Bild
Nästa artikel

Ännu anonym

Tester
Auris efterträdde populära Corolla, men namnbytet är ännu inte rakt igenom lyckat.
Toyota Auris är efterföljaren till populära Corolla, men namnbytet har ännu inte slagit igenom på fullt allvar.
Mätartavlorna lyser tydligt i guldfärg, och även i övrigt är förarmiljön klart godkänd.
De breda A-stolparna gör sikten snett framåt dålig.

Toyota Auris presenterades sent 2006 och började säljas i Sverige i början av år 2007. Auris efterträdde Corolla, men fram till 2009 såldes modellerna parallellt. Under de sista åren såldes Corolla enbart i fyradörrarsutförande, en karossvariant som inte slog i Sverige. Auris har enbart sålts som halvkombi och någon renodlad kombi har ännu inte dykt upp. En smärre facelift kom under 2010.


Motoralternativen är flera, basmotorn är på 1,33 liter och ger 101 hk. En 1,6-liters på 124 hk finns också samt en 1,8-liters på 147 hk. Tre dieselmotorer finns att välja mellan, 1,4 liter och 90 hk samt tvålitersmotorer på 126 hk eller 177 hk. Under 2010 kom också Auris i hybridversion med el/bensin-motor, men sådana är ännu besvärliga att finna i begagnathallarna.


Köregenskaperna i Auris är stadigare och bättre jämfört med Corolla. I en undanmanöver går Auris tryggt och stabilt mellan konerna. Antisladdsystem är standard. Sikten är inte optimal, speciellt snett åt sidorna där breda stolpar skymmer. Vidare har Auris femväxlad låda och är ganska bullrig i motorvägsfart.


Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig. Framstolarna ger god komfort och baksätet är hyggligt rymligt. Bagageutrymmet är normalstort för klassen. Säkerheten bedöms också vara bra för storleksklassen, Auris fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2006.


Föregångaren Toyota Corolla är känd för att vara en bil med hög driftsäkerhet och som sällan renderar ägarna några bekymmer. Om Auris håller samma kvalitet i längden är ännu för tidigt att yttra sig om. Auris tillverkas i England medan Corolla har heljapansk signatur. Om tillverkningslandet har någon betydelse för kvaliteten får framtiden utvisa.


Vissa åsikter från ägarna har kommit i dagen. Gnisslande bromsar och enstaka problem med bromsbortfall i början av inbromsningsfasen har förekommit. Vidare har hjullager fått bytas ovanligt tidigt i några fall. Även slocknande xenonljus kommer det rapporter om, liksom missljud från instrumentpanelen.


Kopplingen är alltid viktig att kontrollera före ett köp, tidigare ägare kan ha slirat på den onödigt mycket. Ett kopplingsbyte kostar trots allt dryga 10 000 kr.


Toyotas världsomfattande problem med att gaspedalen i värsta fall kan hänga sig på flera modeller gäller också Auris. Från oktober 2009 till januari 2010 återkallades för säkerhets skull närmare 10 000 Auris i Sverige. Om du är spekulant på en Auris bör du kontrollera med en Toyotaverkstad att åtgärden är utförd. Det kan finnas vissa ägare som inte hörsammat återkallelsen, men i samband med service kollas det naturligtvis upp.


Totalt sett är Toyotaägarna i allmänhet mycket nöjda med sina bilval och märket får genomgående höga betyg i Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex. Speciellt nöjda är ägarna med verkstäder och återförsäljarna. Bra begagnatgarantier hos märkeshandlare ger också extra trygghet.


Rostskyddet på Auris kunde vara bättre. Att låta en rostskyddsfirma inspektera bilen och komplettera med en behandling är en god idé för dem som har för avsikt att behålla bilen länge.


Namnet Auris kommer från latinets Aurum som betyder guld. Men varför Toyota ersatte ett så etablerat och positivt laddat varumärke som Corolla med Auris är svårbegripligt.

Kvalitet, säkerhet
Ljudnivå, sikt

Begpriser

Auris 1,6 124hk, Plus Pkt, AC, 5d

(Ej Plus Pkt, Ej AC/ACC -8 000) (3d -5 000) (1,33 101hk -2 000) (1,4 97hk -6 000) (1,4 90hk D-4D +6 000) (2,0 126hk D-4D +8 000) (Komfort Pkt, ACC +8 000)

År4812
0711190010040089700
0811760010610094900
09126600112900101700
10A135900122200 -

Ekonomi

Modell1,6 -081,4 -08
Pris kr116200110200
Värdeminskning
Skatt, besiktning14501400
Försäkring 54505250
Bränsle1441014000
Reparationer, service mm 47504750
Däck 16501650
Totalt/år4320041300
Totalt/mil 2928

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4100
Katalysator11069
Bromsbelägg fram 1879
Hjullager hö fram5663
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 5857
Koppling 11008
Stötdämpare fram 4778

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak07/07
Trepunktsbälte alla platser2007
Krockkudde förare/passagerare07/07
Sidokrockkudde fram2007
Nackskydd alla platser2007
Nackskydd fr whiplashskydd2007

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52007
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6 -081,4 -08
Längd/bredd, cm422/176422/176
Tj.vikt/maxlast, kg1360/3901350/370
Max släpvikt, kg 13001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1398
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,413,0
Bränsle, l/100 km7,16,9
Effekt, kW/hk91/12471/97

Rostskydd

Ingen extra behandling noteras i balkarna under bilen. Slitskyddet är inte heltäckande och vissa skarvar saknar tätning. Det finns något lite behandling i dörr, huv och lucka, men inte heltäckande. Skarvarna har till stor del tätats med lim, men samtliga
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-07-01 10:49

Dieselmotorn på 177hk är på 2,2liter inte 2,0 som står i artikeln. Den har också sexväxlad växellåda. Sedan så stämmer det att modellen haft betydligt fler småfel än mot tidigare Toyota som vi haft. Och jag har fått medhåll att så är fallet av Toyotamekaniker även om de helst vill tala tyst om det. De japantillverkade Toyotamodellerna är mer felfria än de Europabyggda,detta kan förklaras med europeiskaunderleverantörer som har svårt att hålla samma höga jämna kvalitet som japanska. Gnissel från bromsarna kan man skylla på Bosch som tilverkar bromssystemet. Och det tog väldigt lång tid innan Toyota fick bukt med gnisselet från bromsarna. Men det är borta nu. Vi har även bytt hjullager fram vid 7000mil. Byte av nivåreglering till xenonljuset som sitter i bakvagnen vid ca 12000mil detta efter garantinsutgång men Toyota har bytt allt på garantin eller goodwill. Även en värmeplåt ovanför avgassystemet som fästet gått sönder på så det skallrade mot avgassystemet vid tomgång,byttes nyligen också vid ca 12500mil också det stod Toyota för också.

Annars är bilen rymlig för sin storlek. Man sitter lite högre än normalt för klassen,lite mpv/suv känsla. Insteget gör att det är väldigt lätt att ta sig in i bilen i jämförelse mot tex VW Golf.
Baksätet är rymligt, dålig sikt snett bakåt för breda C-stolpar. Även dålig sikt snett framåt pga breda A-stolpar som nämnts iartikeln. Men vi kanske ska tacka för det att bilen har bra krocksäkerhet pga detta. Även vikten på Auris 2,2 diesel är hög 1550kg tjänstevikt gör också sitt till för krocksäkerheten det är lika mycket som en äldre Volvo V70 !

Namnbytet från Corolla till Auris måste vara bland Toyotas största blunders i historien. Ett så väl inarbetat namn som Corolla slängs överbord är inte vettigt. Mitt tips är att Corolla namnet kommer tillbaka i sinom tid.

Trots alla småfel som varit kan jag rekomendera Auris då det är en trevlig bil att köra och Toyota tar ansvar för alla småfel. Men jag tycker också att Toyota skulle kosta på lite mer påkostade plaster i inredningen.

2,2liters dieseln är stark som en björn och snabb som en gepard med sina 177hk och 400n/m i vridmoment är den något som en bekväm långfärds GTI Auris. Tänk vad gott om den fanns med automatlåda! 2,2 diesel modellen har också en helt annan mer påkostad bakvagnsupphängning än de billigare Aurisarna. Kanske läge för ett test Vibilägare av denna Auris 2,2 diesel?

#2
Anonym
2011-09-09 12:28

Om namnbytet: Sverige är ett mycket isolerat land. Corolla tillverkas fortfarande och finns som modell, säljs till exempel i Finland, gå och titta under toyota.fi vilka modeller de har. Corolla är en kompakt sedan som ser lite annorlunda ut än Auris.
Men till Sverige har man valt att sluta ta in Corolla och bara ta in Auris.
Tydligen håller svenska motorjournalister inte reda på sådang.

#3
Anonym
2012-01-21 19:21

Jag är inne på min andra Auris just nu, och är fruktansvärt missnöjd. Den första krockade jag en liten björk med. Björken står oskadd kvar, men bilen fick skrotas. Hastighet: 50 km/timmen. Inga krockkuddar utlöstes. Den minst tåliga kaross och det sämsta balksystem jag någonsin stött på. Bilen drar dessutom mer mensin än färddaton anger, eftersom den inte särskiljer stad/landsväg särskilt bra. Vidare är sikten i döda vinkeln dålig, elektroniken och tipsen vad gäller upp- och nedväxling irriterande. Bilen är för bred baktill för smidig kurvtagning, vilket förvärras av att avståndet mellan fram- och bakaxel är för långt. Servicen är på tok för dyr och man får heller ingenting för pengarna. Bullret är för högt, sommar som vinter och den inbyggda stereon har uselt ljud. Bilen är alltså osäker, dyr och obekväm att köra. Jag går tillbaka till Corolla.

#5
Anonym
2012-02-22 13:36

Det finns ju ingen kombi! Då är det väl inte konstigt att folk inte köper den

#6
Anonym
2012-07-12 15:13

Precis. Ska den sälja i Sverige måste en kombi till. Annars håller sig folk till Golf.

#7
Anonym
2012-08-11 04:57

Jag är inne på min andra Auris och är helnöjd. Visst, det har hänt att de fick åtgärda mattan på min första, och att det var ett bromsgnissel. Men med god serviceanda, så åtgärdades det hela mkt snabbt och lätt. Bilen har god väghållning och man sitter bra. Den är bred baktill vilket gör att tre vuxna lätt kan sitta bak utan trängsel. Lastutrymmet är bra och designen invändigt är snygg. Min son brukar leka "plyplan" (flygplan) när han sitter vid ratten när bilen är avstängd, lite den känslan är det i interiören. Och där bak får vi enkelt i både barnvagn till den lilla, sulky till den stora och ett flertal väskor/kassar när vi är ute och far. En bra familjebil med körglädje och god service. Och namnet känns mer modernt än Corolla. Det var dags att byta...

#8
Anonym
2012-10-18 12:05

Har en Auris som gått 2000 tusen mil . Efter 1000 mil såg klädslen solkig ut i förar sätet fick den utbytt på garantin. Nu efter ytterliga samma körsträcka lika illa. Mycket dålig kvallitet på klädslen.

#10
Anonym
2013-08-21 23:31

Problem med gnisslande Bosch-bromsar på de första årsmodellerna som åtgärdades på garantin, i övrigt inga direkta problem.
Nu i nya Auris finns även Kombi! =)

#11
MATS OVE KARLSSON
2015-12-04 16:26

Hej
har en toyota auris 2008, helnöjd, tänker köpa en 2010 ev 2012, hur är testen nu

#12
Sören Pettersson
2017-09-08 17:53

Köpte en 012 Auris som är i kanonskick men plötsligt började motorlampan lysa o lampan för vsc lyser
o blinkar Bilen har gått 9500 mil men som sagt bilen är toppen fin. Finns det fler ägare som upplevt
det samma. Mvh Sören i Hammarstramd