Bild
Nästa artikel

En tuff mjukis

Tester
Lagom-suven är populär i andra hand, priserna är höga och tillgången begränsad.
Den råa elegans som XC70 utstrålar gör att många är beredda att lägga lite extra pengar på sitt bilköp.
Bakom ratten ser XC70 i allt väsentligt ut som en vanlig V70. Klädseln är lite annorlunda och så finns ett handtag mellan stolarna för skräckslagna passagerare.
2004 fick XC70 en lättare ansiktslyftning med bland annat nya strålkastare.

Volvos första fyrhjulsdrivna personbil presenterades 1996 som 850 AWD. Ersättaren V70 AWD kom 1997. Det året presenterades också V70 XC, eller Cross Country som den också kallas, en V70 AWD med bättre markfrigång och ändrade smådetaljer.


De första åren fanns V70 XC med en lättrycksturbo på 2,4 liter som gav 193 hk. Under 2000 kom en ny XC baserad på nya generationen V70, samma motor men med något högre effekt: 200 hk. Ett par år senare ökades cylindervolymen till 2,5 liter och effekten till 210 hk. En dieselmotor på 163 hk kom 2002.


Ägarna är mycket nöjda med prestanda, vinteregenskaper, säkerhet och komfort. Däremot är de missnöjda med bränsleförbrukning och driftskostnader. Förarmiljö och framstolar i Volvo XC håller högsta klass. Även baksätet är bekvämt, men benutrymmet i den nyare modellen är sämre än i den tidigare. Istället sitter passagerarna något högre. Bagageutrymmet är stort och lättlastat.


De första åren hade Volvo ett ganska enkelt drivsystem, där kraften mellan fram- och bakaxel fördelades med hjälp av en viskokoppling. Normalt driver bilen till 95 procent på framhjulen. Om framhjulen tappar fäste kopplas gradvis drift även till bakhjulen. Systemet fick kritik från ägarna för att vara för långsamt i inkopplingen.


Ett annat problem med viskokopplingen var att det inte gick att kombinera med antisladdsystem. I mitten av 2002, samtidigt som modellen bytte namn från V70 XC till XC70, fick bilen istället en koppling från Haldex, ett snabbare och smartare system.


Jämfört med vanliga V70 är XC med sin längre fjädringsväg lite bekvämare på vägen. Grövre däck ger dock högre ljudnivå och sämre fäste vid en undanmanöver och XC kränger en hel del när den pressas. Men tack vare fyrhjulsdriften är den kul att köra på grus- och vintervägar. Beteendet är städat och förutsägbart tryggt.


Cross Country ska inte förväxlas med en terrängbil men framkomligheten räcker alldeles utmärkt så länge man håller sig på vägen, hur dålig den än må vara.


Turbomotorerna ger bilen bra prestanda vid omkörningar medan dieseln på 163 hk är i svagaste laget för den tunga bilen. Från 2005 är effekten i D5 höjd till 185 hk och då lirar det bättre.


Många exemplar har automatlåda. Bekvämt, men bilen blir törstigare och slappare i reaktioenerna.


Viktigt är att kolla om bilen verkligen är fyrhjulsdriven. På äldre modeller är 4WD-systemet mycket känsligt för fel däckstorlek. Om däcken inte har samma omkrets runt om blir viskokopplingen för varm och kan brinna upp. Därför bör däcken vara exakt likadana med samma mönster och dimension. Om du får punktering på ett (slitet) hjul bör samtliga däck bytas. Annars kan vinkelväxeln i 4WD-systemet gå sönder och bilen blir bara framhjulsdriven. En reparation kostar 25000–30000 kronor.


Eftersom XC i stort är en V70 delar den också basmodellens brister. Det gäller exempelvis glapp i krängningshämmarstag, glappa styrleder, låsproblem, elfel och dåliga kylfläktar. Ledproblemen har dock blivit färre på senare årsmodeller.


Ett fel som är dyrt att åtgärda är oljeläckage från ramlagertätningen mellan motor och växellåda. Vid en reparation måste växellådan demonteras.


Rostskyddet är en punkt som är viktig för svenska förhållanden. Där håller Volvo hög klass. Det gäller även krocksäkerheten, sett till basmodellen.

Säkerhet, rostskydd, komfort
Begpriser, känslig 4WD första åren

Begpriser

XC 70 (N) 2,4T 200hk, Business, ACC, Skinn, Kombi, AWD

(Ej Skinn -6 000) (D5 2,4 163hk TD +6 000) (D5 2,4 185hk TDI +12 000) (Momentum +6 000) (Summum +10 000)

År4812
00 - - 71600
01 - - 86400
02 - - 100100
03 - 127900113300
04 - 142800127700
05179200161800146100
06197000178800161800
07A212300193000175200

Ekonomi

Modell2,4T-022,5T-05
Pris kr95300157900
Värdeminskning
Skatt, besiktning26703210
Försäkring 973010560
Bränsle2131021110
Reparationer, service mm 89108750
Däck 26602740
Totalt/år6000066900
Totalt/mil 4046

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7416
Katalysator9125
Bromsbelägg fram 2160
Hjullager hö fram4163
Kamrem 3743
Elektronikbox, motor 9312
Koppling 17637
Stötdämpare fram 6232

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1997
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,4T-022,5T-05
Längd/bredd, cm473/186473/186
Tj.vikt/maxlast, kg1730/4901764/456
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm35/24355/2521
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,68,1
Bränsle, l/100 km10,510,4
Effekt, kW/hk147/200154/210

Rostskydd

Rostskyddet håller en mycket hög kvalitet. Utsatta plåtar är galvade på två sidor. Motorhuven är i aluminium och bakluckan i plast. Volvon har mycket välgjorda och täta innerskärmar runt om och dörrlisterna är täta. Under har bilen fått en bra efterbehand
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-01-13 18:12

En riktigt manlig och oerhört kompetentbil att köra med till och från stugan i fjällen, landet eller på jakten. Här i Östersund och Jämtland finns det väldigt många just XC70 som rullat som taxi och färdtjänstbilar i 40 000 - 70 000!!! mil. Talade med en droskägare som har 3 st Volvo XC70 som rullat strax under 50 000 mil med i stort sett orörda motorer! Det som de brukar byta är stötdämpare och bussningar eftersom taxibilarna rullar lång och väldigt ofta på dåliga, gropiga grusvägar. Denne taxi kille rekommenderar ALLA att köpa Volvo XC70 just för sin fina köregenskaper, vinteregenskaper, komfort och höga säkerhet! Dessutom tyckte han att man ska köpa dieselmotorn och inte bensinarna.

#2
Anonym
2013-01-20 13:34

Artiklen mangler at fortælle om de meget store problemer med AW55-51 gearkassen som XC70 har. Årgang 2001-02 har rigtig mange problemer med gearkasser. Det har givet Volvo XC70 et dårlig navn i Nordamerika og i Australien hvor de kører i stort antal. Selv kører jeg en V70 fra 2004 (i Australien) med AW55-50 gearkasse, den har kørt 220.000 km og den skal snart renoveres. Alt for mange problemer med kvaliteten med Volvo biler fra 00'erne - Olyckligtvis.

#3
Anonymous
2017-04-16 06:31

Bleutrade is a startup focused on cryptocurrency exchange based in Brazil, Porto Digital (Recife/Pernambuco), a leading technology hubs in Latin America known as the Brazilian Silicon Valley. Our goal is to be one of the most secure, fast and stable cryptocurrency exchange in the market, providing the best user experience.
https://www.bleutrade.org