Bild
Nästa artikel

Vinnare i vinterföre

Tester
Fyrhjulsdrift, boxermotor och lågväxel gör Legacy populär i dåligt väglag.
Subaru Legacy har sina främsta förtjänster i vinterföre. Tack vare fyrhjulsdriften är det lätt att ta sig fram under svåra förhållanden.
I kombination med automatlåda har Legacy antisladdsystemet VDS.
Baksätet är rymligt på ytterplatserna, men för den som sitter i mitten blir det mer trångt.

Subaru introducerades i Sverige 1982 och öppnade för ett intresse för fyrhjulsdrivna folkbilar. Mellanklassaren Legacy kom 1990 och nya generationer kom 1995, 1999 och 2004 med en lättare facelift 2006. En helt ny Legacymodell kom hösten 2009.


Legacy är vanligast i kombiutförande, men en sedanmodell finns också på programmet. Motoralternativen är flera. Från 1999 fanns Legacy med en tvåliters motor på 125 hk och en 2,5-liters motor på 156 hk samt en sexcylindrig trelitersmotor på 210 hk.


Med generationen från 2004 kom ett nytt motorprogram. Tvålitersmotorn kan då ha 138 hk, 165 hk eller 173 hk och den sexcylindriga trelitersmaskinen 245 hk. En dieselmotor på 150 hk finns också att tillgå. Samtliga motorer är av boxertyp, det vill säga med cylindrar liggande mot varandra.


Subaru Legacy är en kul bil att köra, speciellt i dåligt väglag eller på grusvägar. Då går bilen mycket stadigt, tack vare ett bra 4WD-system och skarp styrning. Det märks att Subaru har en vana av att bygga bilar för lite svårare förhållanden, rallyarvet märks även i en Legacy kombi.


En finess är lågväxel, vilket är vanligt på terrängbilar. Subaru är ensam om det i sin storleksklass. Med lågväxel blir Subaru Legacy stark nog för att ta sig fram över leriga eller snöiga skogsvägar och uppför branta backar. Lågväxel finns dock endast i kombination med manuell växellåda. För den som vill ha extra hög markfrigång finns Outback, en något förhöjd Legacy kombi. Antisladdsystem, hos Subaru kallat VDS, finns tyvärr bara i kombination med automatlåda.


Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig. Framstolarna är hyggligt bekväma, men storväxta förare har klagat på komforten. Baksätet är bekvämt på ytterplatserna, medan mittplatsen är trång. Bagageutrymmet är stort, både i sedanen och kombin.


Säkerhetsnivån är skaplig, Legacy fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2003. Subaru är känd för hög teknisk kvalitet och det märks på besiktningsresultaten, som överlag är bättre än genomsnittet. Enda undantaget verkar vara strålkastarna, som får en del anmärkningar.


Kopplingen har en del ägare klagat på, speciellt är det urtrampningslagret som kan slitas ut i förtid. Då hörs ett kvittrande ljud. Många Subaruägare drar släp och en del slirar också på kopplingen. Kopplingsbyte är dyrt, så kolla om den slirar vid första provkörningen.


Skeva eller rostiga bromsskivor har också förekommit, liksom vibrationer från farthållaren samt vindbrus från dörrkanterna. Det senare kan bero på att Subaru saknar traditionella rutramar på dörrarna.


Vidare är det viktigt att kontrollera att samtliga däck är av samma dimension, annars kan fyrhjulsdriften ta skada. Annars är de flesta Leagcyägare mycket nöjda med sina bilar. Subaru hamnar exempelvis alltid i topppsitioner i Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex. Det gör också att andrahandsvärdet är relativt högt. Legacy är en populär begbil, vilket avspeglas på begpriserna.

Framkomlighet,kvalitet
Utbud, begpriser

Begpriser

Legacy 2,0 125hk, GL, ACC, Station, 4WD

(4d -8 000) (2,0 125hk, LX -6 000) (2,5 156hk, GX, AC/ACC +4 000) (Outback 2,5 156hk, PZ, Pkt 1, AC +6 000)

År4812
99 - - 45600
00 - - 53600
01 - - 61400
02 - - 68700
03 - 8820077000

Legacy 2,5i 165hk, UZ, ACC, Station, AWD

(Sedan=4d -10 000) (2,0 138hk XZ -15 000) (2,0 R 150hk -8 000, 08-) (Outback +12 000) (Skinn/Business, Skinn +6 000)

År4812
04 - 112200100000
05136700121900108700
06146500131300116100
07157200141400126900
08170500154000138500
09A181200163800148100

Ekonomi

Modell2,5-053,0-07
Pris kr118100164100
Värdeminskning
Skatt, besiktning21202500
Försäkring 768011270
Bränsle1684019890
Reparationer, service mm 74206800
Däck 16301720
Totalt/år5310064400
Totalt/mil 3543

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8130
Katalysator5881
Bromsbelägg fram 1969
Hjullager hö fram2686
Kamrem 8900
Elektronikbox, motor 7175
Koppling 11440
Stötdämpare fram 4802

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare1995
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,5-053,0-07
Längd/bredd, cm472/173472/173
Tj.vikt/maxlast, kg1465/4601600/455
Max släpvikt, kg 18002000
Antal cyl/slagvolym.cm34/24576/3000
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,68,4
Bränsle, l/100 km8,39,8
Effekt, kW/hk121/165180/245

Rostskydd

Karossen har många skarvar som på sikt kan ge upphov till angrepp. På skärmkanterna bak finns en gummilist monterad som binder fukt. Behandlingen inne i hålrum och balkar är inte heltäckande utan kan göras bättre. Subaru fick från 1998 extra behandling i
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-21 23:34

Ska man köpa nytt, eller nästan nytt finns det inget annat bilmärke som kan mäta sig med Subaru anser jag. Dieselversionerna kan jag inte uttala mig om, men den outback jag använder med 2,5i motorn och lineartronic (aut) lådan är den klart bästa och trevligaste bruksbil jag har kört. Då släpar jag även runt på en husvagn ganska många mil varje sommar, och bättre dragbil får man nog leta efter.

#2
Anonym
2011-11-02 15:04

Nu är det snart vinter, och jag trivs i min Outback med fyrjuls driften de är ju
en underbar känsla att känna drivet när snön kommer,dessutom drar jag hus-
vagn på sommaren,ligger på 0.8 med en 1300kg husvagn efter så det är jag
nöjd med fyrhjuls driften.

#3
Anonym
2011-11-02 15:09

Nu är det snart vinter, och jag trivs i min Outback med fyrjuls driften de är ju
en underbar känsla att känna drivet när snön kommer,dessutom drar jag hus-
vagn på sommaren,ligger på 0.8 med en 1300kg husvagn efter så det är jag
nöjd med fyrhjuls driften.

#4
Anonym
2012-05-22 22:11

Har en Legacy -06 automat och är supernöjd med bilen. Bor ute på landet och tidiga mornar vintertid är det ofta oplogat....har aldrig suttit fast sen jag köpte min Subaru. Vid landsvägskörning ligger min (164hk motor) på 0,7l/mil....inte tokigt på en 1400kg tung fyrhjulsdriven bil tycker jag :)

#5
Anonym
2012-10-25 18:50

Underbar bil, speciellt om man väljer outback, så man får lite mer markfrigång. Rostskyddet kunde vara bättre, även om det inte är bland de sämsta. Sen är kamremsbytet åt h-e för dyrt, speciellt om man ska göra det vart 4:e år enl. serviceschemat. Kör man mindre än 1000 mil om året är det knappast försvarbart att köpa Subaru så länge bytet av den där gummisnodden kostar som det gör.

#6
Anonym
2014-03-24 19:03

Väldigt trevlig bil, om man har råd med den. Ca. 9.000 spänn för kamremsbytet känns saftigt. För att inte tala om ungefär lika mycket för att byta avgassystem. Hutlöst! Om originalsystemet åtminstone var aluminiserat, men det är ju bara vanliga bockade plåtrör, vilket gör livslängden mycket begränsad. De flesta Subaru-ägare kan nog räkna med en milkostnad på ungefär 2 kr / mil enbart för kamrem och avgassystem. Ovanpå det kommer kostnaden för "vanlig" service vart 1500-mil. Nej, den är INTE värd pengarna, speciellt som den sällan är särskilt billig i inköp heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.