Bild
Nästa artikel

Volym för långresan

Tester
Priserna har ökat, men nya Octavia är större och mer utrustad än föregångaren.
Skoda Octavia har blivit större och dyrare. Men utseendemässigt är det svårt att se skillnader jämfört med föregångaren.
Den sexväxlade automatlådan, kallad DSG, gör att Skoda Octavia 1,9 TDi kvalar in i miljöklass 2005.
Färddatorns display visade felaktiga värden och datorn fick omkalibreras.

Vi Bilägares Octavia 1,9 TDi var utrustad med en dieselmotor på 1,9 liter som bara har två ventiler per cylinder och saknar commonrailinsprutning. Inte heller partikelfilter var standard.


Skoda Octavia 1,9 TDi är ändå attraktiv på begmarknaden, inte minst på grund av bokstavskombinationen DSG. Benämningen står för VW-koncernens sexväxlade automatlåda. Med DSG-lådan klarar Octavia avgasnormerna och kvalar därmed in i miljöklass 2005 och med lägre fordonsskatt.


På pappret kan dieselmotorn verka lite gammalmodig, men turbon har variabel geometri och motorn är lika stark och dragvillig som modernare jämförbara maskiner. 105-hästarsmotorn räcker till, både för raska omkörningar på landsvägen och hög toppfart på Autobahn.


Vid lanseringen av nya Octavia hösten 2004 fanns det flera motorer att välja på, alla från VW:s standardsortiment. Bensinmotorerna är på 1,6 liter


och skiljs åt av insprutningstekniken. Den enklaste är på 102 hk och upplevs av vissa förare som aningen klen för att hålla farten i uppförsbackar. Den modernare FSI-motorn på 115 hk känns mer rätt och är förvånansvärt alert med tanke på att bilen trots allt väger närmare 1 400 kilo. Dieselalternativen är tvålitersmotorer på 140 och 170 hk och den 1,9-litersmaskin som fanns i vår långtestbil.


Från 2005 finns även en tvåliters bensinare med FSI-teknik som utvecklar 150 hk och en sportig turboladdad RS-version på 200 hk. Vidare finns också en flexifuelvariant på 102 hk.På begmarknaden brukar ett tillägg på cirka 12 000 kr gälla för fyrhjulsdrift.


Den som tittar under bilen upptäcker att Skoda Octavia II inte är något annat än en VW Golf, försedd med tjeckisk kaross. Utvändigt är förändringarna svåra att upptäcka, nosen har fått lite skarpare drag och bakljusen har blivit större.


Om det inte finns så mycket mer att visa utanpå finns det desto mer innanför plåten. Det räcker med att öppna dörrarna och kika in i kupén eller att öppna bagageluckan. Bagageutrymmet är stort även på den gamla modellen, men nu sker det inte på bekostnad av benutrymmet i baksätet.


Vår Octavia var just en halvkombi men den sväljer lika mycket bagage som många äkta kombibilar. Under vårt vintertest noterade vi att värmen från kallstart kom snabbt och effektivt. På isiga vägar visade bilen bra balans. Om den pressas lite släpper den gärna ut baken en aning innan ESPsystemet


tar över. Men den känns ändå trygg, lydig och ärlig. Tyvärr var inte ESP standard hösten 2004, men de flesta köpare, inklusive Vi Bilägare, lät kosta på detta eftersom priset låg på måttliga 3 900 kronor.


Skoda har långt serviceintervall, hela 3 000 mil, och detta kan resulterat i underhåll mellan varven. Oljenivåvakten blinkade efter 2 000 mil vilket krävde påfyllning, en halvliter olja åt gången.


Håll koll på servicebesöket vid 12 000 mil. Då byts kamrem, spännrullar och vattenpump på dieselbilarna. För oss kostade detta drygt 12 000 kronor. Se också till att verkstaden tätat mellan sidodörrarnas ruta och lister. Där kan det annars tränga in vatten.

Växellåda/motor, utrymmen
Ventilation, bara fyra krockstjärnor

Begpriser

Octavia 2 1,6 102hk, Ambiente, AC, 5d

(1,6 116hk FSI +5 000) (1,8T 160hk TFSI +15 000) (2,0 150hk FSI +10 000) (1,9 105hk TDI/-DPF +10 000) (Kombi +10 000) (Elegance, ACC +10 000)

År4812
05B786006760057400
06831007160061400
07892007770067000
08939008240071200
09A1007008870077500

Octavia 2 1,6 102hk, Ambiente, AC, 5d

(1,2 105hk TSI -5 000) (1,6 102hk -5 000) (1,8 160hk TSI +8 000) (1,6 105hk TDI-DPF Greenline +12 000) (1,6/1,9 105hk TDI-DPF +10 000) (Kombi +10 000) (Elegance, ACC +10 000)

År4812
09B12000010580093600
10127300112500100300

Ekonomi

Modell2,0 FSI-07TDI DSG -07
Pris kr92900100900
Värdeminskning
Skatt, besiktning18303220
Försäkring 62205980
Bränsle1502011810
Reparationer, service mm 54005840
Däck 15201660
Totalt/år4260043600
Totalt/mil 2829

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4982
Katalysator17142
Bromsbelägg fram 1951
Hjullager hö fram3400
Kamrem 7700
Elektronikbox, motor 13130
Koppling 11986
Stötdämpare fram 3213

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/04
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare97/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42004
Folksam42005

Teknisk data

Krocktester2,0 FSI-07TDI DSG -07
Längd/bredd, cm457/173457/177
Tj.vikt/maxlast, kg1430/5401460/545
Max släpvikt, kg 13001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/19844/1896
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,412,2
Bränsle, l/100 km7,46,1
Effekt, kW/hk110/15077/105

Rostskydd

Karossen är helgalvaniserad. Behandling finns i dörrar och balkar. Huv och baklucka saknar extra skydd, men kanterna är limmade, vidare luftöppningar för ventilation. Underredet täcks av plastsköldar som skyddar, men också döljer otätade skarvar. Plus är
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-04 17:10

Ägde en Octavia 1.6 MPI (102 hk) årsmodell 2005 för ett antal år sedan. Var mycket nöjd med bilen.

Jag kan inte hålla med om att 1.6 FSI är ett bättre köp än MPI:n. Visst får du några hk extra med FSI:n men det märks inte i någon större utsträckning. Vidare är FSI:n betydligt bullrigare än MPI-motorn.

/ Matt

#2
Anonym
2011-09-02 15:11

Vore intressant att veta hur många som drabbas av att de tar in vatten i kupén? Jag känner flera som drabbats, gäller Octavia och Fabia. Skulle gärna köpa en Octavia men den måste hålla tätt...

#3
Anonym
2014-05-04 22:27

Hade en 1.6 FSI kombi. Två saker var riktigt bra: bagageutrymmet och den låga bränsleförbrukningen. Helhetsintrycket drogs tyvärr ned av bullrig kupé (svensk dålig asfalt), dålig värme i kupén på vintern, imbildning på rutorna om man var fler än två i bilen på vintern, farthållare som lade av ibland, och dåligt bemötande av V.A.G.-verkstaden. Kvalité på lack kan man också ifrågasätta. Ska man ha en med 1.6 motor, välj FSI, den går snålast, och har kamkedja istället för kamrem.