Bild
Nästa artikel

Trygg bland stora

Tester
Andra generationen av Yaris är en vettig småbil, men kärvande gaspedal har resulterat i återkallelser.
Hit till bensinmacken behöver du inte åka särskilt ofta om du kör Toyota Yaris 1,0. Bensinförbrukningen är strax över halvlitern per mil.
Förarmiljön är till en början aningen svår att överblicka, med centralt placerade instrument.

Toyota Yaris i sin andra generation kom 2006 och finns som tre- eller femdörrars halvkombi.


Den rymliga kombimodellen, kallad Yaris Verso, finns tyvärr inte längre kvar i modellprogrammet.


Den minsta motorn är på en liter och ger 69 hk. Den vanligaste motorn är på 1,3 liter och 87 hk. Den ger hyfsade prestanda, men blir surrig i högre farter. Det finns även en 1,4-liters dieselmotor på 90 hk och en 1,8-liters bensinmotor på 133 hk. Men dessa är mer ovanliga. Motorerna har kamkedja, vilket gör att servicekostnaderna i längden blir lägre. Lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan.


Köregenskaperna är trygga och säkra, men Yaris är knappast någon inspirerande småbil att köra. Antisladdsystem är standard, vilket höjer körsäkerheten i halka.


Förarmiljön är något stökig, med centralplacerade instrument. Däremot finns det gott om förvaringsfack. Stolarna passar bäst för korta personer. Långa förare kan uppleva att stolarna är för korta. Baksätet är rätt rymligt för storleksklassen och går att skjuta 15 centimeter i längsled. Ryggstöd som kan vinklas separat är också ett plus, liksom ett plant golv, vilket gör det bekvämare och rymligare för tre passagerare i baksätet. Bagageutrymmet är hyggligt stort för att vara en småbil och innehåller också ett extrafack.


Säkerheten är hög för att vara småbil, Yaris är en av de bästa, kanske den bästa småbilen, ur krocksäkerhetssynpunkt. Att en småbil kan vara minst lika säker som en större visade Folksam i ett krocktest under 2009. Där krockade en ny Yaris mot en gammal Volvo 945 – och Toyotan vann! Föraren i Toyotan skulle ha överlevt smällen, vilket förmodligen inte Volvoföraren skulle ha gjort gjort. Det är stor skillnad på säkerheten i nya småbilar jämfört med för tio eller 20 år sedan.


Det blev också högsta möjliga utdelning för Toyota Yaris i Euro NCAP:s krocktest, fem stjärnor.
Besiktningsresultaten för Yaris brukar vara goda, med få anmärkningar. Det visar på hög teknisk kvalitet. I Vi Bilägares årliga ägarundersökning AutoIndex är Toyotaägarna mycket nöjda med sina bilval.


Småbilar överlag brukar ge förhållandevis mindre bekymmer än större och mer tekniskt avancerade bilar. Här finns inte lika många finesser som kan krångla och bilen är inte så tung, vilket brukar vara gynnsamt för bromsar och chassidetaljer. Men om du sällan kör bilen kan givetvis både bromsar (rost) och batteri (urladdning) ta stryk. Just ett sparsamt brukande kan faktiskt leda till mer bekymmer. Många Yaris rullar som andrabilar i hushållet.


Yaris är snål och kostnader för skatt, försäkring och underhåll är relativt gynnsamma. Med en Yaris av andra generationen åker man både billigt och säkert.


Däremot är rostskyddet inte på topp. Undertill och i hjulhusen finns otäta skarvar och i balkarna under bilen saknas rostskyddsbehandling. En extra kompletterande rostskyddsbehandling blir närmast nödvändig på sikt.


Den senaste Yaris är eftertraktad och priserna är därför förhållandevis höga.

Säkerheten, kvalitet, ägandekostnader
Förarmiljö, rostskydd

Begpriser

Yaris 1,3 87hk, Plus Pkt, AC, 5d

(Ej Plus Pkt, Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,0 3cyl 69hk -5000) (Komfort Pkt, ACC +6000)

År4812
06832007370066500
07889007940070200
08922008270073500
09A9740087400 -

Ekonomi

Modell1,0-071,3-07
Pris kr7860083600
Värdeminskning
Skatt, besiktning9601180
Försäkring 50305030
Bränsle1096012180
Reparationer, service mm 52405240
Däck 11601160
Totalt/år3320036100
Totalt/mil 2224

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4547
Katalysator6553
Bromsbelägg fram 1549
Hjullager hö fram4049
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 4850
Koppling 11301
Stötdämpare fram 6120

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare99/99
Sidokrockkudde fram2006
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd1999

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,0-071,3-07
Längd/bredd, cm375/170375/170
Tj.vikt/maxlast, kg1100/3401130/350
Max släpvikt, kg 750900
Antal cyl/slagvolym.cm33/9984/1298
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek15,711,5
Bränsle, l/100 km5,46,0
Effekt, kW/hk51/6964/87

Rostskydd

I hjulhus och på underrede finns det gott om öppna skarvar som inte tätats alls. Snålt med underredesmassa och vid bakhjulen saknas innerskärmar. Dörrar, huv och baklucka har tätats väl, men saknar invändig behandling, liksom balkarna under bilen. Rosttes
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-07-15 14:02

Tilläggas bör att -09 ökade effekten från 87 till 100 hk. (100 riktigt klena hästar, tyvärr.) Jag tycker det bästa med modellen, förutom ovan nämnda flexibilitet, är att den är ungefär lika rymlig som 4-meters-bilarna i Clio-klassen

#2
Anonym
2011-09-07 16:29

Har 2011 års modell.Tycker inte att den slö,peta i 4 eller 5 vid omkörning och den sticker iväg ganska duktigt sen i med 6 och man har en förbrukning under halvliter i motorvägsfart
Tobbe

#3
Bocken Bruse
2017-02-14 03:20

Har letat febrilt efter en (2005) VERSO-modell i södra Sverige med helst en ägare och lågmilare men ännu inte funnit någon. :-(

#4
Bocken Bruse
2017-02-14 03:21

Har letat febrilt efter en (2005) VERSO-modell i södra Sverige med helst en ägare och lågmilare men ännu inte funnit någon. :-(

http://www.bockenbruse.com

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.