Bild
Nästa artikel

Variationsmöjlighet

Tester
Bra kvalitet, hög komfort och stadiga köregenskaper gjorde Golf IV tidigt populär.
Golf IV finns med tre eller fem dörrar samt som kombi. Cabrioletmodellen var en kvarleva från generationen före, men gjordes om för att smälta in i modellprogrammet.
Instrumenten lyser blått i mörker. Discoinfluerat, mysigt eller bara irriterande?
Golf satte ny standard i klassen vad gäller detaljarbete och förfining.

Volkswagen Golf har lyckats med det som nästan ingen annan bilmodell gjort, nämligen att få en hel bilklass uppkallad efter sig. Den har också flyttat fram positionerna i klassen för varje modellbyte, och konkurrenterna har troget hängt med.


Första Golfen började säljas 1974, sedan kom nya generationer som årsmodell 1984, 1992 och 1998 och 2003.
Här har vi främst tittat närmare på hur den fjärde generationens Golf står sig som begagnad. Vanligaste motorn är på 1,6 liter och 100 eller 105 hk. En motor som räcker till för de flesta som inte har alltför bråttom. Vill man köra fortare finns GTI-motorn på 150 hk eller V6 4-motion med 204 hk. Värstingen heter R32 och har 250 hk och fyrhjulsdrift. Vill du åka snålt finns dieselmotorer med olika effektuttag.


Vanligaste Golfen har tre eller fem dörrar men det finns ytterligare tre karossvarianter. Kombin kom under 1999 och är mer eftertraktad och dyrare som begagnad. Bora heter sedanmodellen och är trots annat namn i praktiken en Golf med sedankaross. Cabrioleten fick hänga med från modellserien innan men piffades upp så att den skulle kännas fräsch.


Köregenskaperna är tryggt understyrda och mycket stabila. Vintertid är den fyrhjulsdrivna versionen med Haldex-koppling ännu bättre att köra. Däremot är Golf inte lika körglad som Ford Focus av samma årgångar.
Komforten i framsätena håller nästan storbilsklass med mycket fina inställningsmöjligheter på alla ledder. Baksätet är däremot trångt om man jämför med många konkurrenter. Sikten snett bakåt är också dålig, C-stolpen skymmer för mycket.


Trepunktsbälte på mittplatsen i baksätet är inte standard. Det fanns som tillval utan extra kostnad. Köparna kunde välja mellan trepunktsbälte eller mittarmstöd bak. De flesta valde trepunktsbälte.


Äldre Golf har problem med lackskador, läs stenskott som inte behandlats i tid. Lacken är känslig för yttre påverkan. Krånglande centrallås är också vanligt förekommande. Det är microbrytarna i dörrarna som kan vara känsliga för kyla och fukt. Det är inte särskilt dyrt att åtgärda, men mycket irriterande för den som blir drabbad.


Trasiga tändspolar har varit ett bekymmer för många ägare av bilar från Volkswagenkoncernen, och Golf är inget undantag. Det var tillverkningsfel på en stor serie tändspolar och Volkswagen hade under en tid svårigheter att få fram ersättningsdelar.


Ryckig gång kan också orsakas av fel på tändkablar, bränslepump eller luftmassemätare. På de fyrhjulsdrivna bilarna med Haldex-koppling är det viktigt att se till att det finns olja i kopplingen. Om den körts torr blir det problem. Några turbobilar har haft problem med oljesmörjningen, även om det inte är något direkt vanligt fel. Här har Passat råkat mer illa ut. Se också upp med läckande styrservopump.


Spolarmotorn, främst till bakrutan, har också varit ett bekymmer. På en del bilar med motorvärmare har det också uppstått kylarläckage.


Knarrande ljud tyder på slitna bussningar i framvagnen eller bakvagnen. Uttjänade drivknutar och bromsar är självklart detaljer att kolla lite extra.

Köregenskaper, komfort, utbud
Trångt baksäte, känslig lack

Begpriser

Golf IV 1,6 101hk, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -4 000) (1,4 75hk -8 000) (1,6 110hk FSI +4 000, 03-) (1,8 125hk =0) (2,0 116hk +4 000) (1,9 90hk/101hk TDI +5 000) (1,9 110hk/116hk/131hk TDI +10 000) (Variant=Kombi +3 000, finns -06) (Trendline =0) (Comfortline +3 000)

År4812
99 - - 30200
00 - - 34900
01 - - 38800
02 - - 43200
03 - 5570047000
04A - 5950050300

Ekonomi

Modell1,9TDI-04A1,6-04
Pris kr5920054200
Värdeminskning
Skatt, besiktning33701540
Försäkring 63305600
Bränsle988014000
Reparationer, service mm 80208020
Däck 19201920
Totalt/år3820039100
Totalt/mil 2526

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4475
Katalysator9975
Bromsbelägg fram 1720
Hjullager hö fram2910
Kamrem 6673
Elektronikbox, motor 7519
Koppling 8800
Stötdämpare fram 6500

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare95/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1993
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41998
Folksam398-03

Teknisk data

Krocktester1,9TDI-041,6-04
Längd/bredd, cm415/173415/173
Tj.vikt/maxlast, kg1365/4451240/470
Max släpvikt, kg 14001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/18964/1598
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,310,8
Bränsle, l/100 km5,16,9
Effekt, kW/hk77/10577/105

Rostskydd

Golf har ett mycket gediget rostskydd med en helgalvad kaross i botten och välgjord efterbehandling med vax på utsatta ställen. Under bilen finns ett heltäckande slitskydd och i alla hjulhus sitter innerskärmar av bra konstruktion. Rosttestad:2000. Rostga
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-11-15 21:11

Älskar Golf men denna skulle jag inte vilja ha. Alldeles för slätstruken! Fulaste golfen... alla de andra, både före och efter gillar jag mer. Kvalitetsmässigt är IV ändå mycket bra förstås :)

#2
Anonym
2011-12-01 13:49

Bra kvalitet är väl knappast korrekt, med tanke på hur mycket fel dessa bilar ofta drabbas av. Min svägerska ägde en Golf 4 , och den blev dyr att hålla rullande.

Det vore också lämpligt att påpeka att säkerheten i Golf 4 är sämre än den äldre generationen, något som torde vara unikt!

#3
Anonym
2012-02-06 19:12

Tycker Golf IV är den som ser bäst ut av modellerna. Jag gillar bilar som är enkelt designade. Hade en och var mycket nöjd med den.

#4
Anonym
2012-02-25 23:08

Min Golf III gick problemfritt i 14 år, bytte bara olja i motorn en gång om året samt batteriet höll bara i 10 år. Sen hade jag bilen ett år till och då kostade det lite mer. Så jag kommer att fortsätta köpa kvalitetsbilar som VW men behålla ca 10 år istället.

#5
Anonym
2012-03-29 18:32

Kör själv en vw golf gti 2003, helt underbara bilar. Smidiga, snabba och lätta att ha göra med.

#6
Anonym
2012-04-25 14:50

Golf IV var en härlig bil att köra. Men kvalitén, den var inget att hurra över. Glapp i styrleder redan vid 3000 mil, servostyrningsläckage (dyrt) Motor som dog lite då o då. Krånglande lås. Listan kan bli lång....

#7
Anonym
2012-06-20 08:24

6700 för att byte kamrem på en vanlig sur Golf???

#8
Anonym
2013-07-24 17:06

Since PVD Rolex watches are coated with of nature Carbon, they come in inky hue thus construction them look very courtly and elegant. Swarthy can go with almost any hue so both men and women would have affection for to have one of these most 茫 la mode watches today. You can see some far-famed models and celebrities wearing the PVD Rolex watches as a cyclopean same as accessary to advantageous word|compliment} any outfit. These Rolex watches sure come with a very of great altitude cost tag but with its trait, turn of expression, and {durableness|lasting trait|durability}, you can really say that it's all worth it.
Replica Rolex Submariner http://invest-proect.ru/images/member.asp

#9072
Anonym
2013-09-30 02:12

Den andra märkesvaror receptfritt viagra lösning är oral jelly , som kommer i en gel , baserat formulär lösning . Män fortfarande idag anser denna fantastiska typ av behandling för att bota impotens . Män måste ta denna lösning på en gång. Kraften i detta piller som ett resultat stannar i fem långa timmar . Detta hålls i munnen som snabbt löser sig i blodomloppet. Därför blir man kunna agera väl i den sexuella akten med denna kraftfulla terapi .

#9
Anonym
2014-03-14 17:53

Så länge man undviker 1,4 liters motorn så är allt bra , den motorn tillhör bland det sämsta VW har tillverkat , håller inte länge , börjar dra mycket olja och är klen för en så pass stor bil .

#10
Eivor Englund
2015-07-21 08:16

När bör man byta kamrem första gången på en -02a?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.