Bild
Nästa artikel

Seglivad långkörare

Tester
Första generationen av 70-serien är komfortabel och säker men inte felfri.
Volvos sista kantiga bilmodell är den V70 som såldes fram till årsmodell 2000.
När modellserien bytte namn till 1997 förnyades inredningen rejält och blev mjukare i formerna och lyxigare i känslan. Här sitter de flesta mycket bra.
Vissa modeller finns med integrerad barnstol i baksätet, en eftertraktad utrustningsdetalj för många barnfamiljer.

Volvo S/V70 är i praktiken samma bil som Volvo 850. Den kom redan som 1992 års modell och skiljde sig kraftigt från sina föregångare genom att vara framhjulsdriven och ha en femcylindrig motor. Trevligt och rappt väguppträdande gjorde bilen roligare att köra än tidigare stora Volvo och det karaktäristiska motorljudet från den raka femman bidrog ytterligare. Designen fick däremot en hel del kritik för att vara för lik föregångarnas. Kantig och tråkig, tyckte många.


Ett år efter sedanen kom kombimodellen och den blev snabbt svenskarnas favoritbil nummer ett. Här kom de raka karosslinjerna verkligen till nytta och modellen är en lastslukare av rang.


Under 1997 bytte 850 namn till S70 och V70. Smärre karossförändringar och ny instrumentpanel hörde till nyheterna men för varje betraktare var det tydligt att det i grunden rörde sig om samma bil. Volvo angav antalet förbättrade detaljer till 1800.


En rad motoralternativ fanns, från 850 GL med 126 hk, GLE med 144 hk och GLT med 170 hk till turbomodellerna på 193 till 265 hk beroende på utförande. 1999 sänktes effekten i vanligaste motorn från 144 till 140 hk samtidigt som miljöklassningen förbättrades. Även dieselmotorer har funnits.


Våren 2000 ersattes V70 av en ny modell och S70 lades ned för att först ett år senare följas av S60. Komforten är mycket god oavsett årsmodell och utrymmena i den kantiga karossen är väl tilltagna. Att åka fem vuxna med bagage är inga problem. Säkerheten är väl sörjd för och blev förbättrad ytterligare i och med modelländringarna 1997.


Att Volvo S/V70 är en körglad bil kan också märkas på hur den har körts. Glapp i krängningshämmaren är ett vanligt fel. Styrleder och trasiga blinkers är vanliga anmärkningar hos Bilprovningen, men i övrigt är protokollen oftast ganska rena. Ägarna själva klagar bland annat på bromsgnissel. Bromsarna bak kan ge problem. Skivorna blir rostiga och oken kärvar. Kablarna till ABS-systemet har också krånglat på en del bilar.


Om det droppar olja från bilen kan det vara fel på ramlagringstätningarna i motorns vevhusventilation. Filtret blir igensatt och olja trycks ut i motorn. Felet är speciellt vanligt på turbomodellerna.


Andra förekommande fel är problem med centrallåset, trasig elvärme i stolarna och en luftkonditionering som upphört att fungera. Det senare kan kosta uppåt 15 000 kronor att laga. På en del bilar som rullat långt kan också hjullagren vara slitna.


På fyrhjulsdrivna modeller bör man vara uppmärksam på att ha rätt däckdimensioner fram och bak samt att däcken är lika slitna. Hjulen måste ha samma rullomkrets, annars kan viskokopplingen till bakhjulen brinna upp. Då försvinner fyrhjulsdriften och reparationen kostar över 20000 kronor.


Många S/V70 har rullat långt och det kan vara svårt att skilja en bil med 20000 mil på mätaren från en som rullat det dubbla. Skruvade mätarställningar kan lätt avslöjas på en verkstad.


Sista kantiga Volvomodellen såldes i stora upplagor och utbudet på begmarknaden är ymnigt. Priserna på tidiga exemplar börjar komma ned på normala nivåer medan välskötta snygga V70 av de senaste årsmodellerna alltjämt är eftertraktade.

Gediget byggd, säker
Dyra reparationer mest långmilare

Begpriser

S 70 2,5 144hk, SE, ACC, 4d

(Ej ACC -5 000) (Ej SE Pkt -3 000) (2,0 126hk -5 000) (V 70=Kombi +10 000)

År4812
99 - - 35800
00 - - 39900

S 70 2,5 170hk, GLT, SE, ACC, 4d

(Ej ACC -5 000) (Ej SE Pkt -3 000) (2,4T/2,5T 193hk =0) (V 70=Kombi +10 000)

År4812
99 - - 39600
00 - - 43600

Ekonomi

ModellS70 2,0-00V70 2,4-00
Pris kr2500040000
Värdeminskning
Skatt, besiktning21202300
Försäkring 57806050
Bränsle2030017450
Reparationer, service mm 70807080
Däck 20002000
Totalt/år4100041100
Totalt/mil 2727

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3683
Katalysator6951
Bromsbelägg fram 900
Hjullager hö fram2762
Kamrem 2206
Elektronikbox, motor 8912
Koppling 8460
Stötdämpare fram 4671

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak92/-
Trepunktsbälte alla platser1992
Krockkudde förare/passagerare93/97
Sidokrockkudde fram1993
Nackskydd alla platser1992
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41998
Folksam492-00

Teknisk data

KrocktesterS70 2,0-00V70 2,4-00
Längd/bredd, cm472/176472/176
Tj.vikt/maxlast, kg1486/4041536/434
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm35/19845/2435
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,710,1
Bränsle, l/100 km10,08,6
Effekt, kW/hk93/126103/140

Rostskydd

Väl skyddad med dubbelsidig zink upp till fönstrens underkant. Hålrum extrabehandlas med vax och underredet är överdraget med polyuretan- eller asfaltbaserade material. Det sitter innerskärmar i alla hjulhus. Rosttestad:1999 (V70 2,5). Rostgaranti: 8 år
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-10 01:33

Den som har kört en 850 och en S70 vet att det är två helt olika bilar att färdas i.

#2
Anonym
2011-06-19 23:24

Värt att nämna är väl att rostskyddet är mycket bättre på V70 med (jämfört med 850).

#3
Anonym
2011-09-28 12:32

Tja om man nu önskade en stor Volvo sedan efter -99 så nog är det självklara valet S80 istället för S60.
S80 anses efterträda S90 och S70 tas ur produktion men för oss vanliga "dödliga" så vore det nog rätt märkligt om Volvo skulle ha fortsatt att tillverka både S70 och S80.
Lyxutrustning och starkare motorer hade inte räckt för att hålla uppe försäljningen.
Det kostar att bygga bilar som inte säljer så bra.
För övrigt ännu en artikel som lyckas "trolla" bort problem på ett utmärkt sätt.
Volvo V70 är helt enkelt så bra att det kvittar hur många fel den har. ( i alla fall om vi svenskar får bestämma )

#4
Anonym
2011-10-21 00:04

Är S/V70 körklada?! Vad har den som gjort detta uttalande kört innan? Lastbil? Provkörde en S70R en gång och det var tamejfasen den tråkigaste bil jag kört någonsin.

#5
Anonym
2011-10-25 10:49

"en lastslukare av rang."....?
Om man tycker att det är OK att bilen säckar ihop så fort man lägger nåt i bagaget, så...
Man ser ju massor av V70 som vinglar runt med halvljuset i skyn!

"utrymmena i den kantiga karossen är väl tilltagna. Att åka fem vuxna med bagage är inga problem"....?
Den som skrivit detta kan omöjligen ha provat att sitta 3 bak i en V70! Inte ens 2 sitter bra, då det är trångt för benen.

Problem men AWD kostar bra mycket mer än 20000 att fixa, snarare det dubbla! Alla 4 hjul måste vara lika stora för att vara säker att slippa den kostnaden. Detta medför ondigt dyra däckkostnader då bakdäcken måste bytas samtidgt med framdäcken trots att de egentligen knappt är slitna.

#6
Anonym
2011-11-24 15:54

Lastslukare om man jämför med andra jämnåriga och nyare bilar i klassen. Kommer dock inte i närheten av volvo 945. Om bilen säckar ihop är det dags att byta stötdämpare, det gäller alla bilar.
Problem med awd kostar INTE 20.000 kr, men runt 10.000 kr får man nog räkna med. Det här att man måste ha samma storlek på hjulen runt om gäller alla bilar med 4wd, även nyare haldex och t.o.m. subaru som annars har ett av marknadens mest stryktåliga 4wd-system. Varför folk tror att det bara gäller gamla visko-volvo är en gåta. Men å andra sidan - vem kör omkring med olika storlek på hjulen egentligen, oavsett 4wd eller 2wd? En luffare kanske...

#7
Anonym
2011-12-05 16:26

Nu är det ju så att det inte är stötdämparna som håller bilen i nivå, det gör fjädringen. Stötdämparna ska förhindra gungning och hjulstuds.
Och Volvo är mjuka i bak, säckar ihop.

Lämnar du in en V70 AWD på Volvoverkstan lär dui knappast slippa undan med 10.000.
Och det handlar inte om att köra med olika stora hjul, det handlar om slitna kontra nya däck. Man ska byta alla 4 samtidigt, annars tar bilen stryk. Inte så kul, när det är framdäcken som slits först, och på andra bilar kan man byta bara dem.

#8
Anonym
2011-12-24 11:16

"Detta medför ondigt dyra däckkostnader då bakdäcken måste bytas samtidgt med framdäcken trots att de egentligen knappt är slitna."

Eller så skiftar man mellan fram och bak vid sommar/vinterdäcksbyte...

#9
Anonym
2012-01-07 15:37

Självklart skiftar man fram och bakdäck med jämna mellanrum. Tror t.o.m. att det står någonstans i instruktionsboken. Står i alla fall klart och tydligt i Subarus bok och borde även stå i Volvos om man har en med AWD.
Styvare fjädring går att eftermontera.
Volvoverkstaden är dyr och undvikes givetvis, i alla fall när inga garantier gäller längre.

#10
Anonym
2012-02-09 19:38

Med viskokoppling ock olika stora hjul (diametern bör ej överstiga mer än 2 mm skillnad fram o bak ) där de små hjulen är plaserade blir rotationen högre och en varmgång i viskokopplingen är ett faktum.Vad händer jo oljan kokar till skum ock tömmer sig själv .

#11
Anonym
2012-02-09 19:45

Fyrhjulsdrivna bilar O däckslitage ==avslöjar om föraren är kapabel att hantera fordonet . Det avslöjar utseendet o slitaget på däcken spec.fram do.

#12
Anonym
2012-02-22 21:11

Som ägare av en 140hk V70 2000 (sista fyrkantiga årsmodellen) kan jag meddela följande:
- den är liten utanpå och stor inuti
- mkt bra benutrymme bak
- kanonbra bagageutrymme
- knapparna sitter "där de ska"
- man sitter skönt
- den går att lämna in på i princip vilken verkstad som helst
- den är hyfsat pigg
- den går att köra förvånansvärt snålt (har lyckats köra nästan 100 mil på en tank)
- den är tyst och robust
- den har jättebra rostskydd
Jag har länge tänkt byta till något nyare men gång efter annan insett att bilen är alldeles för bra för att byta - i synnerhet när en ny bil kostar så himla mkt mer.

#13
Anonym
2012-02-23 15:36

Kan bara hålla med föregående talare om 3 saker:
*Bra förarstol som går att ställa in på många sätt
*Rymligt bagage
*Bra rostskydd

För övrigt=
- den är liten utanpå - när blev V70 liten???
- mkt bra benutrymme bak - knappast, då har du inte åkt bakom en förare över 180
- kanonbra bagageutrymme - fast bilen sjunker ju ihop som nån sa här nedanför
- knapparna sitter "där de ska" - fast inredningen är ju grymt ful, som en husvagn typ eller gammal 240
- man sitter skönt - fram, fast armstödet är för hårt
- den går att lämna in på i princip vilken verkstad som helst - om man har 2hjulsdriven
- den är hyfsat pigg - VA?
- den går att köra förvånansvärt snålt (har lyckats köra nästan 100 mil på en tank) 100 mil är väl inget problem för många bilar
- den är tyst och robust - tyst??
- den har jättebra rostskydd - japp

#14
Anonym
2012-02-29 19:37

Eftersom Volvos säkerhetsryckte är så inbankat att ingen ens ser efter om det alltid stämmer, så bör det nog påpekas att denna inte är nämnvärt säker i frontsmällar, sidokrockar visst, fast sidokuddarna är dumt placerade
så armen får sig en rejäl smäll när de blåses upp, men enligt Euro NCAP:s siffror och bilderna på den krockade bilen är frontresultatet sämre än medelmåttigt.
Karossen är på gränsen till kollaps i provet.

En bil av annat märke som också krockades vi tillfället men som var fyra år äldre klarade sig betydligt bättre.

#15
Anonym
2012-03-16 17:39

Apropos däck på V70 AWD så är det väl bara att byta fram och bak nu och då det är ju rena nöjet vet jag i synnerhet om man har egen tomt. Det är väl inget att gruva sig över! För övrigt så är fyrhjulsdrift den bästa framkomlighetsgaranten på vinterväg.

#10368
Anonym
2012-03-16 17:45

BYT FRAM TILL BAK NU OCH DÅ DET ÄR VÄL INTE SÅ MÄRKVÄRDIGT. Det tar ca 40 minuter!!!!!

#16
Anonym
2012-04-24 04:44

Har ägt en V70 -98 nu i snart 3 år och är överlag mkt nöjd med bilen som funkat över förväntan men körglad förstår jag ej vart motorjournalister får i från? trög motor (170hk) tråkig styrning och ett chassi som är som helt komfortinriktat.Bränsletörsten är grym 100mil? har aldrig kunnat köra under 1l/mil.Har även då kört mkt landsväg och även lite i Tyskland där förbrukningen ligger långt över vad ex min gamla bil drog vid sammma hastigheter (Bmw 525) här ligger definitivt Volvo efter sina tyska konkurrenter.Men ja stolarna är sköna baksätet acceptabelt och lastutrymmet är godkänt för mina behov med 1 litet barn.Även rostskyddet håller mkt bra klass min bil har endast några skönhetsfläckar trots svenskt saltslask och 25000mil.Ljudnivån ok trots gammal konstruktion.Inga dyra reparationer förutom vanlig service och kammremsbyte och ett byte av bromsklossar fram pga "gnäll".Säkerheten har jag och hoppas jag slipper prova men har sett på Euroncap att den inte är helt up to date men ex Folksams betyg säger bättre än medelbilen.Å andra sidan får man komma i håg att konstuktionen är mkt gammal vid det här laget och att det har gjorts mkt stora framsteg på säkerhetsområdet.

#20736
Anonym
2012-04-30 16:14

Till Anonymous
2012-04-24 m.fl.
Bensinförbrukningen blir bättre med den 140-/170-hk-motor som kom fr.o.m. årsmodell 2000 (dvs. fr.o.m. de bilar som tillverkades senvår/sommar 1999. Då sänktes blandad förbrukning till 0,86 vilket är föga imponerande idag 2012, men som 1999 var helt OK för en femcylindrig bil med rötterna i Volvo 850 från 1992. Med 140-hk-motorn som jag har går det att köra förhållandevis snålt om man lägger manken till. Jag fick tanka några mil kort om 100 mil på en tank. Återigen; inte imponerande jämfört med moderna dieselbilar men helt OK för en Volvo från 1999 med femcylindrig motor.

#17
Anonym
2012-05-12 09:17

Mycket bra komfort och precis lagom med fart.Långt ifrån långsam utan riktigt rapp om man pressar på.Trevligt motorljud i 170 hk varianten.Mycket bil för pengarna.Frågan är om det inte var Volvos bästa bil någonsin efter 850.

Pelle

#18144
Anonym
2012-05-12 09:19

Uppenbart mycket snack helt utan fakta om vad personen skriver om.

Johnny

#18
Anonym
2012-05-15 08:03

Mycket snack om att byta fram- mot bakhjul, men detta är en begagnatguide, och hur vet man om tidigare ägare gjort så?
Risken är ju stor att han inte brytt sig, och det blir den nya ägaren som får ta smällen och nyta fördelningslådan. (dyrt)

Nej, det är bäst att undvika AWD. Den är dessutom extra dyr att byta kamrem på.

Det märks att V70 är designad på 80-talet, det bästa man kan säga om den är att den står mot rosten bra.

//Hebbe

#19
Anonym
2012-06-20 08:15

"Att åka fem vuxna med bagage är inga problem"

Den som skrivit det har aldrig suttit 3 bak i en V70, det har jag. I 40 mil!
Jag säger bara: ALDRIG MER! Fy f-n vad ledbruten jag vart!

//ante

#20
Anonym
2012-10-30 21:29

Om några dagar reNoveras AC:n. Ännu en pusselbit i mitt till synes eviga bilinnehav. Jag kommer aldrig bli av med min V70. :-)
Trodde inte att det skulle funka med tre barn och en stor barnvagn. Inga problem. Värmen funkar perfekt nu när det börjar bli vinter. Fanken också.

#21
Anonym
2012-12-20 11:44

Har en S70 2.5SE, tioventilaren som kom från 850n.
Helt suverän bil sett till pålitligheten. Rostar ingenting heller.
Bra komfort, bra vägegenskaper men drar lite mycket bensin.

#22
Anonym
2013-01-16 06:14

Hade en volvo 855 140 hkr -95 och sedemera en V70 165 hkr -99.Båda man. och fvd.
Fantastiskt trevliga och bra bilar båda två. Den föstnämnda var 1 dl/mil snålare på landsväg, kunde köra på 0,75 på 70 - 90 vägar, säkert pga högre (bättre) utväxling på 5:an samt att man slapp AC vilket mest är skit att dras med på äldre bilar.V- 70 är alltså lite snyggare genom sin facelift och snitsigare instrumentering men bättre ? knappast!
Bilar med AWD och/eller Aut ratar jag konsekvent oavsett pris,speciellt vid begköp,man är väl inte någon idiot ?, det är absolut inte värt enorma underhållskostnder samt ökad bränsletörst.
Annars roliga och bra bilar som säkert är bättre än åtskilliga skrytåk från tyskland.

#23
Anonym
2013-03-14 09:27

Vi har en 855 awd och det är INTE samma bil som gamla 850, snarare är det en V70 med 850 front. Annan instrumentbräda, obd2, svindyra STÖTDÄMPARE med nivåreglering osv jämfört med gamla 850. Nån här i kommentarsfältet hävdar att det är dyrare att byta kamrem på en awd, vilket är strunt. Det är exakt samma prosedur.

#24
Anonym
2013-07-18 22:54

Volvo v70 tex års 99 är ju en nyare bil än volvo 855 komforten e kanon i v70 jag tycker det är skillnad mellan dom 2 modelerna när det gäller komfort v70 är enligt mitt tycke en snyggare bil har haft volvo 855 å bara haft otur med packboxar o skit å bra mkt rost. Därf kör jag idag volvo v70 i stället :-)

#25
Anonym
2013-08-17 12:15

Har tyvärr fått prova säkerheten i min V70 GLT och 5 volter efter räckesträff i 90 km/h klarade den galant. De flesta dörrar gick tom att öppna med milt våld.

Det blir absolut en V70 som ersättare till gamla Bettan...

#26
850-ägare
2014-10-21 23:17

Mycket pålitliga och trygga bilar både 850 och S/V70. Mor och far hade en V70 -97, pappa gjorde inte mycket åt den, tvättade 1 gång per år tex, ändå var det knappt någon rost, endast vid hundbenet/skärmkanterna bak, såldes vid 30 tusen mil, nya ägaren tyckte den var välskött (om han bara visste....). Men den såg fin ut med tanke på den lilla skötseln den hade fått. En vän har en S70 med 32 tusen mil på mätarn, har knappt sett nån rost på den. Min 850 har gjort 28 tusen i skrivande stund, väldigt lite rost på den också, går mycket fint maskinellt. Dessa bilar är absolut en av de bästa bilar Volvo gjort och kommer att göra.

#27
Roos
2015-07-07 20:13

Har haft både 850 GLT och nu en S70 GLT båda bilarna har varit suveräna att äga billiga att köra

#28
Fredrik
2015-08-21 00:38

Gick och köpte min V70 Classic 2.4 170 hk (00-02-05) för två år sedan när den hade gått lite drygt 43.000 mil, idag har den rullat 47.350 mil och är 15 år gammal. Jag har aldrig tyckt mycket för Volvo men den här gamla slitvargen har verkligen gjort mig till trogen fantast.
Jag hoppas att den rullar många tusen mil till. Den har gått som service/hyrbil hos PEAB, har full service historik med stämplar från respektive verkstad.

Som många 70's där ute har även min fått utbytt styrväxeln, då dessa har haft problem med läckage. Även denna nya verkar läka en del, men som det ser ut är det slangarna i sig som läker.

För ett år sedan bytte jag värmepaketet, det är det enda felet i stort sett den haft. Annars har det vart vanliga slitdetaljer som bytts så som krängningshämmarstag, samt bussningar (original bytes hela enheten ut, jag har fått modifiera för att passa utbybara bussningar) , men annars så har hjullagrena hållit mycket bra. Inga missljud och nästan inget spel. Den går rakt på vägen, är bra ljudisolerad från vägljud (för sin tid), och den har ett fantastiskt ljudsystem som spöar många senare bilmodeller. Här om dagen tog jag ett kompressions test på motorn och utförde ett "leak-down" test och kunde konstatera att motorn är så frisk den bara kan vara i sin ålder, med ~12 kg på respektive cylinder, tror inte det svajade många hundradelar mellan cylindrarna.
Dock fungerar inte AC'n mer i min då gasen läkt ut ur en spricka i kondensatorn. En ny skall monteras när ekonomin tillåter detta.

Dock ett irritationsmoment som uppståt är att den verkar läka olja, på båda sidor av vevaxeln. Detta efter att mamma lånat bilen, och glömt använda motorvärmaren och bara skjutit iväg till jobbet. Jag får därmed byta båda packboxar tillsammans med kamremmen, då hela motorn skall tas ur och tvättas, i samma veva kommer även packboxarna i växellådan bytas, båda utgående axlar samt ingående axel. Om behovet av ny koppling finns så ska även den bytas.

Jag vill dock se en helt orörd bil, oavsett fabrikat, som gått 45.000 + mil och inte läker någon vätska.

Bilen är inte den lättaste eller billigaste att äga eller underhålla, men med rätt verktyg och rätt kunnande får man ner kostnaderna avsevärt.

Den drar inte speciellt mycket bränsle, mellan 0.65-0.84 beroende på vem och hur man kör, samt vad som är lastat.
Bästa förbrukningen verkar vara i 86 km/h vid 2.050-2.060 varv, körde 37 mil på 0.62/mil med fullastad bil, 2 vuxna knubbisar och en fullstor hund.
Den fungerar bäst på vanlig 95 oktanig bensin, har provat 98 oktan men enda skillnaden vart i de övre varvtalen, vilka jag sällan utnyttjar. Har dock aldrig provat tanka 50-50 E-85 och bensin, rädd för att bränslepumpen strejkar eller att bränsleslangarna reagerar med etanolen.

Jag brukar sätta en liten skvätt tvåtaktsolja i tanken när jag tankar, för att få bort injektorernas tickande, men det verkar inte katalysatorn tycka om, så efter för mycket 70 väg så får man varva ur den ordentligt så den får återgå till det normala. Men motorn går tyst och fint efter en ordentlig dos 2-t olja, det är en utomordentlig kur för tickande insprutare och surrande bränslepump.

Lastegenskaperna är inte speciellt imponerande men praktiska och fullt respektabla. Baksätet kan upplevas lite hårt men det är en kombi, som oftast kan vara lite obekväma jämfört med motsvarande sedan variant. Förarsätet är mycket komfertabelt, i alla fall för min kropp. En resa på på 25-35 mil är inga problem för rygg eller höft.

Rostskyddet är mycket bra, går inte jämföra med äldre Volvo bilar, och stålet håller betydligt bättre kvalité än Japanska och Amerikanska bilar, samt många Tyska.
Dock verkar bakluckan dra till sig rost av någon anledning.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med min gamla slitvarg, och funderar på att skaffa en likadan när den här inte orkar mer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.