Bild
Nästa artikel

Särling i bilvärlden

Tester
Roomster är som sammansatt av två bilar. Fram liknar den en sportkupé, bak växer karossen till ett lastskåp.
Skoda Roomster är smart, rymlig och spännande, en liten varubuss och personbil i samma paket.
Inga konstigheter i Skoda, tydliga siffror och bra reglage.
Ljusinsläpp från alla möjliga håll. Glas taket kostade extra, 5900 kronor.
Bred öppning och låg tröskel gör Roomster lättlastad.

Skoda Roomster finns med olika motorer, men allra trevligast är 1,9-litersdieseln på 105 hk. Den köpte Vi Bilägare och med extra utrustning sprang priset upp till 206700 kronor – med andra ord inte längre något tjeckiskt lågprisalternativ.


Roomster går naturligtvis också att köpa för billigare penning, exempelvis om man väljer den minsta bensinmotor på 1,4 liter och 85 hk. Den kostade hösten 2006 138900 kronor. Vidare finns också en 1,6-liters bensinare på 105 hk och en mindre turbodiesel på 80 hk.


För att använda ett modeord är Skoda Roomster en crossover mellan en vanlig kombi och ett högbygge. När man sätter sig i Skodan känns det som om man halkat ned i en liten sportbil ända tills man kollar i backspegeln och upptäcker att halva vardagsrummet hänger med.


I baksätet sitter passagerarna högt och som i ett stort akvarium, omgivna av glasrutor så stora och låga att de kan se marken precis intill bilen. Vi Bilägares testbil är dessutom utrustad med stort glastak som gör sikten nästan lika fri som i en öppen sportbil.


Att kliva i eller ur baksätet är föredömligt enkelt, även för passagerare som inte är viga. Dörrarna är stora och fyrkantiga som på ett hus och öppnar generöst.


Inredningen består av fem separata stolar och går att variera på många sätt. Mittstolen är lite smalare och passar bäst för mindre barn, men om man bara åker fyra i bilen kan den fällas ihop, varpå ryggstödet förvandlas till armstöd.

Bakstolarna går att justera i längsled, eller att fällas upp mot framstolarna eller att tas ut helt och hållet om lastutrymmet behöver förstoras. Med två stolar borta finns plats för ett par cyklar. Lastutrymmet i detta läge sväljer 1,7 kubikmeter prylar. Det är en enkel operation att montera bort, eller att åter sätta stolarna på plats.


Insynsskyddet är däremot av en lite enklare modell. Det hänger inte med när stolarna skjuts framåt. Och med mittsektionen bortmonterad finns inget som skymmer bagaget.


Under vintertestet fick vår Skoda bekänna färg. Man kunde misstänka att den skulle kännas lite som ett korvstånd att köra, men ingalunda. Köregenskaperna passar bilens sportiga främre del. Roomster reagerar kvickt och känns alert och stadig på vägen. Den tuggar sig fram även i djup modd och känns väldigt pålitlig.


Vi har visserligen inte provsuttit i alla modeller på marknaden, men klart är att Skoda Roomster har några av bilvärldens snabbaste värmestolar. Och hetaste! Termostaten i värmestolen slog inte av förrän uppåt 70 grader, och då var det smärtsamt att sitta kvar.


Det är lätt att trivas bakom ratten. Instrumenten är tydliga och reglagen är bra placerade. Runt om förarplatsen finns gott om fack att stoppa både små och stora nödvändigheter i. Sikten är utmärkt genom de många och stora rutorna.


Vid snöoväder gror visserligen bakdelen igen, men värre är när snön yr in genom fälgarna och fryser fast. Det orsakar en våldsam obalans i bakvagnen.


Dieselmotorn har en vaken karaktär – fast den är något högljudd. Under testperioden har vi inte varit nere på den utlovade förbrukningen, på 5,4 liter/100 km utan hamnat på 6,1 liter. Men med lätt gasfot kommer man ändå uppemot 100 mil mellan tankningarna.


Klagomålen begränsar sig främst till fyra punkter: högt däcksbuller (på sommardäck), klent halvljus, brummig motor och extra oljepåfyllning mellan servicebesöken. Här har bland annat den automatiska serviceindikatorn bråkat och angivit ett serviceintervall vid 1500 mil, trots att detta ska ske vid den dubbla körsträckan. En allmän omkodning av systemet har gjorts och felrapporteringen har upphört – men glöm för den skull inte bort att kolla av oljestickan regelbundet.


Ett fel av mycket märklig karaktär drabbare också vår bil strax efter leveransen. Den tutade varje gång man svängde (!). Det var riktigt genant, men verkstaden redde snabbt ut problemet.

Tyvärr innehåller Skodans sportpaket även lågprofildäck. De ger bilen en struttig gång och mullrar dessutom hårt på grov asfalt.

Smart flexibel, väghållning
Motorljud, däcksbuller

Begpriser

Roomster 1,6 105hk, Ambiente, AC, 5d

(1,4 85hk -5 000) (1,4 80hk TDI-DPF +8 000) (Style/Ej Style =0)(Sport Pkt =0) (Elegance Pkt, ACC +8 000)

År4812
06B826007210062900
07878007730067600
08923008180071600
09980008700076800
10A10220091200 -

Ekonomi

Modell1,6 -06B1,4 TDI -06B
Pris kr7360081600
Värdeminskning
Skatt, besiktning16603360
Försäkring 54305430
Bränsle1441010620
Reparationer, service mm 62306750
Däck 14401570
Totalt/år3950038800
Totalt/mil 2626

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör2970
Katalysator14330
Bromsbelägg fram 1870
Hjullager hö fram4089
Kamrem 7200
Elektronikbox, motor 8000
Koppling 12880
Stötdämpare fram 5975

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak06/-
Trepunktsbälte alla platser2006
Krockkudde förare/passagerare2006
Sidokrockkudde fram2006
Nackskydd alla platser2006
Nackskydd fr whiplashskydd2006

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6 -06B1,4TDI -06B
Längd/bredd, cm421/169421/169
Tj.vikt/maxlast, kg1305/3901365/390
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/15983/1422
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,914,7
Bränsle, l/100 km7,15,3
Effekt, kW/hk77/10559/80

Rostskydd

Bra konstruktion och bra behandlad med vax i hålrummen. Dörrar och baklucka är väl tätade genom limning och vaxbehandlade i nederkant. Bilen har innerskärmar i plast, både fram och bak. Framskärmar och huv är konstruerade för extra ventilation. Skarvarna
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-02-18 12:57

Har en 07:a Diesel, köpte den ny.
Köpte till sportpaket bla. fick följdaktligen de lågprofildäck som många klagar på, så även jag..! När de var slut åkte där på en annan dimension och bilen går nu heltyst. Visst är väl dieseln lite knattrig när den är kall, men sen går den hur fint som helst.

#2
Anonym
2012-06-13 20:10

Har en 08 med 1,9 diesel fullt utrustad! Den har gått 15 000 närmast problemfria mil och går jättebra! Även om inredning och instrument är lite plastig finns ändå känslan av väl ihopskruvat kvalitetsbygge. Inget skrammel, allt sitter fast!

#3
Anonym
2012-12-25 23:55

Jag ägde en 07:a 1.4 TDI under tre år.
Den var på det stora hela bra men som redan påpekats så är komforten skral. Högt väg- och motorbuller samt vindbrus. Fjädringskomforten var heller inget vidare.

På plussidan finns utrymmena och bruksvärdet. Lätt att komma i och ur.

Om du är spekulant så välj bort den lilla dieseln (1.4 TDI). Den är väldigt knattrig och inte speciellt snål. Dessutom så har den ett mycket smalt "register" (1800-2500 varv/min). Ligger man under eller över dessa varvtal så storknar motorn totalt.

#4
Anonym
2013-09-06 10:53

Har en 07:a diesel.

Med två barn i hushållet är det här den bästa familjebilen vi haft. Stora dörrar gör det lätt att ta in och ur barnen. Last utrymmet är superstort. Borttagbara stolar gör all lastning väldigt flexibel och enkel. Stora fönsterpartier och glastak är väldigt uppskattat av barnen.
Bilen är väldigt rolig att köra med en grym väghållning. Hade en A6 07:a innan men den här är mycket roligare att ratta.
Komforten är helt OK. Går ganska tyst. Beror mest på vilka däck du har och inte så mycket på storlek på fälgarna. Tar sig fram bra och säkert på vintern. Värmen i kupé och stolar kommer på en gång. Bilen har många praktiska förvaringsfack. Benutrymmet bak är fantastiskt bra. Bilen skramlar ingenting efter 14000 mil.

Nackdelarna är, bullrig diesel (1,9tdi) när den är kall. Ljudet på en högtalare har slutat fungera. Bälteslåset på förarplatsen strular ibland. Hel och halvljus är dåligt. Har löst det med extraljus. aux-ingången till stereon fungerar inte.

Bytt/reparerarat: krängningshämmarstag fram. bussningar, bromsskivor bak, framvagnsinställning, egr-ventil.

Otroligt nöjd med bilen med tanke på att jag kört volvo och audi innan.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!