Bild
Nästa artikel

Lättkörd och smidig

Tester
Felfri och värdebeständig, Avensis Verso är en populär familjebil med många goda sidor.
Trots ett lite klumpigt yttre är Avensis Verso smidig att köra.
Med de två bakersta stolarna på plats blir inte lastutrymmet så stort men utan dem slukar Verso enorma mängder.
Snygg och väl fungerande förarmiljö. Ratten är bara ställbar i höjdled och det är långt till växeln för korta personer.

Inte en kombi, inte en renodlad minibuss utan ett ganska begåvat mellanting, så kan Avensis Verso sammanfattas. Den är drygt 4,6 meter lång, rymmer upp till sju personer men känns inte klumpigare att köra än en vanlig svensk kombi.


Modellen kom 2001 och fanns då med en motor, en tvåliters bensinare på 150 hk. Verso genomgick en lättare aniktslyftning 2004 och då introducerades även en tvåliters turbodiesel med 116 hk.


Vi Bilägares testbil nummer 95 var en röd Verso med navigationssystem och metalliclack. I vintertestet imponerade den med väl fungerande värmepaket, det finns en extra fläkt som hjälper till att sprida luften till baksätena, och bra värmestolar. Trots att det är en ganska tung bil förvånade Avensis Verso med att uppföra sig följsamt och tryggt även vid forcerad körning i halka. Styrningen är känslig och väl balanserad och bilen behåller spåret även vid till exempel ett gasuppsläpp i kurva.


Även i semestertestet övertygade vår Verso. Tack vare långt axelavstånd har kupén kunnat göras utrymmeseffektiv, från vindruta till bakruta är det nästan 3,5 meter. Den låga takhöjden bidrar till känslan av personbil men gör att huvudutrymmet på tredje radens stolar är i minsta laget, här sitter inga vuxna längre än de absolut måste.


De fem sittplatserna bak kan lyftas ut var för sig och de flesta kör nog med de två bakersta stolarna ute för jämnan, då skapas nämligen ett mycket rymligt lastutrymme. Stolarna är ganska jobbiga att hantera och väger 14 kg per styck.


Med alla stolar på plats blir det inte mycket plats för bagage, men en bra finess är det dolda, baljformade utrymme som finns under golvet i bakluckan. Där ryms 70 liter till.

Att få in tunga prylar kan vara jobbigt eftersom lasthöjden är hela 75 cm. På förarplatsen sitter de flesta bra. Stolarna pallar för långa etapper och förarmiljön är proper och väl genomtänkt.


Toyotan var den enda testbilen under 2002, som inte drabbades av några elektroniska bekymmer. Inte mycket annat heller, enda plumpen utgjordes av ojämn bromsverkan fram. Detta löstes genom rengöring och uppsmörjning av oken. Andra ägare har drabbats av skeva bromsskivor som krävt svarvning, rostande bromsskivor på grund av för lugn körning förekommer också. Annars är Avensis Verso en problemfri modell med hög byggkvalitet.


Det är bara till rostskyddet som vi ställer oss tveksamma. Konstruktionen är inte genomtänkt och behandlingen snålt tilltagen. Verso kommer att se snygg ut i många år framöver men risken att den äts upp inifrån är överhängande. En extra rostskyddsbehandling förlänger bilens livslängd.


Serviceintervallerna är korta, 1500 mil, och detta samt en ganska hög förbrukning gör att ägarkostnaderna sticker iväg. Toyota hävdar att Verso klarar sig på 8,6 l/100 km vid blandad körning, vår förbrukning hamnade på 10 l/100 km.

Verso är krocktestad av Euro NCAP, men Folksam har inte någon statistik runt modellen. Redan föregångaren Toyota Picnic fick fyra stjärnor av Euro NCAP och det klarade också Verso med råge. Generellt är högbyggda bilar bra att sitta i om olyckan är framme.

Kvalitet, flexibilitet
Priser, rostskydd

Begpriser

Avensis 1,8 129hk VVT-i, Linea Luna, AC, 4d

(Ej AC -5 000) (2,0 150hk D4=Bensin, Linea Sol, ACC +8 000) (2,0 110hk D-4D, Linea Sol, ACC +6 000) (5d +4 000) (Touring +10 000) (Linea Terra -5 000) (Linea Sol +4 000)

År4812
01 - - 39800
02 - - 45400
03A - 5970049500

Avensis 2,0 147hk, Business, ACC, 4d

(Ej Business, Endast AC -5 000) (1,8 129hk -6 000) (2,4 163hk, AUT +12 000) (2,0 116hk D-4D =0) (2,2 150hk D-4D +6 000) (Verso, Bas/standard, Endast AC -5 000) (Verso, 2,0 150hk +12 000)(Verso, 2,0 116hk D-4D +12 000)(5d +4 000) (Kombi +12 000)

År4812
03B - 8390072700
04 - 9060079400
051104009790086200
06A11660010410091900

Avensis 2,0 147hk, Business, ACC, 4d

(Ej Business, Endast AC -5 000) (1,8 129hk -6 000) (2,4 163hk, AUT +12 000) (2,0 116hk D-4D =0) (2,0 126hk D-4D =0) (5d +4 000) (Kombi +12 000) (Executive, Skinn +10 000)

År4812
06B12350010980097600
07130800115400103200
08138500123600110200
09A145100129800114900

Ekonomi

Modell2,0-052,0 D4D-05
Pris kr106600106600
Värdeminskning
Skatt, besiktning24807430
Försäkring 68906960
Bränsle1745012590
Reparationer, service mm 75407540
Däck 18801880
Totalt/år5190052100
Totalt/mil 3535

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6037
Katalysator7437
Bromsbelägg fram 2146
Hjullager hö fram4998
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 5982
Koppling 18314
Stötdämpare fram 6231

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare2001
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd2001

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam42001-05

Teknisk data

Krocktester2,0-052,0 D4D-05
Längd/bredd, cm465/176465/176
Tj.vikt/maxlast, kg1610/5301620/520
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/1995
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,411,4
Bränsle, l/100 km8,66,5
Effekt, kW/hk110/15085/116

Rostskydd

Verso kan se snygg ut i många år utanpå – men risken är att den rostar upp inifrån. Här finns bara grundlack ovanpå galvaniserade plåtar. En del skarvar har tätats, andra inte. På vissa ställen undertill ligger upp till fyra plåtar på varandra. Rosttestad
12345

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!