Bild
Nästa artikel

Snålvarg lovligt byte

Tester
Volkswagen Lupo är en snålvarg i olika utföranden, antingen som miljöbil, GTI eller som alternativ till större syskonbilen Polo.
VW Lupo är en liten och bensinsnål bil, som tyvärr är ganska ovanlig i Sverige.
Förarmiljön är tydlig och bra, med instrument i bågar framför föraren.
Bagageutrymmet är minimalt, här får på sin höjd ett par matkassar plats.

Volkswagen Lupo presenterades 1998 som Volkwagens minibil, i storleksklassen under Polo. Det innebär att Lupo konkurrerar med bland andra Ford Ka och Hyundai Atos. En syskonbil, Seat Arosa, är i princip en Lupo, fast med enklare instrumentering och med en 1,4-litersmotor på 60 hk.


Det finns fyra motoralternativ för Lupo, den vanligaste motorn är på 1,4 liter och ger 75 hk. En enliters motor på 50 hk finns också liksom GTI som har en 1,6-liters motor på 125 hk.


En motor som blivit högintressant är 3L TDI, Volkswagens trecylindriga turbodiesel på 1,2 liter och 61 hk. Den har extremt låg bränsleförbrukning och ska gå att köra på 3,0 liter per 100 km blandad körning. I Sverige såldes 881 exemplar av 3L TDI, av 5000 tillverkade. De flesta Lupo 3L som är till salu är privatimporterade, främst från Tyskland. Totalt såldes 2954 Lupo i Sverige.


Den vanliga Lupo är lika trevlig att köra som en Polo med stabil väghållning och precis styrning. GTI-modellen är givetvis ännu rappare och roligare på vägen. Den har också antisladdsystem, vilket inte finns till de enklare versionerna.


Lupo 3L är betydligt mer tungstyrd och understyrd på vägen. Den känns klumpigare att köra trots att det rör sig om samma bil. Den automatiska transmissionen tjuter till vid acceleration och växlingen går ganska ryckigt. Någon körglädje är det knappast tal om här.


Förarmiljön är tydlig och snyggt utförd, med instrument i bågar framför föraren. Reglagen är också enkla och lättskötta. Framstolarna ger skaplig komfort, men baksätet är mycket trångt och endast tvåsitsigt. Bagageutrymmet är minimalt, ett par matkassar är i stort sett vad som ryms.


Säkerheten är hygglig, Lupo klarade år 2000 fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.
Bilprovningens statistik för Lupo visar på resultat som genomsnittet eller något bättre. Det vanligaste anmärkningen gäller drivsystem och bromsar.


Varningslampor som tänds utan förklaring har en del ägare drabbats av. Slitna bromsar förekommer också, precis som på många begbilar. Krånglande larm och nycklar kan också ställa till det, liksom fönsterhissar eller manuella vevar av dålig kvalitet.


Det allvarligaste felet på Lupo gäller 3L som drabbats av krånglande växellådor. Växellådan är en robotiserad manuell låda som växlar själv med hjälp av både elektronik och hydraulik. Fel på växellådan kan kosta uppåt 30000 kr. Men kan också bli billigare, beroende på vad som behövs bytas. En del Lupo 3L, främst i Tyskland, har krånglande växellådor.


Lupo och Arosa blev inga större framgångar på den svenska bilmarknaden. Det gör att andrahandsvärdet är måttligt bra, med chans till skaplig prutmån.


För snålvargen Lupo 3L är dock andrahandsvärdet i stället ovanligt högt. Bilen som nästan ingen ville köpa för nio år sedan är hårdvaluta på begmarknaden i dag. Det betyder förhållandevis höga begpriser och låg prutmån. Efterfrågan är långt större än tillgången.

Förbrukning, rostskydd
Växellådan på 3L TDI

Begpriser

Lupo 1,4 75hk, 3d

(1,0 50hk -3 000) (1,7 60hk SDI =0)

År4812
99 - - 16000
00 - - 19600
01 - 2760022400
02 - 3040025200
03 - 3440027700
04 - 3740030200
05468004030034100

Ekonomi

Modell1,2 3L TDI-051,4-05
Pris kr4380038300
Värdeminskning
Skatt, besiktning14901400
Försäkring 47205170
Bränsle518012580
Reparationer, service mm 79207920
Däck 13601360
Totalt/år2880034300
Totalt/mil 1923

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4120
Katalysator8503
Bromsbelägg fram 1848
Hjullager hö fram4193
Kamrem 7191
Elektronikbox, motor -
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 2923

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare1999
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42000
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,2 3L-051,4-05
Längd/bredd, cm352/162352/162
Tj.vikt/maxlast, kg905/2851020/290
Max släpvikt, kg 800800
Antal cyl/slagvolym.cm33/1914/1390
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek14,512,9
Bränsle, l/100 km3,06,2
Effekt, kW/hk45/6155/75

Rostskydd

En av de bäst behandlade småbilarna. Rostskyddsarbetet är välgjort och i kombination med helgalvaniserad plåt är Lupo bra rustad för att stå emot angrepp under lång tid. Lacken kan dock vara känslig för stenskott. Rosttestad: 2000. Rostgaranti: 12 år.
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-07-18 21:18

Har en Arosa -98 som bara går och går. Kör ca 1500 mil /år och månadskostnaden är marginellt högre än för ett SL-kort. Dessutom finns det i stort sett alltid plats för fickparkering för en så här kort bil.

#2
Anonym
2012-05-08 20:30

"Den automatiska transmissionen tjuter till vid acceleration..." - då var det sannolikt något galet med testexemplaret, tror jag! Har själv haft en Lupo 3L i snart sju år och har aldrig hört något sådant.

#3
Anonym
2012-09-16 23:17

3L. Helt underbar bil. Synd att den inte har dragkrok. får ej monteras. Perfekt för två personer även på långresa. Underbar väghållning. Växellådan tjuter definitivt inte vid acceleration. Bra drag om man trycker pelle i botten.
När bilen är kall tar det lite tid innan växellådan får upp oljetrycket. Om man då gasar för mycket blir det ett kraftigt ryck när växeln går i ingrepp vilket har orsakat växellådehaverier. Automatväxlingen kan även vara jobbig vid kökörning men då är det bara att välja manuellt läge så blir det mindre ryckigt.

#4
Anonym
2013-05-15 08:39

Det finns även en LUPO FSI på 105 hästar. Kräsen bensinare, tankar 98 oktan, tidigare även 99.
Det är en helt underbar bil, har nu kört 16 000 mil. Snål, lägst 4.2 l/100km, bara motorväg 90 km/h.
Stabil på motorväg, som en stor landsvägsmaskin (missförstå inte, man kör den, inte åker, jobbigare vid långväg), skivbromsar. Antisladd klarar lätt snösträngar, farlig då den alltid vill att köra rakt fram, även vid sladdtendens i kurva, men man lär sig.
Problem: FSI flappen i insuget fastna i stängt läge, blir då snål, men orkeslös vid gaspådrag (besiktnings anmärkning, satte in ett fast stopp, så ordnade det sig). Växelroboten klarar 12 000 mil, sedan måste den bytas. Nu så blir tändspolarna (4 st) varma (någon har misstänt), provar byta en i taget, och se bensinförbrukningen kryper ner från 5.3 till 4.6, och Lupon blir starkare.

#3888
Anonym
2013-07-16 10:19

I min instruktionsbok står det att det går bra -00 3L

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.