Bild
Nästa artikel

Lyxig i terrängen

Tester
Volkswagen Touareg är en kompetent och lyxig terrängbil, men den är dyr att äga och har en del kvalitetsproblem.
VW Touareg är kompetent som terrängbil, men priserna är höga och kvaliteten kunde vara bättre.
Bagageutrymmet är hyggligt stort.
Förarmiljön är lyxigt utförd i snygga material.

Volkswagens bidrag bland de större suvarna presenterades 2002 och kom till Sverige i början av 2003. Tekniskt sett delar den bas med syskonbilen Porsche Cayenne. En facelift kom 2007.


Till en början fanns fyra motoralternativ, V6-motor på 220 hk i bensinutförande eller 174 hk som diesel var basmotorer. Under 2006 kom en V6-diesel på 225 hk, som numera är den mest sålda versionen. En V8:a bensinare på 310 hk finns också, liksom värstingdieseln, en stark V10:a på 313 hk och hela 740 Nm i vridmoment.


Vägegenskaperna är mycket bra, Touareg trivs både på krokiga vägar och snabba motorvägar. ESP-system som standard och ett bra 4WD-system gör bilen trygg att köra i halka.


Fyrhjulsdriften i Touareg är mycket avancerad, med lågväxelläge, diffspärr och automatisk broms för branta nedförsbackar. Luftfjädring finns som standard i lyxversionerna och som tillval till V6:an. Tillsammans verkar de för fina terrängegenskaper i skog och mark. Dragförmåga på 3,5 ton gör att Touareg är populär som dragbil.


Förarmiljön är lyxigt utförd och påminner mycket om ”lyxfolkan” Phaeton. Instrument och reglage fungerar bra, även om det kan vara förvirrande till en början att hitta i mängden av knappar.


Komforten är hög, både i framsäte och baksäte medan bagageutrymmet är hyfsat stort. Sikten är bra framåt, men mindre god rakt bakåt. Stora backspeglar hjälper dock upp en del.


Säkerheten får högt betyg, fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Men de bakre säkerhetsbältena har det varit fel på, Volkswagen ska ha åtgärdat detta genom en kampanj. Kolla med en VW-verkstad om du är spekulant på en Touareg om köpobjektet har fått bältena utbytta.


Besiktningen klarar Touareg oftast bättre än medelbilen, mycket få modellrelaterade fel.


Tyvärr finns det dock andra problem att se upp med. Det vanligaste är olika typer av elektronik som spökar, exempelvis färddatorn som fellarmar. Andra typfel är strejkande batterier, krånglande lås, blinkande varningslampor, felande fönsterhissar och farthållare. I flera fall har VW-verkstäderna inte kunnat hitta någon felkälla på bilen till ägarnas förtret. I vissa fall har också samma elektronikstrul återkommit.


Fel på luftkonditioneringen och på styrningen till luftfjädringen har krånglat på en del Touareg. I båda fallen är det dyrt att laga. Om automatlådan rycker eller växlar långsamt kan mjukvaran behöva uppdateras. En del ägare har också pekat på att bilen sliter framdäck och att bilen drar snett.


Kolla också underredet så att bilen inte tagit skada av terrängkörning. Enstaka exemplar har haft problem med givarna till fyrhjulsdriften, liksom fel på bakaxel, differential och kardanaxel. Det är dyra och svåra fel att åtgärda, om det inte går på garanti.


Touareg är en dyr bil att äga med höga kostnader för service, försäkring, däck och bränsleförbrukning. Trots det har Touareg länge varit eftertraktad som begagnad, främst som diesel. Höga bränslepriser och lågkonjunktur har dock gjort att priserna på Touareg fallit något under det senaste året.

Vägegenskaper, framkomlighet
Bränsletörst, kvalitetsbrister

Begpriser

Touareg 3,2 V6 240hk, ACC, AUT, Skinn, Luftfj, 4-Motion

(Manuell -15 000) (Ej Skinn -15 000) (Ej Luftfjädring -8 000) (3,6 V6 280hk +8 000, 06-) (R5=2,5 5cyl 174hk TDI +15 000)

År4812
03 - 153000130400
04 - 175600150900
05216900197100170800
06239400218100189600
07A260300237400206600

Touareg 3,0 V6 225hk TDI, ACC, AUT, Skinn, Luftfj, 4-Motion

(Manuell -15 000) (Ej Skinn -15 000) (Ej Luftfjädring -8 000) (3,6 V6 280hk FSI -20 000) (R5=2,5 5cyl 174hk TDI-PF -12 000)

År4812
07B308800282500248200
08331800303500266300
09355900325700285400
10A379500347300 -

Ekonomi

Modell3,2 V6-063,0 V6 TDI-06
Pris kr220700250700
Värdeminskning
Skatt, besiktning402011290
Försäkring 1003010590
Bränsle2740021110
Reparationer, service mm 89608960
Däck 25102510
Totalt/år8390086400
Totalt/mil 5658

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör12819
Katalysator13558
Bromsbelägg fram 4065
Hjullager hö fram4363
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor -
Koppling Automat
Stötdämpare fram 16977

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak03/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare2003
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester3,2 V6-063,0 V6 TDI-06
Längd/bredd, cm475/193475/193
Tj.vikt/maxlast, kg2170/7302490/455
Max släpvikt, kg 35003500
Antal cyl/slagvolym.cm36/31896/2967
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,99,9
Bränsle, l/100 km13,510,9
Effekt, kW/hk162/220165/224

Rostskydd

Volkswagen har en lång tradition av att förse sina bilar med effektivt rostskydd, både vad gäller konstruktion och behandling. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 12 år
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2011-07-01 22:17
#2
happygoodmorningquotes
2017-02-17 20:27
#3
usps tracking
2017-03-09 13:30