Bild
Nästa artikel

Törstigare än väntat

Tester
Prius II är smartare än föregångaren, men den drar mer bränsle än väntat
Utseendet med de stora strålkastrna som nästan möter vindrutan, gör att Prius ser snäll ut. Antisladdsystem är standard.
Motorhuven i aluminium drabbades av ”vitrost” efter ett par år.
En del av lastutrymmet tas upp av batterierna under golvet men halvkombilösningen ökar flexibiliteten avsevärt.
Interiördesignen understryker att det inte är någon vanlig bil man sitter i. Mittkonsolen domineras av informationsfönstret som berättar om hur drivsystemet arbetar.

Hösten 2003 var det dags för en andra Prius från Toyota. Med ettan hade man visat att grundtekniken fungerade, i tvåan var den ytterligare utvecklad och dessutom var själva bilen betydligt smakligare.


Prius II är dryga decimetern längre och några centimeter större på bredden och höjden jämfört med föregångaren. Axelavståndet är hela 15 cm större och viktigast av allt: bilen har halvkombilucka och fälbart ryggstöd. Det gör underverk för flexibiliteten.


Motorerna, både den bensindrivna och den batteridrivna, är större och starkare. Bensinaren är på 1,5 liter och 77 hk, elmotorn ger 68 hk, det ger i teorin 145 hk och effekten räcker alldeles utmärkt för vardagsbruk.


Vid landsvägskörning använder bilen normalt bara bensinmotorn men i särskilt krävande backar och vid omkörningar går elmotorn in och stöttar momentant. En styrdator av det intelligentare slaget ser hela tiden till att drivsystemet arbetar på ett optimalt sätt. I låga farter använder bilen elmotorn i mesta möjliga mån och det är fascinerande hur tyst och mjukt Prius smyger fram mellan husen. Det går dessutom att tvinga bilen att bara köras med elmotorn korta stunder, om man vill. Men kraften räcker bara i några kilometer.


Liksom hos föregångaren sker kraftöverföringen automatiskt, en liten joystick på panelen läggs i läge framåt eller bakåt, sedan är det bara att åka. I nedförsbackar kan växelföraren ställas i läge ”B”, då motorbromsar bilen. Övergången från el- till bensinmotor och tvärtom märks knappt, allt sker i det tysta. En stor skärm mitt på panelen håller föraren ständigt informerad om vad som händer under huven, vilken motor som arbetar och hur mycket bränsle som gått åt. Rena underhållningen!


Även om Prius II är trevligare att ratta än föregångaren är det fortfarande inte någon bil som tilltalar den bilkörningsintresserade. Styrningen är diffus i känslan och även om vägegenskaperna kan beskrivas som trygga – antisladdsystem är standard – är de knappast inspirerande.


Utrymmena är ganska bra, åtminstone fram. Det finns gott om plats för benen i baksätet men den sluttande karossen begränsar takhöjden och förare längre än 180 cm får problem.


Enligt Toyota ska Prius klara 100 km blandad körning på 4,3 liter bensin. Det stämmer inte, även om Prius är snål är den betydligt törstigare än tillverkaren påstår. Vår snittförbrukning under testmilen ligger numera på 5,1 liter/100 km.
Helt problemfri har inte vår Prius II varit heller. Under vintertestet lade antisladdsystemet av momentant vilket gjorde de tidigare så trygga vägegenskaperna betydligt osäkrare.


Vid 400 mil varnade bilen själv om fel på motorelektroniken. Orsaken visade sig vara en givare som var trasig och den byttes på garantin. Några månader senare fick vi startproblem, de kom och gick. Ena stunden vägrade bilen att gå, nästa var det inga problem. Felet påtalades vid ordinarie service men kvarstod även senare.


Vid en långresa genom Tyskland lade motorn av, mitt på Autobahn och helt utan förvarning. Här upplevde vi fördelen med att ha två motorer; med hjälp av elmotorn kunde vi linka oss till närmsta parkeringsplats. Bärgning till verkstad följde och ett dygns felsökande. Men utan att några åtgärder vidtagits gick plötsligt bilen igen och vi kunde åka hem. Väl i Sverige lämnades bilen till en Toyotaverkstad som kunde konstatera att bilens dator fått fel information från en givare i bränslesystemet, det tvingade motorn ned i ”felsäkert läge”. Omprogrammering av bilens mjukvara löste problemet. Ytterligare 1131 bilar från 2004 0ch 2005 hade samma ”bugg” i systemet och en återkallelse gick ut.


Rostskyddet är sämre än på Prius I och huven av aluminium uppvisade efter två år lacksläpp och korrosion, så kallad vitrost, längs skarven.


Överlag gillar vi vår Prius II , en testkommentar lyder så här:
”Ett tekniskt mästerstycke som fungerar i vardagen; smidig, bekväm, hyfsat praktisk. Prius bjuder också på en ny sorts körglädje, en miljökörglädje. Bilens listiga informationssystem gör att föraren ofelbart börja tävla med sig själv i snålkörning.”

Teknik, driftskvalitet
Oväntad hög förbrukning, okänslig styrning

Begpriser

Prius Hybrid HSD 1,5 77hk/El 68hk, Business, ACC, AUT, 5d

(Entry -10 000)

År4812
04 - 9890087800
0512170010890097300
06132800117700106100
07144100129600115300
08155300140200126400
09A165000149700135500

Prius Hybrid HSD 1,8 99hk/El 82hk, Business, ACC, AUT, 5d

(Ej Business -10 000)

År4812
09B215800196800179700
10224100204200 -

Ekonomi

ModellHybrid 5d-07Hybrid 5d Ex.-07
Pris kr136600146600
Värdeminskning
Skatt, besiktning18401840
Försäkring 54305430
Bränsle87308730
Reparationer, service mm 64006400
Däck 17001700
Totalt/år4260044000
Totalt/mil 2829

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3011
Katalysator11086
Bromsbelägg fram 1315
Hjullager hö fram4372
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7350
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 4214

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2000
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare2000
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterHybrid 5d-07Hybrid Exec. -07
Längd/bredd, cm445/173445/173
Tj.vikt/maxlast, kg1400/3301400/330
Max släpvikt, kg --
Antal cyl/slagvolym.cm34/14974/1497
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,910,9
Bränsle, l/100 km4,34,3
Effekt, kW/hk57/77 och 50/6857/77 och 50/68

Rostskydd

Sämre än första modellen. Undertill saknas slitskydd, istället täcks delar av underredet av plastsköldar. I balkarna saknas behandling. Däremot är vissa skarvar tätade, men den längs med sparklådan är öppen och känslig. Vid trösklarna sitter plastsköldar
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-12-20 01:25

Driftskvalitet? Tycker det tas upp en hel del brister med motorn och annat. Hade det varit en annan bil en Toyota hade det varit dålig kvalite nu är det bara ett måndagsexemplar och otur.

#2
Anonym
2012-03-29 14:17

Var ni förvånade att den inte fixa 0.43l/mil. Inte dags att ni läser in Fysik på gymnasienivå? Hybridbilar är världens humbug., dom försöker slå i folk att man får ut mer energi en vad man stoppar in... lycka till med den bedriften ;-)

#2592
Anonym
2012-12-29 21:52

tänk efter lite.. detta går över din gymnasie fysik...
De lagrarar energi ifrån inbromsningar och annat oxå... de återvinner lite kraft på det viset..
Visst går det inte att få ut mer energi än vad man stoppar in, men eftersom de just återvinnerkraft, från tex inbromsningar, så får man ju "Gratis" energi..

#4
Anonym
2013-08-15 00:05

0,51L/milen i SNITTFÖRBRUKNING året runt i verkligheten under alla Vibilägares test-mil (inkl Autobahn och allt annat) måste ändå anses som väldigt bra för en rymlig mellanklassbi med automatlådal från 2003.
Buggarna Vibilägares Prius uppvisade gällde de första årgångarna -03-04 då Vibilägares tillhörde de första och var tillverkad 2003 med full utrustning, men problemen som uppstått har Toyota återkallat och åtgärdat gratis på de flesta tidiga bilar och detta är självklart åtgärdat i produktion på senare tillverkade bilar som trots tekniken är otroligt felfria.

Förbrukningsrekordet jag kommit ner i med Prius 2 som nu har 10 år på nacken är 0,39L/milen i snitt verklig förbrukning på en hel tank så det går att köra riktigt snålt även om man följer trafikrytmen om man lär sig att förstå och utnyttja tekniken!
Har egen erfarenhet från en Prius -06:a (20 000mil) en -07:a (14 000mil) och nu en -10:a och dessa bilar har gått otroligt felfritt hela tiden helt utan reparationer annat än utbyte av rostiga bromsskivor på -06:an, annars enbart service! Ägandekostnaderna är mycket låga!

#5
Anonym
2013-08-15 00:13

Taxi 020: "Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden" : http://www.motormagasinet.se/alla/import-6358/
Några har hunnit passerat 70 000mil: https://www.mintoyota.se/artiklar/bilkvalitet/70-000-felfria-taximil/