Bild
Nästa artikel

Inte så praktisk

Tester
S40N har underhållande köregenskaper, men en del praktiskt har gått förlorat.
S40 generation två är mindre än föregångaren men innerutrymmena är likvärdiga, det vill säga ganska begränsade.
Någon storlastare är inte Volvo S40. I nödfall kan baksätet fällas.
Förarplatsen är trivsam och väl genomtänkt. Stolarna fram är bra medan baksätet är i trängsta laget.

Hösten 2003 var det dags för en ny generation mellanklass-Volvo. Den gamla S/V40-modellen hade funnits i nästan åtta år och under den tiden hade mycket hänt. Inte bara med bilarnas utveckling utan också med själva företaget Volvo. Personbilsdivisionen ägdes av Ford och samarbetet med Mitsubishi om tillverkning i den gemensamma fabriken i Holland var avslutat. Den nya modellen hade utvecklats tillsammans med Ford Europa, på en ny plattform som även används till Mazda 3 och Ford Focus.


S40N som den kallades är några centimeter kortare än den gamla modellen men bredare och högre. Axelavståndet är längre men innerutrymmena är inte mycket bättre. Fram sitter de flesta mycket bra i bekväma stolar och med gott om benutrymme. Men insteget till baksätet är krångligt på grund av det brant sluttande taket och S40 är ingen familjebil trots att det finns tre trepunktsbälten i baksätet. Bagageutrymmet är mindre än i föregångaren men baksätet går i alla fall att fälla, liksom höger framstol.


Från början fanns bara femcylindriga motorer på 2,4 liter att beställa, kunden kunde välja mellan 140, 170 eller 220 hästar, den starkaste heter T5 och har turbo.


Senare tillkom en 1,6-liters fyra på 100 hk och en 1,8:a på 125 hk, båda från Ford. Från 2007 är den vanligaste bensinmotorn på två liter och 145 hk. De sistnämnda motorerna finns också som flexifuel. Dieselalternativ finns också: bland annat 1,6D med 109 hk och 2,0D med 136 hk. 1,6 DRIVE-e har en officiell förbrukning på endast 4,5 liter/100 km.


Vi Bilägares långtestbil blev en 2,4 med 140 hk, inte så mycket för att vi valde den utan för att det var den vi kunde få tag i vid inköpstillfället.


Som alltid inledde vi teståret med ett vintertest och här briljerade verkligen S40. Fina och roliga vägegenskaper, väl fungerande värme och ventilation, bra ljus och värmestolar. Alla S40 och V50 har antisladdsystem som standard och det ser till att hålla bilen på rätt spår. Men det slamrar en hel del om bromsarna när sladdhämmaren arbetar, det låter nästan som om något går sönder.


Vid 2 000 mil inträffade första mankemanget, men det var desto allvarligare. Vid hård inbromsning blev bilen obehagligt svårstyrd och det klonkade och knakade vid varje rattvridning. Felet visade sig vara en fästbult till främre krängningshämmaren som gängat upp sig.


Under andra teståret fick vi en del problem med lås och nycklar men de fixades på garantin, lambdasonden fick bytas efter att motorvarningslampan börjat lysa och det tog ett tag för Volvo att komma underfund med problemen med strejkande ciggtändaruttag och en instegslampa som inte släcktes. Byte av styrdator blev till sist åtgärden men då hade bilen varit inne på verkstad i två omgångar, och sista gången var vi av med bilen i tre dagar.


Efter garantins utgång vid drygt 8 000 mil strejkade torkarmotorn till vindrutespolningen. En allmän servicekampanj genomfördes under 2006, justering av parkeringsbromsen. Rent allmänt har S40 liksom kombiversionen V50 drabbats av elektronikfel, orsakade av att fukt trängt in i kontakter som varit illa placerade i dörrstolparna. Volvo har med åren bytts ut dessa, under förutsättning att bilarna servats hos Volvos egna verkstäder.

Körglad, säker, bekväm
Utrymmen, fukt I kontakter

Begpriser

S 40 (N) 2,4 140hk, Business, ACC, 4d

(Bas, Endast AC -10 000) (1,6 100hk -8 000) (1,8 125hk -6 000) (2,4i 170hk +5 000) (1,6 109hk TD +6 000) (1,6 109hk TD DRIV-e +10 000) (2,0 136hk TD +10 000) (D5 2,4 180hk TDI-PF +22 000) (1,8F 125hk FlexiFuel E85 -5 000) (2,0F 145hk FlexiFuel E85 =0) (Ad

År4812
04B - 8790077300
051048009290082300
0611380010190090800
07125400112000100400
08135400121300108800
09145100130500116100
10156700141600 -

Ekonomi

Modell2,4-06T5-06
Pris kr103500118500
Värdeminskning
Skatt, besiktning19402130
Försäkring 62908860
Bränsle1705017660
Reparationer, service mm 67307180
Däck 22802280
Totalt/år4830054700
Totalt/mil 3236

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör9780
Katalysator8917
Bromsbelägg fram 2126
Hjullager hö fram3880
Kamrem 4930
Elektronikbox, motor 9622
Koppling 13896
Stötdämpare fram 3829

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/04
Trepunktsbälte alla platser1996
Krockkudde förare/passagerare1996
Sidokrockkudde fram1996
Nackskydd alla platser1996
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam42004-

Teknisk data

Krocktester2,4 -06T5 -06
Längd/bredd, cm447/177447/177
Tj.vikt/maxlast, kg1419/4501464/496
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm35/24355/2521
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,96,8
Bränsle, l/100 km8,48,7
Effekt, kW/hk103/140162/220

Rostskydd

S40 är vaxbehandlad där det är som viktigast. Den har ett hyggligt slitskydd och är modernt konstruerad, förutom sparklådorna som har plåtfals mitt på och bakre skärmen som är vikt. Balkarna är sparsamt behandlade. Nya S40 är bättre än gamla S40 men sämre
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-09-16 07:29

Vi har andra V50 nu. Både snygg & praktiskt.
Har en g:a S40 1,9 d från -00 också.
Jättenöjd med bilarna från Gent i Belgien.

#2
Anonym
2014-04-09 18:09

5 Cylindriga motorerna svårstartade av nån andledning ,var samma på V70 från 2003 och framåt så får man nöta rätt så länge på starten oavsett om motorn var varm eller kall, innan det hände nåt under huven . Annars har dessa bilarna drabbats av hel del problem och inte hållit så där jättehög kvalitet , men Volvo har tappat mycket i kvalitet som senaste 15 åren tyvärr .

#3
SNODDEN
2015-01-22 18:48

Om ni tittar på Volvo titta inte på S40.

Har haft alla tänbara elfel, duykr up ett I månaen och nu bara försöktatt nolla ut dem till besiktnign.

Bsikting blir ofta väldigt dyr.

Bilen är I o s från 2004 men dåligare elektronik har jag nog ens ej hört talas om

#4
sara
2016-01-09 17:39

Konstigt att läsa detta efter dessa testeresultat.. Det är omöjligt att hitta en bra bil åt sig :(
http://www.bytbil.com/nyheter/yvwxakyg/

#5
Robban
2016-01-20 09:17

Re:Snodden, Då har du nog haft otur. Har själv haft en S40 i sju år. Har vart kanon-nöjd med bilen. Inga större problem och senaste besiktning utan anmärkning. Precis som de skriver är den inte världens bästa laståsna, men det enda negativa. Annars är den supertrevlig att köra, uppför sig perfekt på snöiga vägar. Motorn (har 2.4 140hk) har alltid gått som en klocka i alla väder, min har gått över 20 000 mil nu utan några som helst problem.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!