Bild
Nästa artikel

Polo på tjeckiska

Tester
Skoda Fabia har teknik från VW. Men se upp med slitna hjullager och vattenläckage.
Långt axelavstånd och raka karosspaneler skapar mycket utrymme för de åkande. Bilen är välbyggd och säker för sin klass.
Sportvarianten heter RS och har 131 hästkrafter. Drivkällan är en 1,9-liters turbodiesel.
Tre karosser: 5-dörrars, Sedan och Kombi. Med elva motoralternativ på det, är Fabia inget för den med beslutsångest.

Skoda Fabia introducerades 2000 som en betydligt modernare ersättare till Felicia. Det var den första modell i Volkswagenkoncernen att baseras på den nya bottenplattan för småbilar, senare följde kusinerna VW Polo och Seat Ibiza. Fabia finns i tre karossvarianter, vanligast är femdörrars halvkombi. En liten kombimodell finns också på programmet, liksom en fyrdörrars sedan. Den senare är dock inte särskilt vanlig.


Motoralternativen är hela elva stycken. Från trecylindriga på 1,2 liter och 50 eller 64 hk till 2,0 liter och 115 hk. Vanligast är 1,4-litersmotorerna på 60, 68, 75 eller 101 hk. Det finns också dieselmotorer på 64, 75, 101 eller 131 hk. 1,4-litersmotorerna med 60 och 68 hk är föråldrade konstruktioner med stötstänger. Fördelen är att man slipper byte av kamaxelrem eftersom det inte finns någon, här är det kedja som gäller. Nackdelen är att de små motorerna är ganska slöa. Dyrare att köpa, men också trevligare att köra, blir Fabia med motorerna på 75 eller 101 hk. På senare år har den trecylindriga 1,2-litersmotorn också sålt ganska bra. Den låter kul men ger väldigt mediokra fartresurser.

Dieselvarianterna är eftertraktade på begagnatmarknaden eftersom förbrukningen i dessa kan hållas på en mycket låg nivå. Både femväxlad manuell låda och till vissa versioner en fyrstegs automat.


Fabia har bra köregenskaper, men kan bli aningen sidvindskänslig. Däremot är väghållningen stabil, chassiet är småstötigt fast och styrningen direkt.


Sikten är dock inget vidare, speciellt svårt är det från förarplats att se var fronten börjar. Även sikten snett bakåt är dålig, beroende på att bakrutestolpen är bred.


Fabia är en liten bil men komforten i framsätena är ändå riktigt skaplig. Baksätet är också rätt dugligt med tanke på storleken. Bagageutrymmet är som i alla småbilar litet, men kombiversionen är betydligt rymligare – och mer eftertraktad på begmarknaden.


Trepunktsbälte och nackskydd på fem platser finns dock inte i äldre Fabia, däremot i den nya faceliftade versionen som kom 2004.


Enligt Bilprovningens statistik klarar sig Fabia bättre än medelbilen. Rostskyddet är också mycket bra, Fabia fick betyget fyra i vårt rostskyddstest.


Men det finns andra svagheter att se upp med. Hjullager kan ta slut i förtid, ibland redan efter 2000 mil. Felet hörs som ett morrande ljud, speciellt när man svänger.


Om ett klapprande ljud hörs när bilen rullar över ojämnheter, kan det vara glapp i ett krängningshämmarstag. Att byta kostar en tusenlapp styck.


Vattenläckage är ett fel som vanligen drabbat de första årsmodellerna. Mellan list och sidoruta i främst framdörrarna kan vatten tränga in i kupén. På många bilar har detta åtgärdats på garanti. Elektronikproblem är ett annat gissel. En varningslampa har tänts i tid och otid vilket skapar irritation hos ägaren. Verkstäderna har uppdaterat styrdatorns mjukvara efter hand.


Läckande kylvatten har drabbat vissa Fabia-ägare. Oftast är det kylfläkten som gått sönder som gjort att bilarna blivit överhettade. Imma på rutorna och högt vindbrus står också på klagomålslistan från ägarna.

Rostskydd, utbud
Bullrig, vattenläckage

Begpriser

Fabia 1,4 68hk, Classic, 5d

(4d =0) (1,4 60hk, Compis -3 000) (1,4 68hk +3 000, 03-) (1,4 75hk/80hk +4 000) (1,4 101hk +6 000) (2,0 115hk +6 000) (1,4 75hk TDI +4 000) (1,9 64hk SDI =0) (1,9 101hk TDI +10 000) (Kombi +6 000) (Classic =0, 03-04) (Comfort/Ambiente +3 000) (Elegance +

År4812
00 - - 21800
01 - 3040024800
02 - 3410027000
03 - 3690029300
04 - 4010033500
05502004330036700
06547004630039700
07A582004930042700

Ekonomi

Modell1,4-051,4-07
Pris kr4470060200
Värdeminskning
Skatt, besiktning12901860
Försäkring 45304530
Bränsle1400014210
Reparationer, service mm 62305400
Däck 11801240
Totalt/år3350035400
Totalt/mil 2224

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4668
Katalysator7786
Bromsbelägg fram 1870
Hjullager hö fram4162
Kamrem 6733
Elektronikbox, motor 5186
Koppling 8762
Stötdämpare fram 6935

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare00/01
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd2007

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42000
Folksam32000-07

Teknisk data

Krocktester1,4-051,4-07
Längd/bredd, cm396/165396/165
Tj.vikt/maxlast, kg1140/4101140/410
Max släpvikt, kg 800850
Antal cyl/slagvolym.cm34/13974/1390
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek15,911,5
Bränsle, l/100 km6,97,0
Effekt, kW/hk50/6874/101

Rostskydd

Fabia är bra rostskyddsbehandlad. Karossen är helgalvaniserad och det finns rikligt med skyddande vax i balkar, dörrar och skärmkanter. Även konstruktionen är mycket bra. Skärmkanterna är raka, utan fickor som samlar smuts, och det finns stora dräneringsh
12345