Bild
Nästa artikel

Ljudlig bekantskap

Tester
Golf har vuxit upp till en duglig allroundbil. Det påträngande bullret drar ned helhetsintrycket.
Vägegenskaperna är bra, även i undanmanövertestet med full last reder Golf ut situationen. Antisladdsystem är standard.
Den direktinsprutade FSI-motorn bör enligt VW köras på 98-oktanig bensin.
Att finna rätt bland reglagen är inte svårt. Men Golf saknar yttertempmätare.

Femte generationen Golf började säljas i Sverige hösten 2003. Den var en nästan självskriven deltagare i långteststallet, de tre senaste gångerna modellen har kommit i ny tappning, har vi köpt en.


Som traditionen bjuder är Golf V större, säkrare och lyxigare än sin företrädare. Och givetvis dyrare. Att köpa en ny Golf under 200 000 kronor går fortfarande, men det blir allt svårare om man vill ha lite utrustning.


Golf är numera en hel familj med modeller. Förutom Golf med tre och fem dörrar finns sedan 2005 den 10 cm högre Golf Plus, flexibilen Touran, familjetransportören Caddy och sedanen Jetta. I grund och botten samma bilar men med olika inriktningar.


Även om vi håller oss till vanliga Golf är valmöjligheterna i princip obegränsade. Vid lanseringen fanns bara tre motorer, en bensinare och två dieslar, men allt eftersom har nya drivkällor tillkommit. Minsta motorn är 1,4 FSI med 90 hk, sedan följer 1,6/102 hk, 1,6 FSI/115 hk och 2,0 FSI/150 hk. Tre sportvarianter erbjuds också: GT med 170 hk, GTI med 220 hk och R32 4Motion med 250 hk. Tre turbodieslar finns också med 105, 140 eller 170 hk.


Kunden kan vidare botanisera bland två olika automatlådor samt fem- eller sexväxlad manuell. Till det kommer en rad olika utrustningspaket och nivåer. Vi gjorde det enkelt för oss och slog till på volymmodellen 1,6 FSI Comfortline med 115 hk och fem dörrar.

FSI-beteckningen innebär att bränslet sprutas in direkt i cylindrarna med högtryck. Det gör förbränningen effektivare och ska sänka förbrukning och utsläpp. De första bilarna med denna teknik, till exempel Mitsubishi med sina GDI-motorer, drogs med en del problem och drog inte sällan mer bränsle än bilar med konventionell insprutning. Men i Volkswagens fall fungerar det utmärkt. FSi-motorn i vår långtestbil fick mycket beröm för sin låga förbrukning, den upplevdes dessutom som pigg och karaktärsfull och skänkte glädje åt körningen. I kombination med motorn har bilen en sexväxlad växellåda och den hjälper också till att spara bränsle, även om man är tvungen att växla oftare. Dock finns en nackdel med FSI, tillverkaren rekommenderar att bilen körs på 98-oktanig bensin, som är dyrare än 95-oktanig.


Generation fyra av Golf fick en del kritik för sitt begränsade utrymme i baksätet, det är betydligt bättre i den senaste versionen, mycket tack vare ett större axelavstånd. Även på höjden har karossen vuxit en del och det har skapat ytterligare rymd.


Hjulupphängningarna är mer påkostade i nya versionen, den halvstela bakaxeln är utbytt mot en mer avancerad historia med längs- och tvärlänkar. Tillsammans med en exakt styrning och en kaross med 80 procent högre vridstyvhet än föregångarens, blir vägegenskaperna roliga och säkra.


I vintertestet fick Golf mycket beröm för strålkastarna, att ESP är standardutrustning och att värmestolarna har fem lägen. Men att yttertemperaturmätare saknas och att värmen kom långsamt noterades också. Det senare beror på motorns effektivitet, med högre verkningsgrad alstras inte lika mycket överskottsvärme.


Redan på jämn sommarväg störs passagerarna av ett enerverande däcksljud, på grövre underlag och särskilt med vinterdäck blir det snudd på outhärdligt. Vår 1,6 FSI-motor gick klanderfritt under testperioden, men larmrapporter om 1,4 TSI-motorn och överkuggande kamkedja har förekommit.

Köregenskaper, kvalitet
Ljudnivå, högoktanig bensin

Begpriser

Golf A5 1,6 102hk, Trendline, AC, 5d

(Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,4 90hk FSI -5 000) (1,4 140hk TSI +8 000) (1,6 116hk FSI +4 000) (2,0 150hk FSI +6 000) (1,9 105hk TDI/-PF +8 000) (2,0 140hk TDI/-PF +15 000) (Blue Motion +3 000) (Variant=Kombi +8 000, 07-) (Comfortline/Sportline +6 000) (C

År4812
03B - 6690057700
04 - 7220063000
05889007840068700
06949008440075200
071025009100080800
081105009900088300
09A11540010390092700

Ekonomi

ModellFSI-06TDI-06
Pris kr8990093900
Värdeminskning
Skatt, besiktning16603120
Försäkring 59706500
Bränsle133909890
Reparationer, service mm 70607060
Däck 20302030
Totalt/år4230041300
Totalt/mil 2828

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6136
Katalysator7692
Bromsbelägg fram 2223
Hjullager hö fram3810
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8625
Koppling 10845
Stötdämpare fram 3845

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare1998
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1995
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterFSI-06TDI-06
Längd/bredd, cm420/176420/176
Tj.vikt/maxlast, kg1300/4801360/490
Max släpvikt, kg 12001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1896
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,811,3
Bränsle, l/100 km6,65,1
Effekt, kW/hk85/11577/105

Rostskydd

Karossen är konstruerad för att vara rostbeständig och ett kraftigt galvlager ger ett grundskydd som förstärkts med extra vaxbehandling där det behövs. Underredet är täckt med plastsköldar både för skyddet och aerodynamikens skull. Underredets skarvar är
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-07-04 21:04

"och att värmen kom långsamt noterades också. Det senare beror på motorns effektivitet, med högre verkningsgrad alstras inte lika mycket överskottsvärme." Skriver VB. Men Priusen har större
kupéutrymme än Golfen och effektivare motor, men ger ändå riktigt bra värme enligt er VB egen långa test av Priusen, vilket bara kan betyda att Golfen har för klent värmepaket där luften inte hinner värmas upp tillräckligt.

#2
Anonym
2011-10-13 12:53

En bekant har en Golv V som jag har kört emellanåt. Inga problem alls med värmen, den kommer snabbt. Kanske provkörningen gjordes med en snål diesel, dem har jag ingen erfarenhet av men bensin 1.6 102 hk är inga problem med.
För övrigt inte störnade bullrig, har kört 120 km/h på E4 till Stockholm och det funkar bra. Bekväm att åka i, bra rostskydd, rymlig och billig i drift. Golf är som vanligt en bra bil som passar de flesta, inte konstigt att det är världens mest sålda bilmodell.

#3
Vidak
2016-04-15 17:21

Min Golf V tillverkad nov 2003, en tidigt modell som rullat 19000mil fungerar fortfarande utmärkt men har börjat rosta lite överallt. I övrigt är jag mycket nöjd. Fick jag byta ut bromsklossar på bakhjul.

#4
Cemo
2016-06-07 00:28

Hejsan. Jag har VW golf V 1.6 fsi. 2004 Års modell. Jag har bytt motor oljan för två månad sedan själv. Men senaste månaden när kör bilen låter som en flygplan. Exakt samma känsla. Har huvudvärk pga ljudet. Är det ngn som vet varför? Tack

#5
Johnc193
2016-06-07 17:41

I really appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thx again! dfebaeekddde

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.