Bild
Nästa artikel

Driftsäker som få

Tester
Corolla är bekymmersfri att äga. Men väghållning och rostskydd kunde vara bättre
Corolla kräver ett minimum av engagemang från sina ägare.
Det ska finnas en Corolla för varje smak, så här såg paletten ut 1997.
Lastutrymmet är klart begränsat i tre- och femdörrarsmodellerna.

Kvalitet säljer och det är Toyota Corolla bevis för. Bilen som sådan är en tämligen medioker historia, varken framåtblickande eller exceptionell i någon bemärkelse. Men ända sedan introduktionen av den första Corolla 1966 har ägarna var extremt nöjda med driftsäkerheten och därför har många återvänt till märket och modellen år efter år.


Att rostskyddet aldrig varit särskilt bra – på vissa modeller rent uselt – har inte avskräckt i någon större utsträckning. Det är ju sällan första ägaren behåller bilen så länge att rosten blir synlig.


Toyota Corolla har gjort sig känd som en japansk Golf och den finns i flera olika karossutförande och med olika motorer. Det finns tre- och femdörrars halvkombi, en fyrdörrars sedan, en femdörrars combicoupé samt en femdörrars kombi, som kallas för Wagon eller Touring.


Det är få bilar som kan visa upp så goda resultat från Bilprovningen och teststationer som Corolla. Det är helt enkelt en ovanligt problemfri bil att äga. Enligt Bilprovningens statistik över besiktade bilar håller Corolla hög kvalitet. Inte på en enda punkt har bilen klarat sig sämre än genomsnittet. Att Corolla är populär märks också på begagnatpriserna. De står sig bra.


Den generation Corolla som vi tittat närmare på är årsmodellerna 1998-2001. När den generationen Corolla lanserades hösten 1997 var det utseendet som gjorde många förvånade. De runda lyktorna i fronten gav bilen ett säreget utseende som skiljde sig från konkurrenterna.


Uppenbarligen var det många köpare som inte uppskattade Corollas design. Redan efter två år gjordes fronten om med dubbla strålkastare.


Ägarna är speciellt nöjda med driftsäkerheten och bränsleförbrukningen. Däremot är ägarna missnöjda med baksätesutrymmet och komforten. Corolla blir lätt bullrig i högre farter.


Kör man snällt upplevs Corolla som lättkörd och smidig. Styrning och växelföring är extremt lättgående och alla reglage enkla att handha. Är man däremot lite tuffare vid ratten så kränger den hårt i kurvor och känns inte riktigt stabil när man kör rakt fram.


Kupén är trängre än i många konkurrentbilar, i baksätet är benutrymmet dåligt och lastutrymmet i tre- och femdörrarsmodellerna är inget vidare. Fram sitter man bättre men det är tydligt att det är en ganska liten bil man hamnat i, Corolla känns inte lika vuxen som jämnåriga Golf eller Ford Focus.


Trots att Corolla håller hög kvalitet finns det några punkter att se upp med som begagnatköpare. Kontrollera så att kopplingen inte slirar, ett dyrbart byte.


Stötdämparna kan vara slitna på Corolla som körts långt.På tidigare generationer Corolla behövdes avgassystemet bytas uppseendeväckande ofta. Att byta kamrem vid rätt miltal är viktigt för motorns livslängd. Corolla med VVTi-motor, som kom under 2000, har dock kamkedja som är praktiskt taget underhållsfri.


Rostiga skivbromsar fram, till följd av att bilarna körts för sällan eller att förarna inte bromsat tillräckligt hårt, är ett av de få felen på Corolla. Andra, inte vanliga fel är spruckna drivaxeldamasker och glapp i styrleder.

Driftskvalitet, modellutbud
Rostskydd, vägegenskaper med last

Begpriser

Corolla 1,6 110hk, 5d

(3d -4 000) (4d =0) (1,3 86hk -3 000) (Touring +5 000)

År4812
99 - - 27600
00A - - 30800

Corolla 1,6 110hk, 5d

(Ej AC -4 000) (3d -4 000) (4d =0) (1,4 97hk -3 000) (Touring +6 000)

År4812
00B - - 38100
01 - - 42200

Ekonomi

Modell1,6-011,4-01
Pris kr3700034300
Värdeminskning
Skatt, besiktning17501750
Försäkring 49804960
Bränsle1624013390
Reparationer, service mm 61806180
Däck 13401340
Totalt/år3630032900
Totalt/mil 2422

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6795
Katalysator8446
Bromsbelägg fram 1817
Hjullager hö fram4739
Kamrem Kedja (VVTi)
Elektronikbox, motor 8019
Koppling 11218
Stötdämpare fram 5504

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare97/98
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP31998
Folksam398-02

Teknisk data

Krocktester1,6 -011,4 -01
Längd/bredd, cm427/169427/169
Tj.vikt/maxlast, kg1255/3601240/340
Max släpvikt, kg 12001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/15874/1398
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,211,8
Bränsle, l/100 km8,06,6
Effekt, kW/hk81/11071/97

Rostskydd

Mellan 1999 och 2001 stod Toyota för extra behandling i Sverige och detta test gäller Corolla år 2000. Slitskyddet på bottenplattan är förstärkt. Corolla har plåttank. Tankens skarvar är vikta uppåt, en inte helt lyckad konstruktion. På senare Corolla har
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-02 09:39

FINA GREJER !

#2
Anonym
2012-04-07 15:02

Lika tråkig som att leva på knäckebröd........

#3
Anonym
2013-01-18 14:39

Har en -01:a med dubbla lampor fram och kamkedja, 18000 mil, har haft den i 10000 mil, tråkig gubb bil, men bara går och går och går, aldrig nåt fel på SBP. tillräckliga fartresurser

#4
Anonym
2013-02-23 20:50

Bästa bil jag haft!

#5
Anonym
2013-05-04 20:36

Perfekt "andrabil" har 99 med 17000mil på mätaren. Har fungerat klanderfritt under hela min ägotid, även förra ägaren hade ett helt problemfritt bilägande. Tråkig?! Vill du ha en rolig bil köp en Ferrari.

#6
Anonym
2013-05-14 18:52

Jag älskar min Corolla och lider av djup ångest att jag inte kan köpa en ny. Jag har aldrig någonsin haft en så bra bil. Den bara går och går.
Den går igenom besiktningen år efter år och krånglar aldrig!

Det enda negativa, tycker jag, är att man inte ser något bakåt när man backar... Om det står en 5-åring där så kör jag över honom/henne. Men annars är det en toppenbil!

Har tidigare haft Ford Fiesta - dog i vattenpölar , Opel Kadett - rostade bort över en natt (så gott som) och VW Golf kombi där bromsarna aldrig någonsin gick igenom besiktningen.

#7
Anonym
2013-10-19 12:49

Har en 99 A Corolla 18500 km . Har aldrig krånglat KALASBIL!

#8
Anonym
2013-11-10 23:01

Älskar min Corolla G6 från -99! 20.000 mil nu. Kommer behålla den många år till, det är jag säker på.

#9
Anonym
2013-12-24 10:57

Har en -98 som rullat 24500 mil. Jag har haft den sedan ny och den har aldrig någonsin krånglat, samt alltid klarat besiktningen utan anmärkning.

Undrar om det finns någon så bra bil att köpa ny idag?

#10
Anonym
2014-02-05 23:41

Tack för info. Jag har precis hitta en toyota corolla touring, årsmodell 1998, som gått endast 4500 mil. Lite bucklig, men går som en klocka. Gissa om jag är glad.

#11
Anonym
2014-02-24 12:40

Har aldrig ägt en bättre bil bara går och går
Måste vara den bästa modell som någonsin gjorts

#12
Anonym
2014-02-26 22:46

Bara går och går har haft franska bilar så jag är inte bortskämd
med bra kvalitet

#13
Anonym
2014-04-04 19:10

Jag har tidigare haft en Corolla-89 som jag köpte begagnad 1993.
Rullade ytterligare i drygt 7 år och helt problemfritt.

Köpte en sprillans ny Corolla Touring/kombi 2006 som jag nu har haft i mellan 7-8 år.
Denna bil har varit lika felfri som min gamla Corolla -89.

Gissa om jag är nöjd?

#14
Anonym
2014-04-06 22:51

Helt underbar bil bara går utan att krångla

#15
Anonym
2014-04-09 18:05

Bra bilar som håller länge , kanske lite segstartade vid kallare väder men annars kano , behöver ju gärna lite gas vid kyla för att starta, kan också vara en säkerhetsgrej , så endast ägarna kan starta dom ?
Men annars jättebra bilar , Toyotas rykte håller ju så länge man inte väljer en som är allt för ny .

#16
Anonym
2014-05-15 19:25

Köpte en Toyota corolla 99 för att alla sa att de går och går! Driftsäker och bra. Nu var denna ett måndags exemplar ( fast de finns inte sägs det) som har bärgats vid tre tillfällen. Varav en gång med två månaders mellanrum, bärgad av samma kille som aldrig varit med om det! Nu ska jag byta till en nyare modell efter 7 år och hoppas på att det blir en " bara går och går" bil......som Toyota marknadsför sig med. Hoppas på tur denna gång.

#17
Gunnar Johansson
2015-03-05 11:28

Min Toyota Corolla - 98 vill emellanåt inte starta - oavsett vilken väderlek det är. Har rådgjort med bilreparatörer men och bytt ut del efter del men felet är kvar. Undrar om någon vet om modellen har kallstartsregulator? Frågade på märkesverkstad men de ville ha 1500 för att ge mig ett svar. Dem har jag lagt tillräckligt med pengar hos så därför undrar jag om någon annan ägare kanske vet! Det är ju en bra bil och den går klockrent igenom besiktningarna!

#18
Madeleine Blidberg
2015-07-11 22:35

Vår Corolla från 2006 är fantastisk! Bara går och går, jag besiktade nyligen och det var inga anmärkningar alls på bilbesiktningen - efter nästan tio år. Besiktningsmannen sa att dom är kanonbra bilar. Nu vill vi byta ut vår Renault Mégane från 2004, (den har varit många gånger på bilverkstaden…..). Funderade först på en liten bil typ Yaris (eftersom det är en Toyota) Men den känns liten och plastig. Funderar nu på att köpa ännu en Corolla bara för att den är så bra!

#19
Tobias Andersson
2015-09-16 08:20

Är inne på min 4e Corolla nu. Har haft en -95a, en -03a och en -06a och alla har bara gått och gått. Nu köpte vi en fin -01a 1.6 som vi ska ha som 2abil, körd av en äldre dam i 12500 mil. Av servicehistoriken att döma så har hon endast bytt skivor/belägg fram samt batteri på bilen på 14 år utöver service varje år. Bes UA alla år såklart. Det finns nog endast en modell i världen som normalhistoriken ser ut så, Corolla =) Det finns dock en fallgrop med VVTi-motorn vilket gäller alla Toyotor(Även Avensis) från 2000-2005 med VVTi. Alltså bilar med kedja. För snålt tilltagna oljekanaler gör att cylindrarna får för lite smörjning vilket KAN slita ut kolvringarna i förtid. Toyota har bytt motorer som gått så lite som 10 000 mil och har haft förlängd goodwill på detta till 8 år/15000 mil. Detta drabbar framförallt Avensis 1.8 VVTi men även Corolla 1.6 VVTi i mindre omfattning. Oljeförbrukningen är i sig inget farligt för motorn men om ägaren slarvar att kolla stickan så kan det bli för lite olja i motorn med motorskador som följd. Ska tillägga att ingen av mina 3 VVTi motorer har haft problemet men jag har köpt bilar som gått max 1500 mil/1år mellan oljebyten. Det är extremt viktigt att alltid ha olja av mycket god kvalitet i motorn för att slippa problem.

#20
Anonym
2016-03-30 15:52

Toyota Corolla kanske Världens Bästa Bil startar ALLTID och tar mig från a till b

#21
Carina
2016-06-15 17:53

Är det ingen som haft problem med sin corolla att de dricker massvis av olja...köpte nyss en 01a som hinkar litervis...tror jag hällt på 4 liter snart och kört 250 mil...

#22
Tommy Krutholm
2016-06-24 00:05

Detta avslöjades redan 2008. Skyhög oljeförbrukning Förekommer vanligtvis på 2000 - 2003 men har hört en del sena -99:or också. Se http://www.hd.se/2008-10-05/toyota-har-problem-med-oljeslukande-motorer . Bäst är att undvika sena -99 fram till -03. Om bilen i övrigt är i bra skick kan det löna sig att byta motor till en -98

#23
börje
2016-12-29 18:51

En helt fantastisk bil krånglar aldrig

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.