Bild
Nästa artikel

Holländska missar

Tester
S/V40 har bra köregenskaper, men kvalitet och rostskydd håller inte vanlig Volvostandard.
Volvo 40-serien i kombiutförande, eller V40, är ingen storlastare, men köregenskaperna är trygga.
Kvalitetsupplevelsen är inte lika påtaglig jämfört med de större Volvomodellerna, Reglagen är pillrigare att jobba med.
Många Volvoägare är missnöjda med bagageutrymmets lastkapacitet, men V40 lastar förstås mer än S40.

Glöm det där med svensk kvalitet, Volvo S40 och V40 tillverkades i Holland. Och de holländska Volvobilarna har aldrig varit lika bra som de svensktillverkade.


Volvos 40-serie kom 1996 och ersatte 440/460. Säkerhetsmässigt är den väldigt lyckad. Volvo fick 1997 fyra stjärnor i Euro NCAP, vilket då var väldigt högt. Även idag står sig konstruktionen väl säkerhetsmässigt.


Lanseringen av modellen kunde gått bättre, de första exemplaren led av dålig detaljkvalitet och trista, råa motorer. Med åren förbättrades bilarna avsevärt, det verkliga lyftet kom 2000 när den så kallade Fas II-modellen kom.


S/V40 såldes med en mängd olika motoralternativ. Vid introduktionen fanns 1,8 med 115 hk och 2,0/136 hk (senare 140 hk). En extremt trött diesel med 90 hk fanns också. Ett par år senare lanserades prestandamodellen T4 med hela 200 hk samt lågtrycksturbon på två liter och 160 hk. 1,8i med GDI-teknik och en 1,6:a på 105 hk kompletterade paletten. Bäst sålde 140-hästaren, men idag är lågtrycksturbon på 160 hk den mest eftertraktade.


Volvo S/V40 är relativt trång för storleksklassen. Cirka 40 procent av S40-ägarna tycker att det är svårt att lasta bagage i bilen. Även V40-ägarna är ofta missnöjda med bagageutrymmet, trots att det är lite större än i S40. Baksätet är också i trängsta laget. Däremot är framstolarna på Volvovis mycket sköna.


Köregenskaperna är också bra, bilen ligger tryggt och balanserat på vägen. Fast riktigt lika körglad som den större 850-modellen är den inte.


Precis som på många andra begagnade bilar är bromsarna ett problem. Bilprovningen har fler anmärkningar än vanligt på färdbroms och ojämn bromsverkan på just S/V40. Det beror på att bromsklossarna kärvar fast, främst bak. Även rostiga bromsskivor eller bromsok är relativt vanliga.


1,8-liters GDI-motorn som fanns till S/V40 vill vi varna för. Den köpte Volvo in från Mitsubishi i förhoppningen om att motorn skulle vara snål. Men om den körs så som tillverkaren vill råkar ägaren istället ut för ett annat problem. Motorns förbränningssystem sotar nämligen igen, vilket kan bli dyrt. I värsta fall kan topplocket behöva bytas till en kostnad närmare 25 000 kronor.


Ett enklare blästringssystem, somMitsubishi använder sig av, kan också avhjälpa problemet. Då blir det betydligt billigare. Till GDI-motorn är också reservdelarna dyrare än till övriga S/V40-motorer.


Glappande spindelleder var tidigare ett vanligt fel, men Volvo har sett till att förbättra smörjegenskaperna i kullederna och numera prickas sällan bilen för sådana problem.


Att hjullagret tar slut ovanligt fort upptäcker en del S/V40-ägare. På en del exemplar kan också bussningarna till växellådan behöva bytas, vilket kostar runt tusenlappen.


Ett vanligt fel på äldre S/V40 är rost- och lackskador. Här märks det att bilen inte håller samma kvalitet som de svenskbyggda Volvobilarna. Rosten hittar du främst vid bakre hjulhusens framkant, men även på motorhuven vid grillen och på dörrkanterna. De första årsmodellerna fick underkänt i våra tester.


På S/V40 fas II, som kom under 2000, märks tydliga förbättringar, speciellt på rostskyddet. Tätade skarvar och bättre vaxbehandling i hålrum och bakre hjulhus än tidigare var några av åtgärderna.

Köregenskaper, framsäteskomfort
Utrymmen, småfel

Begpriser

S 40 2,0 140hk, SE, Pkt, ACC, 4d

(Ej SE Pkt, Ej ACC -5 000) (1,6 105hk/109hk -5 000) (1,8 116hk/122hk/1,8i 125hk -2 000) (Greyline Pkt/Blackline Pkt =0)

År4812
99 - - 28300
00 - - 30900
01A - - 35700

S 40 2,0 136hk, Business, ACC, 4d

(Ej Business, Ej ACC -6 000) (1,6 109hk -5 000) (1,8 122hk/1,8i 125hk -2 000) (1,9 102hk/116hk TD =0) (V 40=Kombi +8 000) (Addition -3 000)

År4812
01B - - 40300
02 - - 44700
03 - 5890048700
04A - 6420054000

Ekonomi

ModellV40 -04A2,0T S40-04A
Pris kr6550063500
Värdeminskning
Skatt, besiktning19402120
Försäkring 58105810
Bränsle1684016840
Reparationer, service mm 74407440
Däck 21502150
Totalt/år4380043700
Totalt/mil 2929

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4254
Katalysator5875
Bromsbelägg fram 1111
Hjullager hö fram2762
Kamrem 3506
Elektronikbox, motor 5875
Koppling 7998
Stötdämpare fram 4338

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser1996
Krockkudde förare/passagerare96/-
Sidokrockkudde fram1996
Nackskydd alla platser1996
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41997
Folksam496-04

Teknisk data

KrocktesterV40 2,0-04AS40 2,0T-04A
Längd/bredd, cm448/172448/172
Tj.vikt/maxlast, kg1365/3851395/395
Max släpvikt, kg 14001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/19484/1948
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,78,5
Bränsle, l/100 km8,38,3
Effekt, kW/hk100/136121/165

Rostskydd

Fas II-versionen har ett förstärkt rostskydd. Hålrummen och de bakre hjulhusen är vaxbehandlade på ett effektivare sätt än tidigare. Däremot har Volvo behållit de bakre innerskärmarna som inte är heltäckande och vax saknas i de bakre längsgående balkarna.
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-10-14 17:34

Helt klart en av de sämsta Volvobilarna någonsin. Ska du köpa en så här gammal bil, satsa på en Golf då istället.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.