Bild
Nästa artikel

Vågat med retro

Tester
Beetle är baserad på fjärde generationens Golf och var först ut i vågen av retrodesignade bilar.
VW Beetle blev ingen framgång i Sverige, trots retrokänsla och att den delar teknik med VW Golf.
Förarmiljön är överlag tydlig och lättöverskådlig.
Motorn på tvären och fram i Beetle, till skillnad mot gamla ”Bubblan”.

Volkswagens retrobil Beetle bygger på teknik från Golf och kom hösten 1998 till Sverige. I USA blev Beetle en stor succé, men i Sverige har Beetle sålt dåligt under många år. En cabrioletmodell kom 2003.


Designen ska påminna om klassiska VW Typ 1, men under skalet är Beetle självklart en modern konstruktion. Den gamla ”Bubblans” bakhjulsdrift har i Beetle blivit framhjulsdrift, motorn sitter nu naturligtvis fram och är tvärställd och bensintanken är placerad framför bakaxeln.


Till en början såldes Beetle enbart med en 2-litersmotor på 115 hk. Senare tillkom en 1,6-liters på 100 hk, en turbomotor på 1,8 liter och 150 hk samt en dieselmotor på 1,9 liter och 90 hk.


Köregenskaperna fick kritik i Vi Bilägares första test, trots att chassiet är baserat på vägsäkra Golf. Den runda karossen gör Beetle mer vindkänslig. Trots framhjulsdrift ville bilen dessutom sladda med baken i halka. Därför känns det skönt att antisladdsystem är standard på alla Beetlar.


Förarmiljön är överlag tydlig, men blå instrumentbakgrund i mörker har inte uppskattat av alla förare. Komforten i framsätet är god. Sikten är däremot riktigt dålig, både framåt och bakåt. Beetle är i långa loppet trots allt en rätt opraktisk bil, med trångt och instängt baksäte och litet och svårlastat bagageutrymme.


Dålig krocksäkerhet var en brist på den gamla klassiska folkvagnen, men Beetle med modernare konstruktion är av helt annan klass. Beetle fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2000.


I besiktningen klarar sig Beetle ungefär som medelbilen eller något bättre, beroende på årsmodell. Slitna färdbromsar anmärker ofta Bilprovningen på. Det beror främst på rostiga bromsskivor bak. På äldre exemplar kan också styrlederna glappa. Dåliga avgasvärden kan bero på katalysatorn, något som noteras speciellt på bilar som är tio år eller äldre.


Precis som flera andra Volkswagen genom åren har det varit problem med tändspolar, men de problemen är i stort sett undanröjda vid det här laget.


Däremot finns det andra detaljer att hålla koll på. Krånglande fönsterhissar och centrallås förekommer fortfarande. Kärvande dörrlås är också ett rapporterat problem, liksom krånglade vattenpump. Vid sådana fall kan motorn bli överhettad och ta skada. Kärvande växellåda förekommer också på en del hårt körda exemplar. På tidiga årsmodeller har också ägarna haft problem med tanklock som fryser fast under vintertid.


Andrahandsvärdet på Beetle är inte längre på topp. Som ny var den dyrare än en jämförbar Golf, men som begagnad är den numera klart billigare. För kunder som känner för att sticka ut är begagnad Beetle ett intressant köp.

Prutmöjligheter finns definitivt. Privatimporterade exemplar bör vara väsentligt billigare än svensksålda exemplar.

Retrokänsla, säkerhet
Utrymme, sikt, köregenskaper

Begpriser

Beetle 2,0 116hk, AC, 2d

(1,6 102hk -3 000) (1,8T 150hk +10 000) (2,0 116hk +6 000, 06) (1,9 90hk TDI =0) (1,9 101hk TDI +4 000)

År4812
03 - 6150053300
04 - 6750058300
05846007510065400
06887007820068500
07949008440075200
0811380010230091100
0912160010920098000
10129000114900 -

Ekonomi

Modell1,6 -061,8T -08
Pris kr79400112500
Värdeminskning
Skatt, besiktning23801900
Försäkring 58907480
Bränsle1522016440
Reparationer, service mm 70605650
Däck 20302140
Totalt/år4340048600
Totalt/mil 2932

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5891
Katalysator9697
Bromsbelägg fram 1861
Hjullager hö fram2862
Kamrem 6454
Elektronikbox, motor 10207
Koppling 8682
Stötdämpare fram 5433

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare1999
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42000
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6 -061,8T -08
Längd/bredd, cm408/172408/172
Tj.vikt/maxlast, kg1202/4481363/340
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/15954/1781
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,69,0
Bränsle, l/100 km7,58,1
Effekt, kW/hk75/102110/150

Rostskydd

Bilen testades som ny redan 1999 och fick högsta betyg efter de preferenser som rådde då. Plast i stötfångare och skärmar bidrog till det höga betyget liksom rikligt förekommande vaxbehandlingar i hålrummen, dock ej i huv och baklucka. Rosttestad: 1999 Ro
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-01-03 16:24

Det här är ju bara en omförstörd Golf, finns ingen anledning att köpa en Beetle.
Det har många upptäckt och den säljer dåligt.

Baksätet är ett skämt, och skuffen oduglig. Framför föraren sträcker sig ett hav av plast ut sig, nån meter framför ratten finns vindrutan, och var bilen börjar och slutar kan ingen utan röntgensyn avgöra.

Voine,voine...

#2
Anonym
2012-06-20 14:42

6500 för ett kamremsbyte?? Och hur kan bensinen kosta mindre till den större motor, när den drar mer...? Skatt och besiktning är också billigare, trots högre vikt, märkligt! Dags för lite korrektur kanske?

Sen är det på sin plats med en varning för hur svårt det är att byta strålkastarlampor, nästan omöjligt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.