Senaste aktivitet

"Oscar" har kommenterat på "Kul trots strul"
Toyota Avensis kombimodell är mycket eftertraktad och priserna är högre än hos konkurrenterna. Toyotahandlarna lämnar bra begagnatgarantier.
Kombin sväljer bra med last, 1,11 meter långt med stolarna uppfällda.
Instrumenteringens design är uppiffad jämfört med förra modellen. Allt är tydligt och logiskt.

Prisad i krocktest

Tester
Bilen har krockbetyg av toppklass, men återkallelser för kärvande gaspedaler och spruckna bränsleledningar stör Toyota-idyllen.

Mellanklassen har utrymmesmässigt numera blivit nästan lika stor som storbilsklassen. Det är i gränslandet där som den andra generationen av Toyota Avensis finns. Som modell kom Avensis 1998 som ersättare till Carina. Generation två presenterades våren 2003. En facelift kom under sommaren 2006.


Avensis finns i tre karossutföranden, som sedan, halvkombi och kombi. Basmotorn är på 1,8-liter och 129 hk. Vanligare är dock tvålitersmotorn på 147 hk. Under 2004 kom en 2,4-liters motor på 163 hk. Dieselmotorer finns också att tillgå med 116 hk, 150 hk eller 177 hk.


Avensis finns i olika utrustningspaket, standard, business och executive. Den sistnämnda har bland annat läderklädsel och xenonljus. Vanligast är dock business-varianten.


Köregenskaperna håller hög klass i Avensis. Uppträdandet på vägen är tryggt och stabilt med antisladdsystem som standard från början av 2003. Även 1,8-liters motorn ger skapliga prestanda.


Förarplatsen är logisk och bra med tydliga instrument och reglage. Utförandet är betydligt snyggare än i första generationen. Stolarna är bekväma, men småfack är det däremot ont om. Den höga ljudnivån på grov asfalt, är en komfortmiss som Vi Bilägare har kritiserat.


Komforten i baksätet är också hög med generöst benutrymme. Bagageutrymmet är visserligen rymligt, men gångjärnen är av en gammaldags typ. Kombimodellen är givetvis den som sväljer mest last.


Krocksäkerheten är mycket hög i Avensis. Med nio krockkuddar fick Avensis högsta betyg, en femma, i krockbetyg av EuroNCAP och lika bra betyg av Folksam. Säkerhetens image skadades dock av larmrapporterna från USA om gaspedaler som kärvade. Toyota tvingades till återkallelser, bland annat över 50 000 bilar i Sverige, däribland Avensis uttagna november 2008-december 2009.


Den andra generationen Avensis har färska besiktningsresultat och de följer tidigare Toyota-noteringar. Det ska inte oroa begagnatspekulanter särskilt mycket. Den förra generationen klarade besiktningen mycket bra med undantag för trasiga lampor.


Fel på motor, elektronik eller chassi är mycket ovanligt. Men några problem har ägarna ändå rapporterat om, vanligen har felet åtgärats på garanti eller goodwill. Trasig startmotor och generator har drabbat några ägare. På andra exemplar har färddatorn strulat. Krånglande ABS-ventil och trasig dryckeshållare har också ägarna rapporterat om.


En värmeskyddsplåt vid ljuddämparen bak har orsakat skrammel på en del bilar. På en del exemplar har radiomottagaren fungerat dåligt, den har då byts ut på verkstäderna. Fukt i strålkastare har förekommit på vissa bilar. Ovanligt hög oljeförbrukning noteras också av en del ägare.


Precis som hos föregångaren kan också stolsvärmen sluta att fungera. Det beror ofta på att ägarna/passagerarna varit ovarsamma och exempelvis satt ett knä i stolen. Värmeledningarna är känsliga för yttre bryskare påverkan. Karossen saknar skyddslister runt om, vilket kan ge parkeringsskador. Stötfångaren är också känsliga för iskrapningar.

Säkerhet, utrymme, komfort
Begpriser,småfel

Begpriser

Avensis 2,0 147hk, Business, ACC, 4d

(Ej Business, Endast AC -5 000) (1,8 129hk -6 000) (2,4 163hk, AUT +12 000) (2,0 116hk D-4D =0) (2,2 150hk D-4D +6 000) (5d +4 000) (Kombi +12 000)

År4812
03B - 8390072700
04 - 9060079400
051104009790086200
06A11660010410091900

Avensis 2,0 147hk, Business, ACC, 4d

(Ej Business, Endast AC -5 000) (1,8 129hk -6 000) (2,4 163hk, AUT +12 000) (2,0 116hk D-4D =0) (2,0 126hk D-4D =0) (5d +4 000) (Kombi +12 000) (Executive, Skinn +10 000)

År4812
06B12350010980097600
07130800115400103200
08138500123600110200
09A145100129800114900

Ekonomi

Modell2,0-06A2,4-06A
Pris kr117800129800
Värdeminskning
Skatt, besiktning16402500
Försäkring 62506250
Bränsle1644019480
Reparationer, service mm 67806780
Däck 16501650
Totalt/år4930054900
Totalt/mil 3337

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3409
Katalysator5698
Bromsbelägg fram 1469
Hjullager hö fram3668
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 5571
Koppling 9577
Stötdämpare fram 4362

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare98/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52003
Folksam52003-

Teknisk data

Krocktester2,0 kom-06A2,0 kom-06A
Längd/bredd, cm470/176470/176
Tj.vikt/maxlast, kg1475/4201520/390
Max släpvikt, kg 14001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/2368
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,69,5
Bränsle, l/100 km8,19,6
Effekt, kW/hk108/147120/163

Rostskydd

Bättre rustad än andra nyare Toyotamodeller. Skarvarna under bilen är mer tätade, limningen godkänd i dörrar, huv och baklucka. Invändig behandling finns i nederkant på dörrar och lucka samt i framkant på huv. Däremot saknas behandling i balkarna under bi
12345

Kommentarer

#6
Anonym
2013-11-21 14:45

Köpte en ny Avensis -06 och har haft eden i 7 år. Tror att jag alltid kommer att köpa Toyota i fortsättningen. Inte det minsta fel på bilen som bara tuffar på :)

#5
Anonym
2013-08-29 08:12

Har haft min -03a i 8 månader nu och vill bara bli av med den så fort som möjligt. Sämsta bilen jag ägt. Har fått problem med rygg och höfter pga dem väldigt osköna sätena. Kan inte åka mer än en halvtimme innan man bara vill kliva ur bilen. Den har alltid startat och aldrig krånglat mekaniskt men när man inte kan åka mer än en halvtimme utan en mörbultad rygg och höft så blir det ett bilbyte så fort som möjligt.

#4
Anonym
2012-08-17 17:19

Har kört det mesta som taxi. MB E, Passat, V70, A6 osv. Så fruktansvärt mycket strul med allt, täta och dyra verkstadsbesök. Har nu köpt min första Toyota, en Avensis som bara rullar på. Fantastiskt skönt och förvånande nog billigare inte bara i drift utan också i inköp jämfört med vad jag har kört förut.

#3
Anonym
2012-01-12 16:37

Hade en Avensis 07:a 2,0. Det var en av de sämsta bilarna jag haft i så motto att jag satt fruktansvärt illa i den stolarna saknar riktigt svankstöd och är alldeles för korta. Dessutom hade instrumenteringen "frispel" då och då och alla lamporna på instrumentpanelen kunde plötsligt börja lysa, samtidigt. Synnerligen obehagligt. Växellådan havererade efter drygt 5000 mil men byttes på garantin men vem vill ha en bil på verkstaden titt som tätt? Bytte bort bilen förra året mot ev Volvo V70 D5, en underbar bil att sitta i och att köra. Har inte haft några fel än men bilen är å andra sidan nästan ny och har nu bara rullar knappt 4000 problemfria mil.

#2
Anonym
2012-01-07 10:54

Avensis uttagna november 2008, är Avensis 3. Inte modellen som begtestet handlar om! Faceliften på A2 kom förövrigt hösten 2006. Nu är det ju förhållandevis få bilar som sålts med xenon ljus. Men det har varit stora problem med att dom tappar i ljusstyrka, och får nedslag på besiktningen pga för svagt halvljus. Toyota har bytt många på goodwill, men på äldre bilar blir det en dyr affär för kunden. (då hela strålkastarna måste bytas)

#1
Anonym
2011-08-03 14:28

Skyddlister saknas som standard fram till årsmodell 2006. Från 2007 och framåt i samband med faceliften (som var väldigt diskret) så blev lister runt om standard, samt att bilen fick betydligt bättre styrkänsla.