära sig av.

#2
Anonym
2011-08-31 18:40

Fast japanarna är mästare på att plast verkligen ser ut som plast, där slår de Volvobilarna med hästlängder

#3
Anonym
2011-09-29 08:53

Med den digra fellistan vore väl Problembil en bättre rubrik till denna artikel?

#4
Anonym
2011-10-09 21:25

Inte felfri måhända, men vad finns det att välja på om man vill ha en driftsäker rymlig beg. kombi för en vettig peng? Ska man välja en rostburk från Tyskland eller Japan?

#5
Anonym
2012-03-18 19:34

Var finns gedigen kvali´te,har en MB c-klass gått 13000 mil ,nu börjar allt rasa som framvagn, bakvagn,felkod så slangar under isuget måste bytas, kostnad material ca 100 sek arb 5000sek bilen är välskött 1 ägare

#6
Anonym
2012-04-25 22:47

Varför säljer Volvo så bra i Sverige, om inte för först och främst patriotiska skäl?

#6480
Anonym
2012-06-27 16:14

Vad har din MB med V70 att göra..? Förstår inte ditt inlägg.

#7
Anonym
2012-09-03 17:42

Finns det någon volvo som inte rostar dom är väldigt sälsynta dom är inte bättre idag än andra märken.

#8
Anonym
2012-09-15 19:13

Man får väl inte prata illa om Volvo i Sverige, men varför törs man inte lämna beg. garantier på Volvo.

#9
Anonym
2012-10-13 23:07

Man blir inte profet i sitt eget land, och det är väl därför Sverige är det enda landet där v70 inte ses som en lyxbil. Men det är välbyggda bilar som trots att de ofta får gå många och långa mil, först som tjänstebilar och sen som "slit o släng"-bilar i barnfamiljer för det mesta både känns fräscha och ser fräscha ut även som begagnade. Framförallt är rostskyddet anpassat för svenskt klimat. Bättre rostskydd än v70N (t.o.m.2007) tror jag inte att man kan få i en bil utan att göra en extra rostskyddsbehandling. Som grädde på moset har v70 grymt sköna stolar. Synd bara att den inte går att få med bakhjulsdrift...

#10
Anonym
2012-12-26 08:58

Exakt vad är det som händer när "bromsskivorna kärvar"...?
Normalt är det ju belägg och/eller ok som kärvar...

#11
Anonym
2013-01-08 22:21

Verkligen en kvalitetsbil enligt mej. Kör en 2001 års 2.4 170 aut som taxi här på vischan. Den har i skrivande stund rullat ca 51200 mil utan krångel, känns stabil och fin i chassi och inredningen har inte heller några större spår av tidens tand. Många har klagat över framvagnens hållbarhet på denna modell men jag kan då inte säga att den inte tål stryk på dåliga vägar, tycker däremot att den står pall för mycket.

Kommer att anamma denna modell av V70 så länge de finns på beg marknaden, särskilt de fram t o m -04 som jag tycker håller bättre kvalitet på inredning.

Rekommenderas varmt!

Hoppas jag retat upp nån nu....:)

#14
Anonym
2013-06-14 12:59

Min senaste Volvo är också den mest felfrekventa (V 70 AWD) och har redan kostat mig ca 70 tusen i reparationer vid 26 tusen mil. Mycket beror
dock på verkstädernas klanteri. Den läkte tex olja och Bilia bytte givare naturligtvis utan resultat. Den hade ett missljud Mekonomen bytte tre givare
utan resultat. Det var ett enkelt fel som en liten verkstad fixade.
Jag körde 32 tusen med en 940 utan större problem men då var forfarande Volva Volvo int Ford.

#15
Anonym
2013-09-19 16:23

Igår såg jag faktiskt en sån här V70 med rost på, det är första gången. Volvo ska verkligen ha "credit" för ett bra grundskydd.

Däremot kunde ju kvaliteten på tändningslås vara bättre, även styrservon verkar vara vanligt fel. En bil som inte gått mer än 15000 ska inte ha såna fel.

Man sitter mycket bra fram, men baksätet är definitivt inte gjort för tre, för två är det hyfsat men det finns bättre baksäten. Bagaget är ganska rymligt men bilen tål inte lasten utan säckar ihop, trist.

#16
Nicklas
2014-10-19 22:03

V70 2003 . Inga större problem förutom att motorn tog några sekunder att starta alltid , var oftast lite trög att stata , något som delades med andra Volvo bilar från runt 2003 och framåt av nån andledning . Konstiga är att V70 na från 2002 och tidigare startar fortare. Annars problemfri förutom torkarmotor och positionsljus som gick sönder också .

#17
Markus
2016-05-29 13:37

Baksätet. Baksätet, Baksätet. Har inte ägt någon sådan här bil och förutom att jag inte har behov av en så stor bil är det baksätet och kvalitétsbristerna som avskräcker.

Baksätet i Skoda Fabia är för tusan bättre!! Och det är inte bredden som är problemet (där slår den Skodan) utan sitthöjden i kombination med längden. Denna V70 har baksäte från S60 som skulle vara sportig. Så man sitter lågt och med dåligt benutrymme även på kombin vilket gör att man ofelbart får kramp i benen redan efter ett par mil. Hade oturen att åka med en sådan här taxi från Roslagen till KS med en äldre släkting för ett antal år sedan. Vilken pina.

Ett baksäte i den här usla nivån är inte acceptabelt på en sådan här bil. Men det har inte nämnts ett ord om det i de tester jag läst.

För er som gillar stora Volvo-kombi. Generationen efter hade däremot klart bättre baksäte! Har provat det också.

#18
Johnf549
2016-06-06 09:59

This is really attentiongrabbing, You're a very professional blogger. I have joined your rss feed and sit up for in search of extra of your fantastic post. Also, I have shared your site in my social networks! dkebgdfkkebe

#19
Johna204
2016-06-06 09:59

I think you have remarked some very interesting points , appreciate it for the post. ddafgcaeecda

#20
Johnf923
2016-06-06 09:59

Today, while I was at work, my sister stole my apple ipad and tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone! ddkbeecfgebe

#21
Johnd279
2016-06-06 09:59

Good writeup, I am normal visitor of one's site, maintain up the excellent operate, and It's going to be a regular visitor for a long time. aceadkceeggb

#22
essay writers
2017-05-22 12:52

Thanks