Bild
Nästa artikel

Varvvillig favorit

Tester
Suzuki Swift är en körglad småbil med bra kvalitet. Det som är mindre bra är ett undermåligt rostskydd.
Suzuki Swift är en lättkörd småbil som funkar perfekt i tätortstrafik.
Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig.
Bagageutrymmet är snålt tilltaget, här ryms inte någon långfärdspackning.

Suzuki förknippas mest med motorcyklar, och det var först i mitten av 1980-talet som småbilarna började lanseras här i Sverige. Den första generationen av Suzuki Swift kom just under det årtiondet och levde faktiskt kvar i stort sett oförändrad fram till år 2000. Sedan dröjde det fem år innan en ny Swift presenterades.


Tre motoralternativ finns att välja mellan, vanligast är snålvarianten med 1,3-liters bensinmotor som ger 92 hk. Vidare finns en 1,5-liters på 102 hk samt en 1,6-liters på 125 hk. Kännetecknande för motorerna är att de är varvvilliga och pigga i responsen, nästan lite i karaktär som motorcykelmotorer.


Swift är kul på kurviga småvägar, stabilt chassi och skarp styrning bidrar till det. Men något antisladdsystem av typen ESP finns inte på de tidigare modellerna. Det dröjde en bit in på 2006 innan ESP blev standard. Välj helst ett exemplar som är utrustad med antisladd, det höjer körsäkerheten i halka.


Förarmiljön är bra, tydlig och enkel i upplägget. Den treekrade ratten ligger skönt i händerna på föraren och framstolarna håller hygglig komfort. Baksätet rymmer tre personer, men är trångt för vuxna passagerare. Bagageutrymmet är litet, som i de flesta småbilar. På långfärd stör också ett irriterande buller.


Trots stora fönster är sikten inte särskilt god. Den sluttande motorhuven gör närsikten framåt besvärlig. Det är svårt att se var bilen slutar.


Suzukis småbilar brukar sällan krångla och det gäller även för Swift. Bilen klarar besiktningen ungefär som medelbilen. De vanligaste anmärkningarna gäller lyktor och lampor. Äldre exemplar har drabbats av rostiga bromsrör, trasiga hjullager, kärvande bromsar och ojämn bromsverkan.


Däremot är reservdelskostnaderna höga och servicen något dyrare än hos flera av konkurrenterna. Motorerna har kamkedja, vilket är en fördel ur servicesynpunkt. Kedjan behöver normalt sett inte bytas under bilens livslängd. Men se till att bilen är välservad och lyssna efter onormalt rassel från kedjan. Vissa ägare har slirat på kopplingen. Undersök – så att inte ett kostsamt kopplingsbyte kommer inom snar framtid.


Säkerheten var det dåligt ställt med på äldre Suzuki-bilar, med småbilen Alto som skräckexempel. Men Suzuki har skärpt till sig och den nya generationen Swift klarade fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, vilket är ett hyfsat resultat. En säkerhetsmiss är att strålkastarspolning saknas.


Den förra generationen av Swift var en riktig rostburk och tyvärr finns det risk att den nya modellen kommer att mötas av samma öde i framtiden. Rostskyddet är högst tveksamt. Det saknas behandling i balkar under bilen och slitskyddet är svagt. Skärmkanterna bak har en smutssamlande hylla som är en klar rostfälla. Plus däremot för invändig behandling av motorhuv, dörrar, baklucka och sparklådor.


Den förra generationen Swift känns i dag väldigt omodern och andrahandsvärdet är därefter. Den nya modellen däremot är mycket eftertraktad som begagnad och kan faktiskt vara aningen svår att finna. Små, bensinsnåla och körglada bilar är numera eftersökta. Det ger förhållandevis höga begpriser och begränsad prutmån.

Driftskvalitet, köregenskaper
Rostskydd, komfort

Begpriser

Swift 1,3 92hk, GL-A, Komfort, AC, 5d

(Ej Komfort, Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,5 101hk, GLX/Exclusive +6 000)

År4812
05607005320045500
06659005740049200
07698006130054100
08752006620058000
098120071700 -
10A8640076900 -

Ekonomi

Modell1,3 GL-A-071,5 GLX-06
Pris kr6600072000
Värdeminskning
Skatt, besiktning12001440
Försäkring 64206580
Bränsle1238013190
Reparationer, service mm 47804780
Däck 10701070
Totalt/år3480036500
Totalt/mil 2324

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4090
Katalysator15000
Bromsbelägg fram 2154
Hjullager hö fram2700
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 11794
Koppling 7354
Stötdämpare fram 5791

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak05/-
Trepunktsbälte alla platser2005
Krockkudde förare/passagerare96/96
Sidokrockkudde fram2005
Nackskydd alla platser2005
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,3 -071,5 -07
Längd/bredd, cm370/169370/169
Tj.vikt/maxlast, kg1030/4551050/435
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/13284/1490
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,010,0
Bränsle, l/100 km6,16,5
Effekt, kW/hk67/9274/101

Rostskydd

Slitskyddet under bilen är snålt tilltagit, bakom bakaxeln direkt dåligt. Vax saknas i balkar, men finns i dörrar, huv, baklucka och sparklådor. Skärmkanterna bak samlar smuts liksom plastlisterna som löper under sparklådorna. Plus för innerskärmar fram
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-07-14 15:56

bör en rostskyddsbehandling göras om bilen är ny Suzuki swift

#2
happygoodmorningquotes
2017-02-17 20:26
#3
mohan a lama
2017-03-21 11:39

Download movies like never before with one of the best app over internet install your Showbox and get entertain.
http://showboxmovies.net/

#4
sim
2017-03-21 11:40

Download showbox app the best ever app for videos and movies download in HD.
http://www.ashowbox.net/

#5
tv portal
2017-03-21 16:12

You will get to know about the process to download TV Portal App on Android mobile. Since many people are facing the issue of finding Tv portal apk on Google Play Store.
http://www.tvportaldownload.com/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.