Bild
Nästa artikel

Snålt med utrymme

Tester
Trots dåliga utrymmen och opraktisk kaross blev S60 en testfavorit.
Volvo S60 har finfina vägegenskaper, men baksätesutrymmet är mycket snålt tilltaget.
Interiören är snarlik den i S80 och V70 men tack vare tre-ekrad ratt och lite andra detaljer understryks sportigheten.
En påkostad detalj: luftutsläpp i sidostolparna håller även rutorna bak imfria.

Det var många som undrade hur Volvo tänkte när de lanserade S60 hösten 2000. Visst, den coupéliknande karossen var snygg att se på och inredningen med sin sportiga känsla minst lika läcker. Men vem ville ha en Volvo med så lite utrymme i baksätet och ett så opraktiskt bagageutrymme?


Men S60 togs ganska väl emot av marknaden, och Volvo nådde delvis en ny, yngre kundkategori.


Bilen bygger på samma teknik som S80 och V70 men har kortare axelavstånd och smärtare yttermått. De femcylindriga motorerna känns igen från övriga sortimentet och finns i en rad olika utföranden. Utan turbo ger 2,4-litersmotorn 140 eller 170 hk, det enda som skiljer är hur motorstyrningen är programmerad och hur mycket den kostar. 2,4T med lågtrycksturbo ger 200 hk, senare ersattes den av 2,5T med 210 hk. Länge var T5 med 250 (senare 260) hk toppmodellen men 2003 kom S60R med aktiv stötdämpning och maffiga 300 hästkrafter. Dieselmotorer finns också, 2,4D med 130 hk och D5 med 163 hk var de första, senare kom en 185-hästarsversion av D5-motorn. Bifuel-versionen har två tankar, den kan köras på både gas och bensin och klassas som miljöbil. Den finns bara med 2,4-litersmotorn på 140 hk.


Volvo S60 2,4T och 2,5T finns med fyrhjulsdrift och kallas AWD. Växellådorna är fem- eller sexväxlade eller automatiska med fem steg.


Vi Bilägares testbil blev en ljusblå S60 med minsta motorn, den på 140 hk. Testlagets farhågor att motorns kraft inte skulle räcka till kom snabbt på skam, fartresurserna bedömdes som fullt tillräckliga vid första långresan upp till Lappland och vintertestet där. Vinteregenskaperna fick högt betyg, bra värme och ventilation, säkra vägegenskaper och bra strålkastare. I stora semestertestet fick S60 kritik för baksätet som inte höll måttet. Det är helt enkelt för dåligt med plats för vuxna.


Bagageutrymmet imponerade inte heller. På andra områden briljerade S60 däremot. I undanmanövertestet visade den sig i princip opåverkad av tung last och smet igenom konbanan med bra fart.


Långfärdskomforten fram gillades av de flesta. Några tyckte dock att stolarna var för mjuka och svankstödet otillräckligt.


Vissa problem noterades under de första åren. Centrallåset strulade en del och vi fick byta krängningshämmarstag vid 6 000 mil. Ett tag hade vi startproblem vilket visade sig bero på en felaktig startspärr. Dörrlåsen vållade oss också en del bekymmer, både fjärrkontrollen och centrallåset spökade.


Andra S60-ägare har drabbats av en del elektronikfel, men dessa har oftast uppstått när bilarna var tämligen nya och felen har åtgärdats på garantin.


Rostiga bromsskivor bak förekommer och kostar många sköna tusenlappar att åtgärda. Tidigt utslitna hjullager är också vanligt. Se också upp med läckage från vevaxelns packbox på sidan av motorn. Flera verkstäder rekommenderar kopplingsbyte samtidigt och då blir det kostsamt. Packboxarna blev av bättre kvalitet från 2003.


Rostskyddet håller hög klass, men på S60 har Volvo bara limtätat dörrarna i nederkant. Det kan på sikt ge problem.

Köregenskaper, säkerhet
Utrymmen

Begpriser

S 60 2,4 140hk, Business, ACC, 4d

(Ej AC/ACC -8 000) (2,4i 170hk +5 000) (2,4 125hk/130hk TDI +4 000) (D5/2,4D 163hk TD/-PF +10 000) (D5 2,4 185hk TDI/PF +18 000) (Addition -4 000) (Momentum +6 000) (Summum +10 000)

År4812
00 - - 46300
01 - - 54000
02 - - 62300
03 - 8080069600
04 - 8920078000
051124009990088200
0612160010820095000
07132400116800104600
08143500128300113600
09A153300137400122900

Ekonomi

Modell2,4-07T5-07
Pris kr125000140500
Värdeminskning
Skatt, besiktning22402570
Försäkring 713010850
Bränsle1705018870
Reparationer, service mm 67006700
Däck 25502550
Totalt/år5260060600
Totalt/mil 3540

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7443
Katalysator8882
Bromsbelägg fram 1892
Hjullager hö fram4119
Kamrem 3743
Elektronikbox, motor 9312
Koppling 13573
Stötdämpare fram 6232

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare2000
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam42000-

Teknisk data

Krocktester2,4 -07T5 -07
Längd/bredd, cm458/180458/180
Tj.vikt/maxlast, kg1548/4321551/459
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm35/24355/2319
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,26,5
Bränsle, l/100 km8,49,3
Effekt, kW/hk103/140191/260

Rostskydd

S60 har ett utmärkt rostskydd. 85 procent av karossplåtarna är galvaniserade och Volvo har inte sparat på krutet. De utsatta detaljerna har ett ovanligt tjockt galvlager, hela 20 my. Dessutom är motorhuv och baklucka tillverkade i aluminium. Vältäckande i
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-02-23 18:47

Dags att kalla vi bilägare för vi vovoägare????

#2
Anonym
2012-09-22 00:07

Är ägare till en S60 Bi-Fuel (2004), som jag är mycket nöjd med. Den är skön att köra och åka i, och med gasdrift är den dessutom billig i drift. Synd att efterföljaren saknar denna möjlighet.

#4
Anonym
2013-11-20 22:01

Äger S60 2,4 2007 momentum drag och skinn 4290mil. Nyskick! (Garagebil). Blev av bilia erbjuden 80 tusen!!!! I inbyte mot en ny XC70. Naturligtvis blev det ingen affär.
Besviken volvoägare.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!