Bild
Nästa artikel

Tål påfrestningar

Tester
Bilen var en av de första som kom att surfa på SUV-vågen. Lågväxel är bra, men se upp för rost!
Grand Vitara, här åsmodell -03, har en egen position i lilla suv-klassen, tack vare ram och lågväxlar. Men den är inte lika rymlig eller bekväm som de personbilsbaserade konkurrentena.
Förarmiljön uppdaterades i flera steg. Under ytan är det dock en ganska gammalmodig bil.
Bakdörren är oftast högerhängd. Se upp med rost längs nedre kantens skarv.

Suzuki Vitara kom redan 1988, som efterträdare till Samuraj. Vitara finns både i kort tredörrars version och som längre femdörrars. En ny generation kom 1998 och ersattes hösten 2005. Grand Vitara finns med fyrcylindrig bensin eller dieselmotor. En V6:a på 2,5 eller 2,7-liter finns också att tillgå. En förlängd och sjusitsig Grand Vitara, kallad XL7, kom under 2002.


På en punkt skiljer sig Grand Vitara från konkurrenterna. Den är rambyggd, vilket gör att den tål större påfrestningar än en bil med självbärande kaross. Bra för den som drar tunga släp eller kör i skogen.


Nackdelen är att bilen blir mer krockaggressiv.

Vitaramodellerna är i grunden bakhjulsdrivna. För bättre framkomlighet på halt underlag måste man själv koppla in fyrhjulsdriften. Med bara bakhjulsdrift blir Vitara mycket sladdbenägen, med fyrhjulsdriften inkopplad går den stabilare. Om bilen körs med fyrhjulsdrift på torrt underlag kan drivaxlarna ta skada vid snäva svängar. Köregenskaperna på landsväg är sämre än hos flera konkurrenter.


Däremot har Vitara lågväxel, vilket är ett plus jämfört med konkurrenterna. Det är bra vid terrängkörning eller om man ska dra upp en båt. Bäst gör sig Vitara som renodlad terräng- eller dragbil.


Grand Vitara är ganska trång, både i kupé och bagageutrymme. Förarmiljön är tydlig och funtionell. Stolarna är acceptabla, men i övrigt är komforten svag. Bilen är både stötig och bullrig. Ägarna är missnöjda med imbildning och högt vindbrus.

Grand Vitara klarar besiktningen bättre än medelbilen på de flesta punkter. Däremot bör du kontrollera undertill om bilen tagit skada av terrängkörning. Titta efter bucklor och repor eller krokiga styrstag. Om Vitaran har använts som dragbil är ofta kopplingen sliten. Det kostar cirka 7 000 kronor att få detta åtgärdat på verkstad.


Läckage i styrservopump eller styrsnäcka kan vara dyrt att åtgärda, en renovering kan kosta över 10 000 kronor. Ett annat fel är att fördelningslådan varit feljusterad och att fyrhjulsdriften helt enkelt hoppat ur. Det kostar cirka en tusenlapp att åtgärda.


En bälg i framvagnen har också orsakat problem för bilar som utsatts för sträng kyla. Då har bilen bara blivit tvåhjulsdriven. Det kan kosta 5 000 kr att laga. På V6-modellen har kamkedjan börjat rassla på en del exemplar. Ett byte av kamkedja kostar uppåt 15 000 kronor.


Det allvarligaste felet på Vitara är rostkänsligheten. Rosten kan finnas i dörrarnas nederkant, motorhuvens bakkant och bakdörrens nederdel.


Många Grand Vitara har allvädersdäck. Undvik den däckstypen. De är inte speciellt bra vare sig för för sommar- eller vinterbruk.


Fyrhjulsdrivna bilar brukar stå högt i kurs på begagnatmarknaden. Grand Vitara är lättsåld och blir sällan stående länge i bilhallarna.


Efterfrågan har dock sjunkit något, speciellt på den bränsletörstiga V6-modellen. Dieselmotorerna är mer eftertraktade i andra hand och därför sällsynta.

Framkomlighet, robust, lågväxel
Gammalmodigt byggd, rostskydd

Begpriser

Grand Vitara 2,5 V6 144hk, AC, 5d, 4WD

(Ej AC -6 000) (2,0 128hk -8 000, 03-) (2,0 87hk TD -6 000) (2,0 109hk TDI =0)

År4812
98 - - 24900
99 - - 29200
00 - - 35000
01 - - 40100
02 - 5850045900
03 - 6570051600
04817007120058100
05A878007730062700

Grand Vitara XL7 2,7 V6 173hk, Komf.Pkt, AC/ACC, 5pl, 4WD

(Ej Komf.Pkt, Ej AC/ACC -8 000) (7pl +8 000)

År4812
02 - 5750043900
03 - 6520049600
04A818007030055700

Grand Vitara XL7 2,7 V6 173hk, Komf.Pkt, AC/ACC, 5pl, 4WD

(Ej Komf.Pkt, Ej AC/ACC -10 000) (2,0 109hk TDI +6 000) (7pl +8 000)

År4812
04B889007740061300
05953008380068200
06A1034009090073800

Ekonomi

Modell2,5 V6-05TDI-05
Pris kr7430080300
Värdeminskning
Skatt, besiktning23006530
Försäkring 68106810
Bränsle2070014140
Reparationer, service mm 64506450
Däck 14801480
Totalt/år4870047200
Totalt/mil 3231

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4063
Katalysator7727
Bromsbelägg fram 1569
Hjullager hö fram2870
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7170
Koppling 6873
Stötdämpare fram 4856

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare95/-
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32002
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterV6 -05TDI, -05
Längd/bredd, cm422/178422/178
Tj.vikt/maxlast, kg1504/4451615/390
Max släpvikt, kg 18501850
Antal cyl/slagvolym.cm36/24934/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek--
Bränsle, l/100 km10,27,3
Effekt, kW/hk116/15880/109

Rostskydd

Inuti balkarna finns spår av rostskyddsmedel och där var plåten frisk. Karossens galvade lager är mycket tunt. Det finns gott om rostfällor. Rosttestad: 2003 (XL-7 Ltd). Rostgaranti: 6 år
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-24 16:34

Ok, bara en kommentar: från 2005 kom en helt ny modell med hjälpram istället för den gamla "pickupramen". Den nya modellen är dessutom ordentligt mycket större, har permanent 4-hjulsdrift med lågväxel, diffbroms bak, möjlighet att låsa mellandiffen även i högväxelläge. Den är dessutom helt okej som vardagsbil i jämförelse med den gamla modellen. Undvik dock tidiga modeller (i princip 05) eftersom den saknade antisladdsystem. Undvik också 3-dörrars med 1,6 liters motor eftersom det är en billigare bil på alla sätt, inte minst när det gäller drivsystemet. Från 08 fick bilen en 2,4 liters motor som sparar bränsle jämfört med 2,0 som i princip var den enda motorn (förutom en ganska trist 1,9 liters disel) de första åren av nya modellens livscykel.
En av de mer prisvärda SUVarna på marknaden om du verkligen vill ha terrängkomepetens. Välutrustade dessutom. Fast jag skulle fortfarande föredra en LandCruiser för 300 000 kronor till. Om jag hade pengarna

#2
Anonym
2011-09-26 12:17

Nja! 3-dörrars versionen (iallafall 20062007 och nyare) är inte "billigare" på andra sätt än att den saknar lågväxeln..(Kör på 4H-Lock permanent!)
Annars är det samma bil som 5-dörrars.. (fast kortare! :0) )
Ser du på vissa filmer med nya vitaran så klarar den t.ex. isiga uppförsbackar BÄTTRE när du kör på 4H-lock!! än med 4L.. Så helt fel ute är den inte... {:0)

Men i övrigt har du rätt!

Visst 1.6 an är inget fartmonster men den duger till för att ta sig fram SÄKERT på de svenska vintervägarna..

I övrigt har du helt korrekt..

#3
Anonym
2011-12-10 14:03

Ingen lågväxel - ingen terrängbil! Sorry, men det är verkligheten om man faktiskt använder bilen på sidan av vägen. Utan lågväxel brukar man förr eller senare bränna kopplingen.

#4
Rolf Bäckman
2015-08-01 19:01

När ska en kamrem bytas på en grand vitara2004 automat Bensin som har gått 16800 mil

#5
DinaHaines
2017-04-20 08:16

Elegantly composed and splendidly executed blog and I simply need to respect your composition abilities since you have pulled this employment in a very remarkable way which is exceptionally uncommon to see nowadays and I trust that you ought to share increasingly in future too.

#6
Gordon C. Gonzales
2017-09-07 10:48

My dad owned similar car. He told that everything is perfect except transmission. Got some troubles after 100k km. But since it has mechanical transmission it's easily fixed for a cheap price. You can compare it to students' life. After some time student is getting bored or tired so he must to fix his learning process with doahomework.com usage.

#7
Gordon C. Gonzales
2017-09-07 10:50

This is actually pretty damn nice car. Has some troubles with transmission after 100k km but hey, nothing is able to serve for so long, right? Like a student who's getting tired of college so he starts using doahomework.com.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!