Bild
Nästa artikel

Det förnuftiga valet

Tester
Skoda har nischat in sig som det förnuftiga valet för vanligt folk.
Trots att Octavia är baserad på lilla Golf, räcker utrymmena för familjebruk. Man baksätet är trångt för vuxna.
Halvkombiluckan öppnar stort och bagageutrymmet är större än i många betydligt dyrare bilar. Dessutom går ryggstöden att dela och fälla.
Octavia är avskalat enkel inuti men de viktigaste funktionerna finns och de flesta förare kan hitta en bra körställning. Ratten är till exempel ställbar i längsled.

Med Octavia , baserad på mekanik från Volkswagen Golf, fick Skoda verkligen fäste på den svenska marknaden. Tack vare en effektiv prispolitik och smart annonsering var det många som fick upp ögonen för det tjeckiska märket som tidigare förknippats med vältande bilar i TV. Octavia kom till Sverige hösten 1997 som 1998 års modell och många lockades av möjligheten att köpa en modern familjebil för 110 900 kronor.


Storleksmässigt befinner sig Octavia i gränslandet mellan Golfklassen och mellanklassen. Den är 36 cm längre än en Golf och det mesta har kommit bagageutrymmet till godo, hela 449 lådliter ryms under halvkombiluckan. Kombin som började säljas 1999 är givetvis ännu mer praktisk.

Octavia finns med en rad olika motorer. Minsta maskinen är på 1,6 liter och 75 hk. Den ersattes 2001 av en lika stark 1,4-motor. Den vanligaste motorn är 1,6 med 101 hk. Andra alternativ är 1,8/125 hk, 2,0/115 hk och 1,8T med 150 hk. Dieselmodellerna med 1,9-litersmotor har 90 eller 110 hk. Prestandamodellen RS som kom 2001 heter RS och har en 180-hästarsupplaga av 1,8-motorn med turbo. Den finns både som femdörrars och kombi och har sålt bra i Sverige.


Octavia är framhjulsdriven i grunden men fyrhjulsdrivna varianter finns också, både med bensin- och dieselmotor. Vägegenskaperna är trygga och förutsägbara och med de starkare motorerna kan Octavia vara riktigt kul att köra.


Kvalitetsmässigt är inte allt på topp, särskilt de första årsmodellerna uppvisar brister med avgasreningen. Skodaverkstäderna fick de första åren byta många lambdasonder på garantin men nu får ägarna bekosta det själva, omkring 3000 kronor kostar det.


Överlag känner vi igen mycket av barnsjukdomarna från VW Passat. Centrallåsen och larmets sensorer kan trilska liksom elfönsterhissarna. Skoda har också haft problem med vindrutetorkarnas funktion, ett mekaniskt fel.

Överraskningar av det mer ovanliga slaget har också drabbat vissa Octavia-ägare. Vindrutan och även bakrutan har spruckit utan synlig anledning. Spänningar, tunt glas eller snabba temperaturväxlingar har nämnts som möjligaorsaker. Vidare har det hänt att vatten sipprat in i kupén genom en otät torpedvägg.


I hålrummen finns riklig rostskyddsbehandling. Se däremot upp med värmepaketets rör som är helt obehandlat. Här kan rosten få fäste med rekordfart. Skodaägarna åker förhållandevis ekonomiskt, men komfortmässigt finns det också vissa anmärkningar. Framstolarna är hårt stoppade och knäutrymmet i baksätet är minimalt. Vidare kan både motorljud och däckbuller vara störande, allra helst på hårda sommardäck. Skodas kombiversion har standardutrustats med smala och relativt höga 80-profilsdäck som gör att bilen rullar något tystare.


Skoda Octavia är nöjaktigt utrustad, men den enklaste versionen saknade de första åren till och med låsningsfria bromsar. Vidare hade baksätet endast två nackskydd och därmed också bara midjebälte för mittpassageraren. Trepunktsbälte och nackskydd på samtliga sittplatser finns från och med årsmodell 2001.

Bagageutrymme,ekonomi
Benutrymme bak, snålt utrustad

Begpriser

Octavia 1,6 102hk, Classic, 5d

(1,4 75hk -5 000) (1,8 20v T 150hk, AC +12 000) (2,0 115hk +6 000) (1,9 90hk/110hk TDI +6 000) (1,9 131hk TDI +12 000) (Kombi +10 000) (Ambiente +6 000) (Elegance, ACC +8 000)

År4812
01B - - 26600
02 - - 29200
03 - 4370035500
04 - 5320043500
05683005780047600
06A706006010049900

Ekonomi

Modell1,8T-051,6-05
Pris kr6750055500
Värdeminskning
Skatt, besiktning17501760
Försäkring 64205360
Bränsle1583014210
Reparationer, service mm 64406440
Däck 14001400
Totalt/år4180037300
Totalt/mil 2825

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4675
Katalysator9100
Bromsbelägg fram 1775
Hjullager hö fram2538
Kamrem 4400
Elektronikbox, motor 7429
Koppling 8700
Stötdämpare fram 4075

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare97/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam497-04

Teknisk data

Krocktester1,8T-051,6-05
Längd/bredd, cm451/173451/173
Tj.vikt/maxlast, kg1405/4201280/510
Max släpvikt, kg 13001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/17814/1595
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,911,7
Bränsle, l/100 km7,87,0
Effekt, kW/hk110/15074/101

Rostskydd

Modernt rostskyddad. Konstruktionen är fri från känsliga skarvar. Hela karossen helgalvad. Alla hålrum är ordentligt behandlade med vax och det sitter innerskärmar både fram och bak. Rosttestad: 2001. Rostgaranti: 10 år
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-26 20:59

Bullrig som en gammal Lada. Nej, då köper jag hellre en några år äldre Volvo v70 eller v50 (om man inte behöver så stor bil). Den räcker längre och så åker man tyst och komfortabelt. Ett plus i kanten är att man även slipper ha något med VAG att göra...

#2
Anonym
2011-11-10 17:45

Aldrig mer Volvo för mig, mer usel kvalitet får man leta efter. Ständiga problem med elektronik och framvagn som kostar skjortan. Kör Toyota idag vilket funkar utmärkt men sen blir det VAG igen. Har haft en Golf i 15 år, krångelfri! Ok, en incident, var tvungen att byta originalbatteriet efter 10 år men annars har den gått som en klocka :)

#3
Anonym
2012-01-18 18:54

Skodan är säkert förnuftig, om man står ut med den makalöst bullriga kupén (provkör innan köp är ett gott råd). Leasade en octavia i tre år, men min gamla volvo 745:a som jag har som 2:a bil är mycket skönare och framförallt tystare att åka i.

#4
Anonym
2012-04-22 18:01

Köpte en ny Octavia 2000 och sålde den 9 år senare efter 19000mil. Bytte bromsklossar, bakre torkarmotor, något plastsnäppe och en temgivare i motorn, förutom ordinarie service. Helt makalös kvalitet! Har nu min andra likadana (2004), med samma tempgivarvbyte, men dessutom larmproblem som krävde 3 verkstadsbesök. Ljudkomforten och tekniska finesser är inga försäljningsargument, men problemen överdrivs våldsamt av vissa kommentatorer. Prova själv! Det här är 2000-talets Volvo Amazon

#5
Anonym
2012-08-24 07:57

Inne på min 4:e Saab
Otroliga bilar..

#6480
Anonym
2012-08-25 17:55

Finns inget bättre än SAAB men det får bli SKODA nästa gång för det börjar på S och dom har en historia...räcker gott för mig)(

#6
Anonym
2013-06-29 21:45

Vi Bilägare borde göra mer noggranna undersökningar innan de skriver denna typ av artikel.

Skoda Octavia rostar bl.a. annat vid tanklocket, på bakaxeln och dess infästningar. När det gäller länkarmarna så saknar de också rostskydd. På kombin har man problem med hantaget på bakluckan som det börjar rosta vid.

1.4 V16 motorn har problem med vevhusventilationen och om man inte sköter den kan det hända att den sätts igen, vilket medför att att kamaxlarna inte får någon smörjning och skär ihop (speciellt på vintern). Se till att slangen till ventilationen är ombyggd med eluppvärmar och gör ren slangarna och backventilen ofta.

Många motorerna dra olja och man får se till att inte missa att fylla på olja. Många kör med long life olja som gör att motorn får avlagringar.

När det gäller modeller med 1.4 och 1,6 motorn så har de en växellåda av typen 02k. I denna låda sitter nitar i kronhjulet som inte håller och lossnar. När de träffar växellådshuset går det hål i huset och oljan rinner ut, vilket medför att växellådan måste bytas. Om man byter till en begagnad låda på skroten får man förr eller senare samma problem igen. Det finns förstärkta lådor att köpa.

VW 02K DUU och finns till följande bilar:
VW Golf (1998 - 2006)
VW Bora (1998 - 2005)
Audi A3 (1998 - 2003)
Skoda Octavia (1997 >> )
Seat Leon (1999 >> )
Seat Toledo (1999 – 2004)

Ett annat problem är att många bilar inte går att maskintvätta då det rinner in vatten genom torpedväggen.
Antennen på taket ar en antennförstärkare som ofta går sönder och måste bytas, vilket medför att man måste lossa på inredningen till taket.

Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag hellre köpt ytterligare en Mazda istället för en Skoda.

#7
Anonym
2014-05-14 18:09

Lacken ramlar av, sen kommer rosten. Sämre produkt än VW, och det säger mer om VW än om Skoda...

#8
Kalle
2015-05-12 06:07

Just gjort mig av med min Octavia Scout 2.0TDI 140. Måste säga att det var den bästa bil jag ägt. Kändes firtfarande, efter 7 år, som en relativt ny och modern bil. Körde den i 13000 mil och inget har gått sönder eller rostat. Det enda var väl att ena spolarkopan till strålkastarna förvann i en biltvätt. 140TDI var rolig att köra. Fin väghållning på små slingrande vägar.
Nu blev vi tvugna att byta in den, då familjen växte lite(2 barnstolar) men det blev en Superb istället och är nöjd med det. Kommer dock bli Octavia Scout igen i framtiden.