Bild
Nästa artikel

Smart i klassen

Tester
Yaris är ett tryggt småbilsköp. Den är pålitlig, billig att äga och krocksäker för sin storlek.
Lilla Yaris har blivit omåttligt populär tack vare god kvalitet och låga driftkostnader.
Baksätet går att skjuta i längsled eller fälla ihop på detta sätt. Flexibelt!
Skåpversionen Verso är idealisk för lastning av höga och inte alltför tunga saker.

Toyota Yaris kom till Sverige 1999 som efterträdare till Starlet. Till skillnad från sin föregångare är Yaris rymlig för sin storlek, något som bidrog starkt till att den utsågs till Årets Bil i Europa 2000.


Yaris finns i flera olika motorutföranden, från basmodellens 68 hk till sportmodellen, Yaris T-Sport, på 106 hk via en 1,3-liters motor på 86 hk. Kombimodellen Yaris Verso finns med motorer på 1,3 och 1,5 liter.


Utrustningsalternativet Linea Terra är basmodellen, Linea Sol är lite mer påkostad.


Yaris är lättkörd i stadstrafik, även om runt-om-sikten kunde vara bättre. Köregenskaperna i övrigt är mediokra, bilen kränger rätt hårt i tvära svängar.


Vintertid försämras både fjädringskomfort och väghållning rejält har vi tidigare konstaterat i test. Både Yaris och särskilt Verso är sidvindskänsliga.


Yaris är rymlig för sin storlek, speciellt den höga kombimodellen Verso är förvånade rymlig med tanke på bilens längd. Inne i kupén finns också en mängd praktiska småfack. Något som kan irritera föraren är dock bilens digitala instrumentering och dess placering på mitten av panelen.


Baksätet går att skjuta i längsled för mer benutrymme eller lastutrymme. Fast med sätet i bakersta läget blir det inte mycket plats för bagage kvar bak. Karossen är ju bara 3,6 meter lång.


Liksom många andra ”japanska” småbilar är inte Yaris byggd i Japan utan i Europa. I franska Valenciennes har modellen satts samman sedan 2001, tidigare exemplar kom från Japan.


Enligt Folksam är Yaris medelsäker, ett hyggligt resultat för en småbil. I Euro NCAP:s krocktest blev det fyra stjärnor. Men de första årsmodellerna saknar trepunktsbälte i mitten bak. Nya Yaris som kom 2006 fick fem stjärnor.
Toyota är känt för hög kvalitet, Yaris är inget undantag. I Länsförsäkringars statistik över rapporterade maskinskador är Yaris en av de bilar med minst problem.


På en del tidiga exemplar har värmevredet kärvat. Det är en vajer som hängt sig och gör att varmluften inte kommer till de ställen du tänkt dig.


Till skillnad från många bilar har Yaris inte kamaxelrem utan istället en pålitligare kedja. Men om det slarvas med motorolja kan kedjan slitas hårt och börja skramla. Då brukar motorlampan tändas som varning. Om motorlampan tänds kan det också vara fel på luftmängdmätaren som styr bilens bränsleblandning. Att byta en sådan kostar uppåt 2000 kronor på en verkstad.

Precis som på många andra begagnade bilar kan bromsskivorna rosta, på Yaris är det främst på insidan. I Finland har många Yaris använts av posten med ryckig körning. Då kunde det bildas isklumpar på bromsröret bak, som kunde gå av. Det hände på några bilar. Toyota gjorde en återkallelse och bytte till en annan typ av bromsrör.


Ett medelmåttigt rostskydd är en av svagheterna. Bland annat finns det fula plåtskarvar i bottenplattan där rosten kan få fäste. Bränsletank i plåt är också en rostfälla, liksom att bakre innerskärmar saknas.


Yaris står sig nästan löjligt bra i värde och de begärda priserna blir höga jämfört med andra småbilars.

Driftsäkerhet, billig att äga
Vindkänslig, fjädringskomfort

Begpriser

Yaris 1,0 68hk, Sol, 5d

(Ej AC -4 000, 02-) (3d -4 000) (Terra -4000) (1,3 86hk, Sol, 5d +5 000)

År4812
99 - - 26800
00 - - 28700
01 - 3890032700
02 - 4550039300
03A - 4790041700

Yaris 1,0 65hk, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -4 000) (1,3 87hk +5 000)

År4812
03B - 5440046700
04 - 5850050300
05709006240055200

Ekonomi

Modell1,0-051,3-05
Pris kr6060065600
Värdeminskning
Skatt, besiktning13901170
Försäkring 42604550
Bränsle1130013600
Reparationer, service mm 62506250
Däck 12401240
Totalt/år3300036000
Totalt/mil 2224

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör1692
Katalysator9124
Bromsbelägg fram 2267
Hjullager hö fram3998
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7919
Koppling 9956
Stötdämpare fram 5090

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/99
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare99/99
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd1999

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP400-05
Folksam399-05

Teknisk data

Krocktester1,0-051,3-05
Längd/bredd, cm364/166364/166
Tj.vikt/maxlast, kg1050/3201070/300
Max släpvikt, kg 650900
Antal cyl/slagvolym.cm34/9984/1299
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,610,7
Bränsle, l/100 km5,66,7
Effekt, kW/hk48/6563/86

Rostskydd

Karossen är galvaniserad och det finns extra vaxbehandling på utsatta ställen. Men det finns också rostfällor. Bakom innerskärmarna fram sitter tex en ”ficka” där grus och fukt samlas. Undersidan är sprutad med ett bra slitskydd. Vissa balkar har extra va
12345

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.