Bild
Nästa artikel

För äventyrs skull

Tester
Landcruiser är en äkta terrängbil som håller bra kvalitet. Högt pris och dålig rostskydd är nackdelarna.
Toyota Landcruiser, här årsmodell -02, är en suv som klarar riktigt tuffa förhållanden, idealisk för äventyraren.
Kompass och lutningsmätare är intressanta hjälpmedel i instrumenteringen.
Med de bakersta sätena bortmonterade blir bagageutrymmet häftigt stort.

Toyota Landcruiser kom i sin första generation redan 1951. Här granskar vi en något färskare modell, Landcruiser från årsmodell 1997 och senare. Då presenterades Landcruiser 90. En helt ny bil kom våren 2003. Den lyxigare Landcruiser 100 introducerades 1998 och ersattes med Landcruiser V8 under 2008.


Från 1996 fanns två motoralternativ, en V6-bensin på 3,4 liter och 178 hk eller en fyrcylindrig turbodiesel på tre liter och 125 hk. Den nyare generationen har en fyraliters V6:a på 249 hk eller en fyrcylindrig turbodiesel på 173 hk.


Landcruiser är kursstabil på landsväg, men kränger mycket i en undanmanöver eller vid hård kurvtagning. De äldre versionerna saknar aktivt antisladdsystem. Det finns däremot på nya generationen från 2003 och framåt.


Toyota Landcruiser är en äkta terrängbil. För dig som vill uppleva äventyr för att ta sig fram genom öknar och på arktisk is, köra genom djungeln och uppför branta berg – ja, då är Landcruiser ett synnerligen lämpligt alternativ. För mer vardagligt bruk duger bilen självfallet också, men en fickparkering i stadsmiljö är förstås inte bilens bästa gren. Landcruiser har permanent fyrhjulsdrift och inkopplingsbar lågväxel. Diffspärr finns i den nyare generationen, den äldre har diffbroms.


Förarmiljön är välorganiserad och informativ, det finns till och med kompass och lutningsmätare. Interiören är dock oväntat plastig. Komforten i framstolarna är god, baksätet är däremot lågt monterat, vilket ger en krampaktig sittställning för vuxna. Utrymmet är det inget fel på, vissa versioner finns med sju sittplatser. Bagageutrymmet är stort med fem sittplatser och rent lastbilslikt om sätena plockas bort.


Landcruiser klarar besiktningen bättre än medelbilen, med ett litet undantag. Parkeringsbromsen krånglar på en del bilar. Det beror på att ägarna inte använder den, utan istället lägger automatlådan i p-läge. Då kärvar p-bromsen ihop. Bilprovningen finner även få fel med lampor och lyktor.


På äldre exemplar som gått långt kan hjullagren vara slut. Det kostar cirka 5 000 kr att byta. Stötdämparna bak kan behöva bytas på bilar som ofta rullat med tunga släpvagnar. Sådan körning frestar också på axlar och drivlina. Lyssna efter onormala ljud därifrån.


Om bilen har körts i terräng kan underredet ha tagit skada. Likaså är det viktigt att syna karossen för att upptäcka eventuella bucklor. Totalt sett håller Landcruiser minst samma höga kvalitet som övriga Toyotaprodukter.


Däremot är rostskyddet bristfälligt, speciellt märks det på den äldre Landcruisermodellen. Rostkänsliga partier är baklucka, motorhuv, dörrkanter, skärmkanter, dragkrok och underredet.


Landcruiser är en dyr bil att äga med höga kostnader för service, reservdelar, däck, försäkring och bränsleförbrukning.


Toyota har gott andrahandsvärde på flera modeller, det gäller också Landcruiser. Speciellt eftertraktad är den nyare generationen, men höga bränslepriser och lågkonjunktur gör att priserna nu också fallit kraftigt. Finanskrisen har speciellt drabbat bränsletörstiga suvar. Det kan göra att prutläget blir riktigt bra framöver.

Framkomlighet, slitstark
Ägandekostnader, rostskydd

Begpriser

Land Cruiser 90 3,4 V6 178hk, AC, 5d, 4WD

(Ej AC -6 000) (Manuell -8 000, 02) (3,0 4cyl 125hk TD =0) (3,0 4cyl 163hk TD +12 000) (Wide Body +12 000, -01) (Ej Wide Body -10 000, 02)

År4812
99 - - 65400
00 - - 77000
01 - - 89400
02 - - 112200

Land Cruiser 120 4,0 V6 249hk, Wide Body, ACC, AUT, 5pl, 4WD

(Ej Wide Body, Endast AC -25 000) (Manuell -10 000) (3,0 4cyl 163hk TD +10 000, -05)

År4812
03 - 181800157100
04 - 197500171100
05233800212900184400
06252200230000200500
07268000245100213900
08293900269200236000
09A310400283700247900

Ekonomi

Modell3,0 TD-054,0-05
Pris kr217900207900
Värdeminskning
Skatt, besiktning99404960
Försäkring 84908490
Bränsle1840020900
Reparationer, service mm 75407540
Däck 18801880
Totalt/år7840074400
Totalt/mil 5250

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7177
Katalysator14521
Bromsbelägg fram 1614
Hjullager hö fram5287
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 14221
Koppling Automat
Stötdämpare fram 7189

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare1997
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester3,0 TD-054,0-05
Längd/bredd, cm485/188485/188
Tj.vikt/maxlast, kg2150/7002100/750
Max släpvikt, kg 28002800
Antal cyl/slagvolym.cm34/29826/3956
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,79,5
Bränsle, l/100 km9,510,3
Effekt, kW/hk120/163183/249

Rostskydd

Bilarna till och med -02 (6 års garanti) är känsliga för rostangrepp, sett till tidigare erfarenheter. Toyota bygger bort rostfällor, men är snåla med att använda rostskyddsmedel. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 12 år (från -03)
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-12 15:39

Undrar, om gnällandet på dålig rostskydd av landcruiser är baserad på några faktum? Själv kör en Ladcruiser, som jag köpte som ny 2004, gått nu19000 mil, några rostskador finns inte. Inga verkstadsbesök utöver serviceprogram.

#2
Anonym
2012-07-09 20:16

Kan bara hålla med, att rostskyddet skulle vara sämre än konkurrenterna stämmer inte med verkligheten! Inte heller att ägandekostnaderna skulle vara höga i klassen, jag vill påstå att det knappt går att ha lägre ägandekostnader i denna klass vilket bilen väl måste jämföras med?
Att kvalitén slårdet mesta annat i klassen verkar Vibilägare dock delvis insett.

#3
Anonym
2012-12-21 11:41

Haha, pris på en -99 som gått 12000 mil 64000kr!
Jag har inte sett en LC90 för 64000 kr som inte passerat 25000 mil...
Det sägs det ingenting om att medellivslängden verkar ligga på 40-50000 mil, att alla ägare verkar totalt lyriska.

#4
Hans
2017-01-20 16:11

Varför nämns inte dieselversionen? Den ger ju lägre milkostnad.