Bild
Nästa artikel

Lagom och pålitlig

Tester
Bilen ger vissa problem för att vara en Toyota, men driftsäkerheten är pålitlig.
Toyota Avensis lanserades våren 1998, som ersättare till Toyota Carina E. Första generationen hängde med till 2003.
Förarmiljön är som i alla Toyota enkel att förstå sig på men känns idag ganska gammal. Spräcklig klädsel är standard.
Bagageknäckargångjärn ställer till det när skuffen ska packas full.

Mellanklassbilen Avensis lanserades våren 1998 som en ersättare till Carina E, som den också fick ta över en hel del teknik ifrån, bland annat kamremmen. Efter två år bytte Toyota till kamkedja i Avensis.


I likhet med sin föregångare byggs Avensis i Europa och är även i många avseenden anpassad för vår världsdel. Flera olika motoralternativ förekommer, på de första modellerna främst en så kallad leanburn-motor på 1,8 liter och 110 hästkrafter samt en tvålitersmotor på 128 hästkrafter. Från år 2000 har 1,8 129 hk och 2,0 150 hk.


Leanburn innebär i korthet att motorns styrelektronik känner av när den inte belastas så hårt och ökar då mängden syre i bränsle-luftblandningen som sprutas in i cylindrarna. Det ger än lägre förbrukning – fast bara om man anpassar sin körstil efter tekniken. Övergången mellan leanburn och ordinär drift brukar markeras med ett ryck.


Basmodellen heter Linea Terra, den mer utrustade varianten kallas för Linea Sol. Avensis I finns i tre olika karossutföranden: fyrdörrars sedan, femdörrars halvkombi samt riktig kombi.


Toyota Avensis I är relativt tyst, har en pigg motor och bra köregenskaper i de flesta situationer. Med full last fick dock kombimodellen kritik för gungigt uppträdande i undanmanöverprovet i Vi Bilägares test.


Ett av de vanligaste felen på begagnade Avensis är trasiga värmesitsar i stolarna. Värmetrådarna är känsliga och kan gå av. En reparation kan kosta ett par tusen kronor.


På de första årsmodellerna kan sidolisterna ha börjat lossna. Kostnaden för att byta listerna tycks variera kraftigt mellan olika verkstäder. Från 1000 kronor till drygt 4000.


Däremot är skeva bromsskivor fram ett vanligt fel. Enligt ett par verkstäder är det bättre att svarva om bromsskivorna än att byta ut dem.


Om vibrationer i framvagnen uppstår beror det ofta på att hjulen är i obalans. Avensis är känslig för att däck och fälgar är i balans.


Ett annat småfel är knakande rattaxelknutar som oftast beror på dåligt med fett. På många bilar har det åtgärdats på garantin eller som goodwill. Annars kostar en smörjning av rattaxelknutarna några hundralappar.


Det elektroniska centrallåset kan spöka på en del bilar. En reparation kostar mellan 3000 och 4000 kr. Stenskott som kan ge rostskador i fronten är vanligare på Avensis än andra Toyota-modeller enligt en verkstad vi talat med.


Men på en punkt håller bilen inte riktigt måttet. Rostskyddet är högst medelmåttigt. En av anmärkningarna var att bensintanken är gjord i plåt och infästningen av tanken är som gjord för rostangrepp. Även behandlingen av hålutrymmen i bottenplattan fick kritik. Det finns skarvar i bottenplattan, där kan rosten få fäste om man inte håller ordentligt rent.


På nyare Avensis försämrades faktiskt rostskyddet. Runt 2001-2002 slutade Toyota Sverige med den extra behandling man tidigare givit.


En del Avensis I importerades nya från Danmark under några år. Vissa har en annan utrustningsnivå än de svensksålda – och sämre rostskydd.

Besiktningsresultat, komfort
Smärre kvalitetsbrister

Begpriser

Avensis 2,0 128hk, Linea Sol, ACC, 4d

(1,8 110hk, Linea Terra, Ej AC -6 000) (1,8 110hk, Linea Luna, AC -2 000) (5d +4 000) (Touring +10 000)

År4812
99 - - 29300
00 - - 35600

Avensis 1,8 129hk VVT-i, Linea Luna, AC, 4d

(Ej AC -5 000) (2,0 150hk D4=Bensin, Linea Sol, ACC +8 000) (2,0 110hk D-4D, Linea Sol, ACC +6 000) (5d +4 000) (Touring +10 000) (Linea Terra -5 000) (Linea Sol +4 000)

År4812
01 - - 39800
02 - - 45400
03A - 5970049500

Ekonomi

Modell5d 1,8-005d 2,0-03
Pris kr2900061500
Värdeminskning
Skatt, besiktning19401800
Försäkring 53406040
Bränsle1502015630
Reparationer, service mm 54306400
Däck 12601390
Totalt/år3350040900
Totalt/mil 2227

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5518
Katalysator7195
Bromsbelägg fram 2204
Hjullager hö fram3964
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7678
Koppling 10836
Stötdämpare fram 5853

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare1998
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP31998
Folksam31998-03

Teknisk data

Krocktester5d 1,8 -005d 2,0-03
Längd/bredd, cm449/171452/171
Tj.vikt/maxlast, kg1365/3951320/480
Max släpvikt, kg 13001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/17624/1998
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,09,1
Bränsle, l/100 km7,47,7
Effekt, kW/hk81/110115/150

Rostskydd

Bilen har behandling i dörrar, huv, baklucka och skärmkanter bak. Dörrarna har också dräneringshål och bottenplattan är sprutad med slitskydd i Sverige. Minus för bensintank av plåt. Behandlingen i hålutrymmen i bottenplattan är dålig och innerskärmarna ä
12345

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.