Bild
Nästa artikel

Mix för max känsla

Tester
Toyota var tidigt ute med stadsjeepskoncept. Bra kvalitet gör den populär som begbil.
En stilsäker kaross och hög markfrigång hjälpte RAV4 att bli en omedelbar succé.
Förarmiljön är trevlig och påminner om koncernsyskonet Lexus. Första generationens RAV4 var mer plastig i interiören.
Den sidohängda bakluckan går inte att öppna med ett släp bakom bilen.

Recept på framgång: ta motor och växellåda från en Toyota Carina E och chassi från en Corolla. Tillsätt konstant fyrhjulsdrift och en tuff kaross – vips så har du en Toyota RAV4.


Den första generationen kom till Europa 1994 och till Sverige hösten 1995 som årsmodell 1996. Hösten 2000 lanserades en ny generation med längre axelavstånd och svulstigare kaross.

Widebody kallas den version med skärmbreddare som sålt bäst. Under 2006 kom den tredje och senaste generationen RAV4.

Den vanligaste motorn är på två liter och ger 150 hk, den första generationen har 129 hk. Bådda motorerna är pigga och snabba i responsen. En 116 hästars dieselmotor finns också, men den är inte vanlig. Toyota RAV4 generation två är en trevlig bil att köra med stabila och spänstiga köregenskaper. Den första generationen är däremot ganska vek i chassit. Fyrhjulsdriften gör bilen stadig på grusvägar eller halka, men någon terrängbil är den inte. Bland annat saknas lågväxel.


RAV4 är populär som dragbil. Men den har en miss i form av sidohängd bagagelucka som inte går att öppna med ett släp efter bilen. Reservhjulet på bakluckan gör att sikten blir lidande.


Föramiljön är trevlig, funktionell och snygg. Första modellen har dock omoderna skjutreglage för värme och ventilation och är påtagligt plastig. Komforten har klart förbättrats i versionen som kom 2000. Baksätet är tyvärr trångt, men generation två har rymligare bagageutrymme. Den är mer flexibel, med ett skjutbart baksäte som kan plockas ur.


RAV4 klarar besiktningen bättre än medelbilen och har få typfel. På äldre RAV4 kan växellådans synkroniseringsringar vara slitna. Felet upptäcks genom skrapningar i växellådan. Eftersom RAV4 inte har lågväxel slirar många förare på kopplingen när de ska dra släp. Det gör att kopplingen slits ut onödigt snabbt.


Om ett klonkande ljud hörs från bakvagnen vid gaspådrag eller motorbroms är det vanligen ett par gummibussningar som behöver bytas. Det kostar ett par tusen kronor. Om den tidigare ägaren kört mycket på dåliga vägar kan bussningar och länkarmar ha tagit stryk. Syna också underredet så att det inte finns några skador från terrängkörning.

Rostiga plåtfälgar är vanliga på äldre RAV4. Det beror på att fälgarna har en ränna som håller kvar vatten och därmed bildas också rost i efterhand. Rost kan också i sällsynta fall finnas på bagageluckan eller i hjulhusen på äldre exemplar. Nyare bilar har nästan uteslutande aluminiumfälgar.


En del RAV4 är extrautrustade med frontbåge, vilket kan ställa till problem vid tvättning. Vissa automattvättar vägrar helt enkelt tillträde med en sådan bil.


Toyota RAV4 är en eftertraktad begbil och är inte särskilt lätt att pruta på, inte ens de äldsta exemplaren som gått väldigt långt. Bilar som saknar ABS-bromsar och luftkonditionering bör vara klart billigare, liksom tredörrarsmodellen.


Se också upp prismässigt med de exemplar som är enbart framhjulsdrivna. Sådana såldes på vissa marknader. De håller inte sämre, men bör vara många tusenlappar billigare eftersom de flesta som köper en SUV självklart vill ha fyrhjulsdrift. De återkallelser som Toyota tvingades till för kärvande gaspedal gäller för RAV4 den senaste generation, bilar tillverkade november 2005-november 2009.

Hållbarhet, smidighet
Begpriser, ingen lågväxel

Begpriser

RAV 4 2,0 128hk, 5d, 4WD

(3d -6 000) (Wide Body +5 000) (AC +5 000)

År4812
99 - - 41600
00 - - 46500

RAV 4 2,0 150hk, Wide Body, AC, 5d, 4WD

(Bas, Ej AC -10 000) (Ej Wide Body -8 000) (3d -5 000) (1,8 125hk, Ej W/B, 2WD -15 000)

År4812
01 - - 70100
02 - - 77300
03 - 9330083100
04 - 10170091000
0512010010690095700

RAV 4 2,0 152hk, Business, ACC, 5d, 4WD

(Ej Business, Endast AC -15 000) (Ej Cross Sport, Endast AC -15 000, 08-) (2,2 136hk D-4D +8 000)

År4812
06150400135300114400
07158100142800121900
08168600152800131300
09A178000161300 -

RAV 4 2,0 152hk, Business, ACC, 5d, 4WD

(Ej Business -15 000) (2,2 150hk D-4D-DPF +12 000)

År4812
09B188100171100 -
10196300178800 -

Ekonomi

Modell2,0-05D-4D -04
Pris kr104400110400
Värdeminskning
Skatt, besiktning21206530
Försäkring 59105910
Bränsle1786013750
Reparationer, service mm 69806980
Däck 16101610
Totalt/år4990052100
Totalt/mil 3335

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör11291
Katalysator5300
Bromsbelägg fram 2571
Hjullager hö fram5555
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9132
Koppling 20241
Stötdämpare fram 5910

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare96/98
Sidokrockkudde fram1996
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP402-04
Folksam300-05

Teknisk data

Krocktester2,0-05D-4D -05
Längd/bredd, cm420/174427/179
Tj.vikt/maxlast, kg1460/3651560/365
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/1995
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,612,1
Bränsle, l/100 km8,87,1
Effekt, kW/hk110/15085/116

Rostskydd

Den största skillnaden mellan Toyota RAV4 och konkurrenterna är att den har en bra behandling inuti balkarna undertill. Den har också en välbehandlad motorhuv och baklucka. Alla skarvar verkar vara ordentligt tätade. Minus blir det för bränsletanken i plå
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-12-07 11:37

Urrrrk!

#2
Anonym
2012-01-13 18:14

Har haft just denna modell och kan inte säga att jag är imponerad på något enda vis mer än man sitter högt. Bilen är burrigm oerhörtbränsletörstig, plastig inredning och dessa ständiga byten av hjullager är synnerligen irriterande. Sålde min förra året då den rullat 8500 mil och det var en 2009:a.

#3
Anonym
2012-02-23 13:33

har haft en och det är en mycket bra bil, ända missen är sidohängd baklucka.

#4
Anonym
2012-06-01 14:18

Mine foreldre hadde en Rav4 D4D 2002, som jeg har kjørt en del. Har ikke så mye positivt å si om bilen. Setene er ukomfortable, den støyer vanvittig mye, bruker mye diesel og den er skummel om vinteren på grunn av høyde og kort akselavstand og ingen ESP. Kan også legge til at svinghjulet måtte byttes på ca. 150 000 km. Til SUV å være har den dog nokså gode kjøreegenskaper på bar vei.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!