Bild
Nästa artikel

Japansk jänkare

Tester
Camry var en storsäljare i flera år, men har numera blivit allt ovanligare.
Camry var tidigare en storsäljare, men har numera försvunnit från den svenska nybilsmarknaden.
Förarplatsen skulle kunna komma från en USA-bil, med träpaneler i plast och läderklädsel.
Bagageutrymmet sväljer mycket last.

Toyota Camry introducerades 1983 i Sverige. Andra generationen, som kom 1987, blev en storsäljare och konkurrerade på allvar med Volvo. Tredje generationen kom 1992, fjärde generationen 1997. Från de åren sålde inte Camry lika bra och femte generationen som kom 2002 salufördes i Sverige bara fram till 2004.


Camry fanns i flera år både som sedan och som kombi. Men generation fyra och fem såldes i Sverige enbart i sedanutförande. Från 1992 hade Camry vuxit en del i storlek och platsade därmed i storbilsklassen. Två motorer fanns, en fyrcylindrig på 2,2-liter och 136 hk samt en V6:a på 188 hk. Samma motorer fanns även till generation fyra. Femte generationen har fyrcylindrig motor på 2,4-liter och 152 hk eller en treliters V6:a på 186 hk.


Camry är en bästsäljare i USA och det märks också på bilens köregenskaper, lite av japansk jänkare. Camry är inte speciellt rolig att köra, utan mer bekväm att åka i. Den fyrcylindriga modellen är vek i bakvagnen och kan bli orolig vid hård kurvtagning. Däremot tappar den inte lika lätt greppet som föregångaren, som kunde sladda ut rejält med baken. V6:an känns tryggare, men är tydligt understyrd och plogar med framvagnen tidigt. Antisladdsystem finns tyvärr bara till V6-modellen.


Bättre fungerar Camry som långfärdsbil, åtminstone på släta motorvägar. Där rullar Camry tyst och behagligt. Värre är det på grov asfalt, där bullret tydligt framträder.


På förarplatsen märks också amerikanska influenser, med träpaneler i plast och läderklädsel. Både instrument och reglage är lättöverskådliga och tydliga. Sikten bakåt är dock dålig vid fickparkering.


Framstolarna är bekväma, även om långa förare kan tycka att sittdynorna är något korta. Baksätet har generösa utrymmen för ben och huvud. Komforten är mycket hög. Bagageutrymmet sväljer mycket last. Just generösa innerutrymmen och hög åkkomfort är en av Camrys starka sidor. Passagerarutrymme och komfort är också de punkter som ägarna är väldigt nöjda med.


Fast ännu nöjdare är Camryägarna med bilens höga driftsäkerhet och relativt låga ägandekostnader.


Camry är den modell som de nordiska bilägarna var mest nöjda med, enligt Nordic Autoindex 2005. I Euro NCAP:s krockprov fick Camry fyra stjärnor 1998 och lika många 2001. Folksam rankar till och med den föregående generationen som en av de säkraste att åka i.


Camry är en sällsynt felfri bil, som nästan aldrig drabbas av större problem.


Det vanligaste felet är att glödlamporna går sönder ovanligt fort. Det beror på att asiatiska bilar har en annan spänningsstyrka i strålkastarna. Därför håller lamporna kortare tid.


Skeva och rostiga bromsskivor kan förekomma. Det är knappast något unikt för Toyota, utan drabbar alla märken med liknande konstruktion. Serviceintervallerna är täta, 1500 mil, mot flera märken som har 3000 milsintervall. Ett plus är däremot att sista generationen Camry har kamkedja istället för kamrem.


V6-modellen finns bara i kombination med automatlåda. Högre förbrukning och servicekostnader för V6:an gör att begpriset är på samma nivå som för den enklare fyrcylindriga versionen.

Komfort, kvalitet
Rostskydd

Begpriser

Camry 2,4 130hk, GL, ACC, AUT, 4d

(Manuell -5 000) (3,0 V6 184hk, AUT, Skinn =0)

År4812
99 - - 40700
00 - - 45900
01 - - 50900

Camry 2,4 152hk, ACC, AUT, 4d

(Manuell -6 000) (3,0 V6 186hk, AUT, Skinn +6 000)

År4812
02 - - 66100
03 - 8410072900

Ekonomi

Modell2,4 aut-033,0-03
Pris kr7290078900
Värdeminskning
Skatt, besiktning22502250
Försäkring 71709140
Bränsle1745022320
Reparationer, service mm 69506950
Däck 15101510
Totalt/år4670054500
Totalt/mil 3136

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5200
Katalysator8665
Bromsbelägg fram 1535
Hjullager hö fram2990
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7700
Koppling 13500
Stötdämpare fram 4650

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare94/97
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1997
Nackskydd fr whiplashskydd2002

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP401-03
Folksam501-04

Teknisk data

Krocktester2,4-033,0-03
Längd/bredd, cm482/180482/180
Tj.vikt/maxlast, kg1550/3901650/370
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/23626/2995
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,49,0
Bränsle, l/100 km8,611,0
Effekt, kW/hk112/152137/186

Rostskydd

Toyota lät under några år extrabehandla sina bilar i svensk importhamn, men vid åren 2002/03 upphörde detta. Vår testbil hade ingen invändig behandling med vax, frånsett i dörrarna. Skärmkanterna bak har smutssamlande hylla och innerskärmarna är av materi
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-13 23:11

Är det så konstigt att den blivit ovanligare när den inte säljs längre av Toyotahandlarna......jag bara undrar?

#2
Anonym
2012-03-20 11:02

"Det beror på att asiatiska bilar har en annan spänningsstyrka i strålkastarna. "

Vad exakt är spänningsstyrka? Ett föga trovärdigt uttryck, vill jag påstå.
Man skiljer på spänning och strömstyrka.

Och vad åsyftas? Nog borde elsystemet arbeta med samma spänning, generatorn ge samma spänning som europeer?
Är det glödlamporna som monteras från fabrik som har en annan och lägre spänning?

#3
Anonym
2013-02-22 18:39

Det finns många Toyota Camry i Chile har jag upptäckt under min semestervistelse här i landet

#4
Anonym
2013-04-25 19:57

"Serviceintervallerna är täta, 1500 mil, mot flera märken som har 3000 milsintervall. Ett plus är däremot att sista generationen Camry har kamkedja istället för kamrem."
Ett plus däremot... det är ju ett plus att Toyota har 1500 mil intervall och inte 3000 mil som VW-koncernen vars motorer skär ihop (har t ex varit reportage i Vib om Audi A6 som drabbats). Motorerna klabbar igen av gammal olja (longlife som de tar hutlöst betalt för).

Alltså, 2 rätt av 2 möjliga för Toyota, 1500 mil intervall och kamkedja.

#1296
Anonym
2013-05-03 22:07

Vem säger att det är konstigt att den blivit ovanlig?

#5
Anonym
2013-07-11 09:11

Var själv ägare till en Camry årsmodell 00 i nästan tolv år och var väldigt nöjd. Synd att det inte går att köpa en ny. Robert

#6
Jan-Erik Malmqvist
2015-02-09 20:20

Har köpt en 2002 som gått 14.000 mil. Bra bil förutom en viktigt del automatlådan med ryckig gång och den växlar ologiskt enligt min uppfattning!? Synd på en annars fin bil!

#7
Marcus Miettinen
2015-05-19 15:30

Mkt tillförlitlig bil, oljebytet är en baggis i GDS, komfortabel glidare, ingen rost. Två lampbyten på 13000 mil är väl ok.

#8
H Nilsson
2016-07-22 23:30

Inte lika glamorös som mercedes, men uj uj vad mycket bättre och hållbarare. Bromsar och även byta bromsok kan man nog åka på nånstans efter 17000 mil precis som många andra bilar. Utöver det nästan bara vanlig service slitdelar olja och filter. Mycket bra bil. Camry är anpassad för amerikanska infrastruktur med hundratals mil motorvägar, därför mjuk fjärdring och lätt servostyrning. Därför dom ersattes i europa av avensis med fastare fjädring. Camry är som en light och lite billigare modell av lexus 300. Camry säljs fortfarande i Usa och andra länder men inte i europa. Det finns några enstaka nyare importerade från Usa då och då till försäljning.

#9
Klas Kent
2017-06-29 03:09

Rostskydd (2) ??????? Min camry är 18år finns inget som helst rost i trösklar dörrar huv eller underede ganska fräsch !? Endast 2 små obetydliga fläckar under handtag till bagagelucka. Jag har sett betydligt nyare audi och volvo s80 med genomträngade rost i dörrar och skärmar men dom får högre i betyg i rostskydd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.