Bild
Nästa artikel

Populärast i trio

Tester
Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1 är alla miljöklassade minibilar med låga ägandekostnader.
Toyota Aygo är en billig bil att äga och lättkörd i stadstrafik. Dessutom klassas den in som miljöbil.
Instrumenteringen är enkel, men vissa reglage kräver viss tillvänjning.
Bakrutetorkaren är i minsta laget för att svepa bort all smuts från bakrutan.

Toyota Aygo kom 2005 och är syskonbil med Peugeot 107 och Citroën C1. Bilarna utvecklades gemensamt, delar samma teknik och tillverkas i samma fabrik i tjeckiska Kolin. Kvalitetsmässigt bör det inte skilja något mellan bilarna, men ändå har Toyotaägarna varit mer nöjda med sina bilar än de som äger Peugeot 107 eller Citroën C1.


Aygo med syskonbilar har så här långt bara ett motoralternativ, en enliters bensinmotor som ger 68 hk. Till den finns antingen en femstegad halvautomatisk växellåda eller en femväxlad manuell. Den halvautomatiska växellådan kan upplevas som lite ryckig i gången, speciellt i stadstrafik. Samtliga tre bilar har både fem- och tredörrars kaross.  Motorn har kamkedja, vilket är en fördel ur underhållssynpunkt. Här finns ingen kamrem som kräver byten.


Den stora fördelen med Aygo är dess låga ägandekostnader – men bränsleförbrukningen är enligt våra tester i dagligt bruk inte så bra som tillverkarna marknadsför. Kostnader för skatt, försäkring, service och reservdelar är gynnsamma. Dessutom klassas bilarna in som miljöbilar enligt den svenska specifikationen, eftersom utsläppen är låga.


Köregenskaperna är stabila och Aygo är ganska roliga att ratta runt på småvägar eller i stadstrafik. Den klarar en undanmanöver hyfsat och spårstabiliteten är också skaplig. Däremot är fjädringen hårt stötig, vilket får bilen att hoppa över ojämnheter i vägbanan. Antisladdsystem blev standard först i mars 2007.


Förarmiljön är enkel och instrumenteringen lättorienterad. Däremot kräver reglagen viss tillvänjning. Stolarna är hyggligt bekväma, men komforten i en minibil av det här slaget blir givetvis inte lika bra som i en större bil. Ljudnivån i bilen är hög, Aygo bullrar hårt i motorvägsfart. Baksätet är trångt och rymmer endast två personer. Bagageutrymmet är minimalt och rymmer knappast någon långresepackning, lite bättre blir det när baksätet fälls.


Säkerhetsmässigt klarar sig Aygo/C1/107 rätt hyfsat. Citroën C1 fick betyget fyra i Euro NCAP:s krocktest år 2005.
Toyotas bilar brukar vara nästan felfria, men under 2009 kom rapporter om kärvande gaspedaler. Det har resulterat i återkallelser. Det vanligaste klagomålet på Aygo brukar gälla skrammel och gnissel från inredningen samt vindbrus. Det sistnämnda har åtgärdats genom justering av dörrarna.


Vatten som läcker in i kupén har några bilägare drabbats av, liksom utslitna hjullager. Ojämn tomgång och startproblem har också förekommit, men inget av felen är direkt vanliga.


Rostskyddet däremot får en del kritik och en extrabehandling är att rekommendera. Undert bilen saknas kompletterande rostskydd, förutom i utsatta skarvar som fått extra tätning. Några positiva sidor är att bakluckan är i glas och därmed rostfri. Dörrarna är limmande och behandlade inuti, liksom motorhuven.


Aygo är mer populär som begagnad än dess syskonbilar och därmed också något dyrare. Tydligt är att det är Toyotas starkare varumärke som skördar framgångar. Prutmöjligheten på Aygo är begränsad och det kan vara enklare i det avseendet att ”deala” om Citroën C1 eller Peugeot 107.

Billig att äga, köregenskaper
Rostskydd, buller, endast fyrsitsig

Begpriser

Aygo 1,0 3cyl 68hk VVT-i, Plus, AC, 5d

(Ej Plus, Ej AC -5 000) (3d -3 000)

År4812
05551004710040900
06591005060044400
07630005550047800
08680005950051300
09A7040061900 -

Aygo 1,0 3cyl 68hk VVT-i, Plus, AC, 5d

(Ej Plus, Ej AC -5 000) (3d -3 000) (Sport Pkt +3 000)

År4812
09B7370066200 -
107950070000 -

Ekonomi

Modell1,0 -06
Pris kr51800
Värdeminskning
Skatt, besiktning700
Försäkring 4540
Bränsle9340
Reparationer, service mm 5660
Däck 1130
Totalt/år28400
Totalt/mil 19

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4412
Katalysator6600
Bromsbelägg fram 1572
Hjullager hö fram3940
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 4850
Koppling 10181
Stötdämpare fram 4100

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak05/-
Trepunktsbälte alla platser2005
Krockkudde förare/passagerare2005
Sidokrockkudde fram2005
Nackskydd alla platser2005
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42006
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterAygo 1,0 2006
Längd/bredd, cm341/162
Tj.vikt/maxlast, kg930/260
Max släpvikt, kg -
Antal cyl/slagvolym.cm33/998
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek14.2
Bränsle, l/100 km4.6
Effekt, kW/hk50/68

Rostskydd

Det är så gott som plåtrent undertill. Ett par av de mest utsatta skarvarna har fått tätning, men i övrigt inget skydd utöver grundlacken. Bak saknas innerskärmar och fram sitter ett par halvdana skydd. Plus är att bakluckan är av glas och att dörrarna li
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-07-09 13:28

vi kör på 15 tummare istället för orignal 14tum och har ökat bredden från original 155 till 195. Lite stötigare men ingen sladrighet kvar. Går som hejsan i rondellerna.. rekomenderas

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.