Bild
Nästa artikel

Golfkänsla för sju

Tester
Volkswagen Touran är baserad på Golf, men rymmer ändå sju personer. Men med alla sittplatser tillgängliga blir lastutrymmet mycket begränsat.
Touran ser ut som en trist skåpbil, men är lika trevlig att köra som en Golf, vars teknik Touran bygger på.
Förarmiljön är tydlig, men blåaktig instrumentbelysning i mörker får kritik.
Bagageutrymmet blir litet med sju sittplatser.

Volkswagen introducerade våren 2003 Touran, som konkurrent till bland andra Renault Scénic, Opel Zafira och Citroën Picasso. Tekniken har främst hämtats från VW Golf. En facelift kom 2007, liksom den kosmetiskt ändrade CrossTouran med högre markfrigång.


Motorutbudet är stort, basmotorn på 1,6-liter och 102 hk. Vanligare är FSI-motorerna, 1,6-liter och 115 hk eller tvåliters och 150 hk. Mindre men starkare kraftkällor finns i TSI-motorerna på 140 hk eller 170 hk. Dieselmotorer finns på 90 hk, 105 hk, 140 hk och 170 hk. Vid testet bedömde vi 1,6-litersmotorn på 115 hk som något svag för bilstorleken.


Vägegenskaperna är ett starkt kort. Touran är stabil att köra och klarar en pressad undanmanöver lekande lätt. Antisladdsystemet ESP är standard. Sikten framåt hämmas av den kraftigt sluttande fronten, något som märks vid fickparkering.


Förarmiljön är tydlig och korrekt, men blå mätarljus på instrumenten i mörker har fått kritik. Vissa förare tycker det är tufft discoinfluerat, andra tycker bara att det är jobbigt för ögat.


Komforten är hög i framsäten, även baksätet är hyfsat bekvämt. Det bästa med Touran är rymligheten och flexibiliteten. Många prylfack, lättlastat bagageutrymme och stolar som går att fälla ned i golvet är klara fördelar. Men med alla sju sittplatserna blir bagageutrymmet begränsat, bättre blir utrymmet med fem sittplatser. Bilen går snabbt att förvandla från familjetransportör till varubil.


Touran var ytterst nära att få fem stjärnor i krockprovet 2003. Efter en effektivare bältespåminnare fick den också toppbetyg i Euro NCAP:s krockprov något senare.


Touran klarar besiktningen klart bättre än medelbilen, med undantag för ett fåtal anmärkningar på blinkersen. Eftersom Touran baseras på teknik från Golf är den tekniska kvaliteten på samma nivå. Trasslande centrallås, strulande fönsterhissar eller kärvande bakluckor är det vanligaste problemet. Startproblem har också förekommit, främst på grund av fel med startnyckeln. Det har också förekommit fall med överkuggande kamkedja på 1,4 TSImotorn, men det har VW tagit hand om via goodwill.


Trasiga tändspolar som drabbat många Volkswagen verkar inte vara så vanligt på Touran. Inte heller problem med framvagn eller bromsar verkar vara lika vanligt som på exempelvis Passat. Men slitna bromsskivor inträffar oftast tidigt.


En del ägare är missnöjda med värmekapaciteten, på en del bilar krånglar också dieselbilarnas tillsatsvärme. Volkswagen hävdar 3 000 mils serviceintervall, men många exemplar behöver servas tidigare än så, enligt bilens serviceindikator.


Rostskyddet brukar vara bra på Volkswagen. Men VW har minimerat limningen i fogarna på dörrar, huv och baklucka. Invändigt saknas behandling i motorrummet. Ändå får bilen en fyra i rostbetyg, tack vare gedigen behandling i balkar under bilen samt invändig behandling i dörrar och baklucka. Innerskärmarna är också bra, liksom skärmkanterna bak.


Touran är en populär bil på begagnatmarknaden, så populär att det kan råda brist på bilar.

Köregenskaper, utrymme
Kamkedjan 1,4 TSI, trasslande lås/dörrar

Begpriser

Touran 1,6 115hk FSI, Trendline, AC, 5d, 7pl

(5pl -10 000) (1,4 140hk TSI +8 000) (1,6 102hk -8 000) (2,0 150hk FSI +6 000) (1,9 101hk/105hk TDI +6 000) (Bas, AC -5 000)

År4812
03 - 8730076700
04 - 9310082500
0511300010110090000
06A12000010640094800

Touran 1,6 115hk FSI, Trendline, AC, 5d, 7pl

(5pl -10 000) (1,4 170hk TSI +8 000) (1,6 102hk -12 000) (1,9 105hk TDI-PF +6 000) (2,0 140hk TDI-PF +15 000) (Conceptline -6 000)

År4812
06B134900120800108400
07141400127200113300
08149900135400121600
09159100143700129600
10A167700151800 -

Ekonomi

Modell1,6 FSI-06A1,4 TSi-07
Pris kr108000134200
Värdeminskning
Skatt, besiktning18301650
Försäkring 63507650
Bränsle1502015020
Reparationer, service mm 83007670
Däck 21502210
Totalt/år4880052400
Totalt/mil 3335

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6238
Katalysator10212
Bromsbelägg fram 1779
Hjullager hö fram3300
Kamrem 8734
Elektronikbox, motor 9040
Koppling 10906
Stötdämpare fram 5080

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak03/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare2003
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6 FSI-06A1,4 TSI -07
Längd/bredd, cm439/179439/179
Tj.vikt/maxlast, kg1540/5501590/560
Max släpvikt, kg 13001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1390
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,09,8
Bränsle, l/100 km7,47,4
Effekt, kW/hk85/116103/140

Rostskydd

Touran har bra behandling i balkar undertill. Invändig behandling finns i dörrar, baklucka samt i innerskämarna fram och bak. Däremot har VW minksat med limningen i fogarna på dörrar, huv och baklucka. Dessutom saknas invändig behandling av motorhuven. Ro
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-12-10 14:06

Jag letade upp en några år gammal toruan diesel åt föräldrarna då båda två har dåliga höfter och medföljande problem att ta sig in i "vanliga" bilar. Dessutom kör de fortfarande runt 4000 mil per år. En kanonbil på alla sätt - den har rullat närmare 20 000 mil nu.
Jag hatar den och ryser vid blotta tanken - den enda bil jag kört som är tråkigare är Toyota Corolla.

#2
Anonym
2012-01-10 00:50

Defekta tändspolar är vanligt även på Touran Vibilägare, vi har bytt ett antal på mitt jobb åtminstonde liksom hjullager på dessa bilar.

#3
usps tracking
2017-03-09 13:31

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!