Bild
Nästa artikel

Storhet i litet skal

Tester
Volkswagen Polo erbjuder mycket storbilskänsla i småbilsformat.
Volkswagen Polo är förhållandevis dyr för sin storlek, men Polo ger också lite av storbilskänsla.
Bagageutrymmet är litet, som i de flesta småbilar.
I mörker lyser de blå ljusen från instrumenteringen upp tillvaron.

Polo kom i sin första generation redan 1976. Generationsbyten skedde 1982 och 1995. Det var med den senare generationen som Polo blev en storsäljare i Sverige. Hösten 2001 visades en ny version som kom till Sverige som modellår 2002. En facelift med ny front introducerades under 2005.


Den vanligaste motorn är på 1,4 liter och 75 hk, både som bensin och turbodiesel. En 1,2-litersmotor på 55 hk finns också, men den är ovanlig. En direktinsprutad FSI-motor på 85 hk kom under 2003. Polo i GTI-utförande med 150 hk kom under 2006.


Köregenskaperna är i toppklass. Polo är stabil att köra både på motorvägen och på krokiga småvägar. Motorn på 75 hk är tillräckligt pigg för de flesta. Polo känns vuxen i köruppträdandet och påminner mycket om Golf i det avseendet.


Förarplatsen ger snudd på storbilskänsla. Här märks släktskapet med andra VW-bilar tydligt. Instrumenteringen är tydlig, men interiören är väl mörk. Blå instrumentbelysning kan vara mysigt eller bara irriterande, det avgör du. Stolarna är hårda och fasta, men ändå bekväma att sitta i.


Baksätet är större och rymligare än i flera konkurrenter. Däremot är bagageutrymmet litet, precis som i de flesta småbilar. Jämfört med föregångaren har Polo vuxit 15 cm på längden och även blivit högre och bredare.

Därmed har man vunnit komfort och säkerhet. Säkerhetsmässigt är Polo från 2002 klart godkänd för storleken. Krockbetyget i Euro NCAP blev en fyra. Aktivt antisladdsystem, ESP, och sidokrockgardiner var extrautrustning till en början. Leta helst efter ett sådant exemplar.


Polo klarar besiktningen bättre än medelbilen av modellrelaterade fel.


Däremot finns det andra svaga punkter. Vanligast är olika el- och elektronikfel. Det kan exempelvis vara airbag-lampan som lyser felaktigt, fel på fönsterhissar och nycklarnas fjärrsändare som inte får dörrarna att öppna. Tändspolar har bytts på en del exemplar, främst de första årsmodellerna. Trasslande luftkonditionering förekommer också, ett fel som kan vara dyrt att åtgärda beroende på vad det är som krånglar.


Onormalt hög oljeförbrukning rapporterar en del ägare. Vissa Polo har haft oljeläckage från växellådan, från en trasig packbox. Ett byte kostar 500–700 kr. Strålkastarspolare har också gått sönder på en del bilar, ett byte kostar under tusenlappen.


Vattenläckage från sidorutorna som inte håller tätt har förekommit på en del bilar. Ojämn tomgång eller ryckig gång gör att programvaran till motorstyrenheten behöver uppdateras. Oftast är detta åtgärdat på garanti eller goodwill. Samma sak för vevhusventilation, som frusit igen på en del bilar. Det har också behandlats som garanti eller goodwill-ärende.


Bränslepumpen har gått sönder i några fall. Bromsarna kan också vara slitna. Det märks ofta genom att skivorna är rostiga eller att bromsarna gnisslar. Kolla också om kopplingen är sliten.


Servicen på VW:s verkstäder får fortfarande viss kritik från ägarna. Däremot är servicekostnaderna per mil låga. Småbilar har blivit alltmer populära, speciellt i andra hand.

Köregenskaper, utrymmen
Höga begpriser

Begpriser

Polo 1,4 75hk, Bas, AC, 5d

(Ej AC -4 000) (3d -4 000) (1,2 3cyl 54hk -5 000) (1,4 86hk FSI +4 000) (Trendline/Sportline =0)

År4812
03 - 5080044200
04 - 5590047800
05A688005990051300

Polo 1,4 75hk, Trendline, City Pkt, AC, 5d

(Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,2 3cyl 54hk -5 000) (1,4 75hk, AUT +5 000) (1,4 86hk FSI +4 000) (1,4 100hk, Sportline +8 000) (1,6 105hk +6 000, 07-) (1,9 101hk TDI-PF +12 000) (Comfortline +3 000, -06)

År4812
05B724006450055900
06777006830059700
07843007540066300
08900008010070500
09A9410084200 -

Ekonomi

Modell1,4 FSI-041,4 16V-06
Pris kr5430069300
Värdeminskning
Skatt, besiktning14701370
Försäkring 64306170
Bränsle1177012990
Reparationer, service mm 80207060
Däck 15701660
Totalt/år3730038700
Totalt/mil 2526

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3600
Katalysator9433
Bromsbelägg fram 1712
Hjullager hö fram3567
Kamrem 7138
Elektronikbox, motor 4613
Koppling 6193
Stötdämpare fram 5073

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare95/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam32002-

Teknisk data

Krocktester1,4 FSI -041,4 -06
Längd/bredd, cm390/165390/165
Tj.vikt/maxlast, kg1197/3831120/440
Max släpvikt, kg 12001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/13904/1390
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,112,9
Bränsle, l/100 km5,86,4
Effekt, kW/hk63/8655/75

Rostskydd

En modern kaross med få skarvar. Bakskkärmskonstruktionen är exemplarisk. Plastinnerskärmar finns fram och bak, liksom stänklappar. Tank i plast och hålrumsbehandling i balkar under bilen. Bottenplattan är täckt av plastsköldar, men plåten är endast lacka
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2014-04-08 18:33

Fler som har problem med vattenläckage från bakdörrarna ? Måste byta gummilisten som sitter runt dörren . Annars är man nöjd med den , lite högt motorljud i dieslen kanske .

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!