Bild
Nästa artikel

Version att lita på

Tester
Toyota Corolla Verso är en flexibel och säker familjefraktare, men kärvande gaspedal har krävt återkallelser.
Toyota Corolla Verso är en eftertraktad familjebil tack vare god säkerhet och pålitlig driftskvalitet.
Baksätet är rymligt, men hård stoppning kan göra långresan obekväm.

Verso är Toyotas varumärke för flexibla och praktiska högbyggda bilar. Versoversionerna har genom åren också funnits hos både Yaris och Avensis, men som nybil nu enbart med Corolla.


Corolla Verso har så här långt kommit i tre olika upplagor, den första generationen lanserades 2002 och blev aldrig någon storsäljare. Till skillnad från vissa konkurrenter som Opel Zafira och VW Touran fanns Corolla Verso från början inte med sju sittplatser. Det kom på generation nummer två, som presenterades 2004. Den senaste Verso introducerades hösten 2009.


Den vanligaste motorn är på 1,8 liter och ger 129 hk. En enklare 1,6-litersmotor på 110 hk finns också liksom dieselmotorer på 116 hk respektive 177 hk.


Den första generationen av Corolla Verso fick kritik för att den sladdade i undanmanöverprov. Den andra generationen fick betydligt vassare och stabilare vägegenskaper i pressade situationer. Styrningen är också bättre. På den första generationen är fjädringen mjuk medan efterföljaren utrustats med hårdare och stadigare fjädring. Antisladdsystem är här också standard till skillnad mot den första utgåvan.


Som förare sitter man i bekväma framstolar omgiven av en tydlig och välorienterad instrumentpanel. Baksätet är relativt rymligt, men hårt och därför inte så bekvämt.


Extrastolarna längst bak gör bilen sjusitsig i nödfall, men den bakre sätesraden passar inte för vuxna. Fällningen av baksätet och extrastolarna längst bak är en enkel procedur, de fälls helt enkelt ned i golvet. Med alla stolarna uppfällda finns det dock knappt något bagageutrymme kvar. Men med fem sittplatser blir bagageutrymmet helt acceptabelt.


Säkerhetsmässigt ligger Corolla Verso bra till. Bilen fick högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest från 2004.


Toyota Corolla brukar hålla mycket hög teknisk kvalitet och är känd för att sällan krångla. I Vi Bilägares årliga konsumentundersökning AutoIndex ger Corollaägarna höga betyg. De hör regelbundet hemma bland landets mest nöjda kunder.


Några punkter finns det ändå att se upp med. Rostiga bromsar förekommer på många begbilar och det drabbar även Corolla Verso. Det är bra att uppmana verkstäderna att smörja upp bromsarna. Se också till att bilen blivit återkallad och åtgärdad för modifiering av gaspedalen, det gäller bilar uttagna oktober 2006-december 2009.


Startproblem har några Corolla-bilar drabbats av, men det är inget vanligt fel. Oftast handlar det om batteriet som behöver bytas. På exemplar som har rullat långt kan stötdämparna vara slitna, speciellt bak. Spruckna drivaxeldamasker har också förekommit på långmilare. Kolla också så att kopplingen inte slirar, ett kopplingsbyte vill man helst slippa så länge som möjligt som ny ägare.


Rostskyddet är inte tillförlitligt på Corolla Verso. Även om en begagnad Corolla Verso ser fräsch ut till det yttre är det en god idé att också kika på bilen underifrån. Det finns ingen traditionell vaxbehandling av balkar och hålrum och flera skarvar är otätade. Bränsletanken är i plåt och bakskärmskonstruktionen är inte optimal med smutssamlande hylla och innerskärmar av filtmaterial som suger åt sig fukt.


Kombinationen av flexibel familjebil och bra kvalitet gör Corolla Verso eftertraktad. Därför är priserna relativt höga och det brukar knappast vara lönt att försöka pruta. Ska du behålla bilen länge är det väl investerade pengar att kosta på bilen en rostskyddsbehandling.

Flexibel inredning, krocksäkerhet
Höga begpriser, tveksamt rostskydd

Begpriser

Corolla Verso 1,8 135hk, Linea Sol, ACC, 5d, 5pl

(1,6 110hk, Linea Terra, AC -8 000)

År4812
03 - 8170071500
04A - 8700076800

Corolla Verso 1,8 129hk, Business, ACC, 5d, 7pl

(Ej Business, endast AC -8 000) (1,6 110hk -6 000) (2,0 116hk D-4D =0) (2,2 136hk D-4D +6 000) (Limited Edition =0)

År4812
04B - 10280091200
0512250010950097900
06129900115300103700
07137400123300110500
08145600131100116600
09A150800135700121900

Ekonomi

Modell1,8 5pl-04A1,8 7pl-07
Pris kr80300130300
Värdeminskning
Skatt, besiktning19201920
Försäkring 60806100
Bränsle1563015630
Reparationer, service mm 70606400
Däck 15601700
Totalt/år4460049500
Totalt/mil 3033

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3262
Katalysator6700
Bromsbelägg fram 1815
Hjullager hö fram4500
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6500
Koppling 10140
Stötdämpare fram 5186

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2002/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare02/02
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd2002

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam42002

Teknisk data

Krocktester1,8 5pl-04A1,8 7pl-07
Längd/bredd, cm427/171436/177
Tj.vikt/maxlast, kg1370/3401490/545
Max släpvikt, kg 12001300
Antal cyl/slagvolym.cm34/17944/1794
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,310,8
Bränsle, l/100 km7,77,7
Effekt, kW/hk99/13595/129

Rostskydd

Det finns ingen behandling i balkar och hålrum under bilen och flera skarvar är otätade. Bränsletanken är i plåt, bakskärmarna har smutssamlande hylla. Stänklappar saknas. Slitskyddet är snålt tilltaget. Lite behandling finns dock i huv, lucka och dörrar.
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-02 08:34

Kärvande gaspedal - det senaste jag läste om "skandalen", som började i USA, var att det var några få incidenter, som alla var förarrelaterade; man hittade inte ett enda fel på en enda bil!

#2
Anonym
2012-03-18 18:04

I stället att kategoriskt gnälla på dåligt rostskydd på Toyota, skulle ja vilja se en utredning baserad på verkligheten. Själv har en 06:a D4D, körd 18000, och
rost är inget problem.

#3
Anonym
2012-11-12 19:27

Rost på dörrar nertill är vanligt och döljs vid beg försäljning
Se upp! Obs nertill!
Bästa hälsningar
Bättre bilar finns för motsvarande summa att köpa

#4
Anonym
2012-12-10 14:01

På mitt företag har vi ett antal bilar som körs med mycket och ofta. Det är sällan de tvättas och de går ofta på saltiga vägar vintertid. Vi har samanlagt 8 stycken bilar varav 2 stycken är corlla verso. Bilarna har gått mellan 20 -22tusen mil. Och det som gör att Toyotorna sticker ut är att det ALDRIG varit något fel på dem. Dessutom helt rostfira, vi har bara servat bilarna. De andra märkerna har, tyskt, svensk och franskt har drabbats av löjligt många både smärre och alvarligare fel, även rost. Letar just därför efter en sådan bil som jag kan köra själv. Hans