Bild
Nästa artikel

Business class

Tester
Volvo S80 har komfort i toppklass, men kvalitetsproblem drar ned helhetsintrycket.
Stora S80 var första modell att byggas på den tekniska plattform som används för V70, S60 och XC90.
Förarplatsen är välordnad och framsätespassagerarna har oerhört gott om plats.
Lastutrymmet är långt och baksätet kan fällas för ytterligare lastbehov. Den största begränsningen är öppningen.

För den familj som inte måste ha en kombi kan S80 vara ett alternativ. Innermåtten är enorma och komforten på toppnivå.


När Volvo S80 presenterades 1998 var det som en ersättare till de nedlagda 760/960-modellerna. Till skillnad från dessa är S80 framhjulsdriven och motorn är monterad på tvären.


De femcylindriga motorerna har 140, 170 eller 200 (senare 210) hästkrafter. S80 finns även med sexcylindriga motorer på 204 eller 272 hk. Dieselmotorerna har 140 respektive 163 hästkrafter. Värstingmodellen T6 med 272 hk fanns även i ett Executive-utförande med lyxigare baksäte.


Volvo S80 är en kul och spänstig bil – för sin storleksklass. Styrningen fick i början kritik för att vara för okänslig och uppdaterades flera gånger under modellens levnad, dels med hjälp av ny mjukvara till styrdatorn, dels med nya komponenter. Fjädringen är mjukt satt på de flesta modeller men sportfjädring har funnits som tillval. Väghållningen och körglädjen är de punkter som ägarna rankat högst i en tidigare undersökning i Vi Bilägare.


Stolarna fram är rymliga och oerhört vilsamma att sitta i, de pallar för riktigt långa körpass. Öppningen till bagageutrymmet är inte den största och begränsar i viss mån lastlusten. Men utrymmet i sig är väl tilltaget och bilen är godkänd för nästan ett halvt ton last. Dessutom går baksätet att fälla om långa saker ska transporteras.


För många S80-köpare fick ägandet en tråkig start. Modellen var den första att baseras på företagets då nya plattform och barnsjukdomarna florerade. Kvaliteten var ojämn till en början och felen betydligt fler än många Volvoägare var vana vid. Det handlade bland annat om fel på bränslemätaren, felprogrammerade datorer i motorn, fukt i strålkastarna och rostiga eller vibrerande bromsskivor.


Ryckig gång var vanligt på de första S80, men efter att styrdatorns mjukvara byttes försvann problemet för de flesta. Om bilen går ryckigt kan det också bero på luftmängdmätaren.


Att bränslemätarens givare var trasig fick en del S80-ägare att felaktigt tro att det var gott om bensin i tanken. I stället var den ofta snustorr. Både bränslemätaren och färddatorn blev lurade av tankgivaren. Batteri som snabbt töms eller startproblem till följd av elektriska fel har också förekommit.


Ett av de dyrare felen på S80 i dag är läckande packboxar mellan motor och växellåda. Om det droppar olja därifrån kan ett dyrbart byte vara på gång. Det kostar minst 5 000 kronor.


På dieselmotorn bör man byta vattenpump i samband med kamaxelremmen vid 12 000 mil. Om vattenpumpen ger upp kan ett dyrbart motorhaveri bli resultatet.


Spindelleder och krängningshämmarstag är det många S80 som haft problem med. Felet hörs lättast genom att det klonkar i framvagnen, främst när man kör över ojämnheter. Enligt Volvo beror felen på tätningar som inte hållit tätt och orsakat onormalt slitage. Volvo beräknar att spindelleder bör hålla i cirka 15 000 mil. Många spindelleder har bytts på garanti eller goodwill från Volvos sida.

Komfort. säkerhet, rostskydd
Dyra reparationer, kvalitetsmissar

Begpriser

S 80 2,4 140hk, Komf.Pkt, ACC, 4d

(Ej Komf.Pkt, Ej AC/ACC -8 000, -00) (Ej AC/ACC -8 000, 01-) (2,4i 170hk +5 000) (2,4T 200hk/2,5T 210hk +10 000) (2,4 130hk/2,5 140hk TDI +4 000) (D5 2,4 163hk TD +10 000) (Addition -4 000)

År4812
99 - - 42300
00 - - 48400
01 - - 56000
02 - - 64400
03 - 8190070700
04 - 8970078500
051123009980088100
06A12130010690094700

Ekonomi

Modell2,4-052,4i-05
Pris kr96500101500
Värdeminskning
Skatt, besiktning26402640
Försäkring 67407050
Bränsle1725018060
Reparationer, service mm 81008100
Däck 23502350
Totalt/år5140053200
Totalt/mil 3435

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör10974
Katalysator9350
Bromsbelägg fram 2213
Hjullager hö fram4248
Kamrem 3583
Elektronikbox, motor 9312
Koppling 13559
Stötdämpare fram 6232

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak1999
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare99/-
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd1999

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42000
Folksam41999-

Teknisk data

Krocktester2,4-052,4i-05
Längd/bredd, cm482/183482/183
Tj.vikt/maxlast, kg1530/4901696/424
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm35/24355/2435
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,59,0
Bränsle, l/100 km8,58,9
Effekt, kW/hk103/140125/170

Rostskydd

Mycket bra rostskydd. Varenda plåtskarv är försedd med en kraftig sträng tätmassa. Fiberoptiken avslöjar tjocka vaxlager inuti balkarna. Innerskärmarna är av en ovanligt bra och tätande typ. Övriga karossytor som står i förbindelse med yttermiljön har bel
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-01-14 18:05

På sommaren går instrumenten ej att att avläsa

#2
Anonym
2012-01-16 08:17

Det finns flera modellspecifika fel på S80 som är dyrare att åtgärda än de ni nämnt. Följande fel förekommer på årsmodeller fram till 2003. Kallödningar på DIM-kortet. Åtgärd: Byte av mätarhus 12 500:-. Dålig kvalitet på gasspjäll. Vissa har gett upp redan efter 15 000 mil. Åtgärd: Byte av gasspjället 10 000:-.

#3
Anonym
2012-02-28 10:23

hej. har haft min S80 nu i snart ett år, och måste säga att jag är positivt överraskad över hur skön och smidig denna ganska stora bil är att köra. jag har en 99:a 2.9 automat. kan egentligen inte klaga på nåt förutom förbrukningen. hade idéer om att byta ner mig till en bmw 318 och spara lite soppa. den bilen var så tråkig att köra i jämförelse att jag övergav den idéen direkt. fattade nog inte just hur skön s80'an faktiskt är. sedan är det inga problem att pressa den i kurvor, för den har faktiskt väghållning som heter duga. skulle ju på sin tid tävla med Audis och BMW's flaggskepp....
tycker den är grovt underskattad som nån gubbebil. sedan skadar inte att min har stora stereon, vilket ger grymt ljud.

#4
Anonym
2013-01-25 22:25

Varför har Volvo inte bakgrundsbelysta mätartavlor som funkar i alla ljusförhållanden.

#5
Anonym
2013-04-29 20:59

Äger en S80-01 sen snart 4 år. Har iofs bytt en del prylar i framvagnen men är för övrigt är jag enormt nöjd med denna bil. Utomordentiligt skön att åka i, sköna säten, stor och rymlig samt tyst gång. Bra rostskydd. En bra och vacker bil, en utav de vackraste Volvo har tillverkat.

#6
Anonym
2013-08-30 17:30

Hej! Har en s80 -01 sedan 3 år som gått 18000 mil,
Jag är mycke nöjd med , den är tyst , man sitter otroligt skönt i den
, bytt kamrem , bytt koppling , krängnings hämmarstag samt pck box,
En del utgifter men nu går den som en klocka,