Bild
Nästa artikel

Lösta kontaktproblem

Tester
Korroderade kontakter orsakade bekymmer. Alldagliga funktioner slogs ut och kvaliteten har inte nått förväntad Volvoklass.
Volvo V50 är kul att köra på kurviga slingor, stadig i fjädringen och snabb i styrningen.
I den tunna mittkonsolen sitter 29 småknappar. Det är lätt att trycka fel.
För att byta säkringar i Volvo V50 bör man vara gymnast.
Lugn miljö och logik präglar instrumenteringen i Volvo V50.

Med en flexifuelmotor blir det tätt med verkstadsbesöken. Etanolen sliter betydligt hårdare på oljan än vad bensinen gör. Därför behövs extra olje- och filterbyte mellan de ordinarie servicetillfällena. Det betyder bokningar hos Volvo-verkstad varje tusende mil – minst!


Faktum är att vi som ägare av en Volvo V50 1,8F årsmodell -06 blev ganska trötta på att ständigt ta kontakt med verkstaden. Utöver den täta serviceintervallen har bilen till och från drabbats av elektroniksjuka. Och till en början visste inte Volvo hur man skulle hantera problemen.


Det började med dörrlås och fönsterhissar på vänster sida. Bilen togs in i omgångar, men felen kom tillbaka. Felsökningen visade på ett glapp i ett kontaktstycke som sitter placerad i vindrutestolpen. Kontakten fettades in och problemet undanröjdes tillfälligtvis fram till att funktionerna på höger sida slogs ut på motsvarande sätt. Det skedde efter 5 000 mil.


Den här gången konstaterade Volvo att fukt och korrosion i kontakten orsakat kortslutning och saboterat en rad viktiga funktioner, dörrar, fönsterhissar, blinkers och ytterbackspeglar. Nu valde Volvo att byta material och ersätta med en guldpläterad kontakt. Om allt är riktigt löst återstår att se, men under det tredje teståret inträffade i alla händelser inga sådana problem.


Utöver kontaktproblemen drabbades vi också av strejkande klimatanläggning. Den här gången var det en spjällmotor som havererat. Bytet krävde en hel arbetsdag och hade kostat drygt 4 000 kronor – om det hade inträffat efter garantitidens slut.


Trots byte fungerar ändå inte klimatsystemet helt perfekt. Fläkten låter illa och missljudet påminner om det ljud som uppstår när en CD-skiva laddas in i spelaren. Vidare upplevs luftfördelningen som ojämn.


Andra anmärkningar i testprotokollen har handlat om den osmidiga och kärvande växellådan, den korta räckvidden (när bilen körs på E85), att motorn går ryckigt direkt efter start och avsaknaden av förvaringsställen i kupén.


Fords etanolmotor på 1,8 liter passar annars riktigt bra i Volvo V50, men för att de 125 hästarna ska få lite hjälp på traven har bilen fått en ganska låg utväxling. Motorn är inte högljutt surrig, men har en lätt plågad ton som får förarna att ofta treva mot växelspaken för att känna om femman verkligen ligger i. En sjätte växel hade inte suttit i vägen.


Volvos motorutbud med V50 i övrigt är fyra olika bensinmotorer, en fyrcylindrig på 1,6 liter och 100 hk samt tre femcylindriga på 145, 170 och 220 hästkrafter. Dieselalternativ fi nns på 109, 115, 136, 150, 177 och 180 hästkrafter. DRIVE-e blev från 2009 landets mest sålda miljödieselbil med en officiell förbrukning på 4,5 l/100 km.


För att råda bot på etanolmotorernas startsvårigheter i stark kyla finns i Volvos fall gardering eftersom bilen är standardutrustad med motorvärmare och då ges det alltid möjlighet att förvärma motorn.


Vi tankade under teståret så gott som uteslutande med etanol och förbrukningen låg på 10,9 liter per 100 km. Men bensindrift låg vi över Volvos officiella siffror, 8,5 liter mot angivna 7,4 liter per 100 km.


På vinterväglag reagerar bilen stadigt, smidigt och snabbt på förarens kommandon. Det känns som om bilen vore fastspänd med föraren i stället för tvärtom. Hjulen griper bestämt i underlaget och varken DSTC (Volvos namn på sladdhämmare) eller ABSsystem behöver gå in särskilt ofta. Bilens inbyggda väghållning och balans räcker långt.


Även om V50 inte är en helsvensk konstruktion är den väl anpassad för att köra i slask, mörker och kyla. Det är enkelt att byta lampor, fylla spolarvätska och lyfta ur batteriet. När motorn är igång ger den värme så det räcker till och blir över. Däremot tar det lång tid innan sittdynan blir varm, men ryggen grillas desto mer.


Överraskande är också att lastutrymmet är så pass bra med tanke på bilens framtoning som sportkombi. Extra lastutrymme och ett plant sådant


får man när baksätets sittdynor viks framåt och ryggstödet slås ned. I kupén är det däremot ganska trångt, särskilt i baksätet.

Köregenskaper, lastutrymme
Kvalitetsbrister, serviceintervall, trång kupé

Begpriser

V 50 2,4 140hk, Business, ACC, Kombi

(Bas, Endast AC -10 000) (1,6 100hk -8 000) (1,8 125hk -6 000) (2,4i 170hk +5 000) (1,6 109hk TD +6 000) (1,6 109hk TD DRIV-e +10 000) (2,0 136hk TD +10 000) (D5 2,4 180hk TDI-PF +22 000) (1,8F 125hk FlexiFuel E85 -5 000) (2,0F 145hk FlexiFuel E85 =0) (Ad

År4812
04B - 9770085000
0511580010330091100
0612540011140099200
07137700122800109500
08148500133300117800
09158000142200127700
10168500151900136500

Ekonomi

Modell1,8F-061,6-06
Pris kr107900104900
Värdeminskning
Skatt, besiktning13502360
Försäkring 61006100
Bränsle1502014610
Reparationer, service mm 78007800
Däck 24202420
Totalt/år4790048000
Totalt/mil 3232

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6528
Katalysator11255
Bromsbelägg fram 2126
Hjullager hö fram3880
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9541
Koppling 12092
Stötdämpare fram 3829

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak04/04
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare04/04
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam42004-

Teknisk data

Krocktester1,8F -061,6 -06
Längd/bredd, cm451/177451/177
Tj.vikt/maxlast, kg1383/5001335/510
Max släpvikt, kg 13001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/17984/1596
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,012,0
Bränsle, l/100 km7,47,2
Effekt, kW/hk92/12574/100

Rostskydd

Motorhuven är av aluminium. Volvo har bra innerskärmar i plast. Dörrarna är väl limmade och skyddade inuti med vax. Balkarna under bilen är vaxskyddade. Slitskyddet på underredet täcker fram till bakpartiet där plastsköldar har monterats som skydd. Under
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-28 12:42

Vad roligt att ett testteam kan anse att en av de trångaste bilarna i klassen är rymlig!
Skall vi anta att ni är väldigt nöjda med bilen, trots alla fel som man förståss kan acceptera då det är en Volvo?
Skall vi anta att V50 är ett bra och tryggt köp eftersom att den är sååå rymlig?

#2
Anonym
2011-10-31 20:30

Volvokvalitet är väl som vanligt bra bit under snittet hos SBP

#3
Anonym
2012-07-09 19:57

Hjullager, Partikelfilter, tryckgivare och idiotiska servicelösningar som medför onödigt dyra servicar är några av dessa bilars nackdelar, Volvo hade betydligt bättre kvalitét förr!

#4
Anonym
2013-07-19 14:33

Volvo V50 mardröm fel på allt byt alla delar på bilen men de hjälpte inte heller jag ska aldrig köpa Volvo igen

#5
Hans
2015-01-23 01:31

Det tar inte lång tid innan rumpvärmen fått fyr, någon minut så får man stänga av den.

Hjullager som t.ex. någon här klagar över håller samma kvalite på samtliga märken. Annars skulle hjullagertillverkarens aktie gå i graven,

#6
Mikael Berntsson
2015-05-25 08:59

Kontaktproblemen för mig har visat sig som att motern helt plötsligt stängs av! och meddelande om anti-sladdservice erfordras visade sig. Hade in bilen på verkstad medan garantin fortfarande gällde men dom kunde inte läs ut något då det var så många fel. Många år senare rev jag ur kontrollboxen under konsolen vid passagerar-sidan, kontrollboxen framför vänster framdäck samt alla säkringar. Spruta alla med kontaktspray och sedan dess har felet inte komit åter än ialf.

Nästa fel är är att ac läker, även den kunde volvo verkstan inte hitta något fel under garanti-tiden.
Nu flera år senare har jag fyllt den på egen bekostnad 2 ggr.

Partikelfiltret är ett h-vete i sig. En bil som är värd 60 000 vill jag inte lägga 15000 på att byta partikelfilter på. Jg har själv strulat på med att första försöka rengöra med vätskor utan bra resultat (det fungerade i 1000 mil ca.) till att nu slutligen köpa ett piratfilter för halva priset men där passformen var dålig.

Slutsats: INTE nöjd.

V50 2008 1.6D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.