Bild
Nästa artikel

Spanska flugan

Tester
Leon är i princip en spansk Golf, men med annan kaross och inredning.
Spanska Seat Leon är i grunden samma bil som VW Golf, men har sportigare profil med kaross och instrumentering.
Förarmiljön är tydlig och logiskt uppbyggd med sportiga influenser.
Bagageutrymmet är hyggligt stort för att tillhöra Golfklassen.

Den första generationen av Seat Leon introducerades 1999 och baserades tekniskt på den fjärde generationen av VW Golf. Efterföljaren presenterades 2005 som modellår 2006 och bygger på VW Golf V. En lättare facelift kom Seat med 2009.


Leon finns med en mängd olika motorer. Till den första generationen finns en 1,4-litersmotor på 75 hk, 1,6-litersmotorer på 100 eller 105 hk, 1,8-litersmotor på 125 hk och 1,8-liters med turbo på 180 hk, 209 hk samt 224 hk. På dieselfronten finns en 2,8-liters V6 på 204 hk, vidare motorer på 1,9 liter som ger 68 hk, 90 hk, 100 hk, 110 hk, 130 hk eller 150 hk.


För generation två finns vidare en 1,6-liters på 102 hk som också är anpassad till etanoldrift, och då kallas för multifuel. Det finns även en 1,8-litersmotor på 160 hk samt tvålitersmotorer på 150 hk, 185 hk, 200 hk samt 240 hk. Dieselmotorerna på 1,9 liter ger 90 hk eller 105 hk och tvålitersmotorerna 136 hk, 140 hk och 170 hk.


Leon är en riktigt rolig bil att köra. Vägegenskaperna håller hög klass. Chassiet är detsamma som i Golf, men en snabbare styrning och hårdare dämpning gör att Leon känns aningen kvickare i svängarna. Nackdelen är en viss stötighet i fjädringen. Mest körglädje finns givetvis i Leon FR med 200 hk och Cupra med 240 hk. I den första generationen av Leon finns Cupra med fyrhjulsdrift från svenska Haldex, men efterföljande Cupra är enbart framhjulsdriven.


Förarmiljön känns ombonad med tydliga instrument och logiska reglageplaceringar. Sikten runt om är däremot inte den bästa, breda stolpar och små fönster gör att man får vara extra försiktig.


Framstolarna är på racingvis skålade, men ger en god och fast sittställning. Högt däckbuller är en trist komfortmiss. Baksätet rymmer tre personer, men dynan är ganska hård att sitta på. Bagageutrymmet är dessbättre större jämfört med flera andra bilar i klassen.


I Euro NCAP:s krocktest 2005 fick Leon fyra stjärnor. Antisladdsystem kom 2003, men blev standard först 2006. Besiktningsresultaten för Seat Leon har varit övervägande positiva. Den första generationen av Leon har haft problem med vattenläckage i kupén, främst från torpedvägg eller framdörrar. Problemen gäller främst de tidiga exemplaren.

Trasiga tändspolar var vanligt på de första årgångarna, men problemen upphörde med tiden. Utslitna hjullager förekommer och det hörs genom ett molande ljud från hjulen. Karossen saknar skyddslister där smuts annars kan kilas fast, men i gengäld öppnar det upp för fler skrapmärken och bucklor på karossen.


Elektronikfel kan också förekomma på Leon. Oftast handlar det då om strulade centrallås och larm, speciellt i kyla. Det kan också gälla varningslampor som falskvarnar eller fel på instrument- och innerbelysning. Vissa ägare har också rapporterat om fel med lambasonden, givare och knackningssensorer.


Kontrollera sportmodellerna Cupra och FR extra noggrant eftersom de kan vara trimmade och hårt körda. Spår av hårdkörning är ryckig drivlina, slitna drivaxlar och däck, slirande koppling samt kantstötta fälgar.

Vägegenskaper, begpriser
Sikt, vissa kvalitetsmissar

Begpriser

Leon 1,6 102hk, Reference, AC, 5d

(1,4T 125hk TFSI +6 000) (1,8T 160hk TFSI +12 000) (2,0 150hk FSI +10 000) (1,9 105hk TDI-PF +10 000) (Sport, AC +3 000) (Sport Up, ACC +6 000) (Stylance, ACC +6 000)

År4812
06842007330064700
07905007960069500
08955008460074000
09A1016009020079600

Leon 1,6 102hk, Reference, AC, 5d

(1,4 85hk, Ej Reference -6 000) (1,4T 125hk TFSI +6 000) (1,8T 160hk TFSI +12 000) (1,6/1,9 105hk TDI-PF Ecomotive +12 000) (Style, ACC +8 000)

År4812
09B1112009930088200
10115300103400 -

Ekonomi

Modell1,6 -081,4 TSI -08
Pris kr94300100300
Värdeminskning
Skatt, besiktning17001210
Försäkring 62606970
Bränsle1542012790
Reparationer, service mm 50605060
Däck 17801780
Totalt/år4280041200
Totalt/mil 2927

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6519
Katalysator10981
Bromsbelägg fram 1505
Hjullager hö fram3944
Kamrem 5976
Elektronikbox, motor 7495
Koppling 8366
Stötdämpare fram 4458

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare00/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd2006

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam42006

Teknisk data

Krocktester1,6 -081,4 TSI -08
Längd/bredd, cm432/177432/177
Tj.vikt/maxlast, kg1280/5031176/570
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/15954/1390
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,79,8
Bränsle, l/100 km7,66,3
Effekt, kW/hk75/10292/125

Rostskydd

Dörrarna är behandlade på insidan och balkar och hålrum under bilen är fyllda med vax. Underredet täcks av plastsköldar, men under dessa finns ingen behandling utöver grundlack. Alla hjulhusen har väl täckande innerskärmar och skärmkanterna bak är av bra
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-11-23 20:52

Jätte bra bil överlag.Tyvärr satsas inte mycket på marknadsföringen här i Sverige.Skulle aldrig vilja byter mot Skoda eller VW!!

#2
Anonym
2012-03-07 14:49

Förutom ngt högt vägljud (låter som GolfV ungefär) är bilen kalas. Varför betala mycket mer för en Skoda eller Golf? Jag som begköpare kan bara glädjas :-)

1,4 TSI både snål och hyfsat rapp

Bra köp!

#3
Anonym
2013-03-07 20:40

Otroligt prisvärt och driftsäkert köp! Stylance-paketet rekommenderas starkt då det innehåller mycket välbehövlig extrautrustning.

#4
Anonym
2013-10-06 12:32

Äger en 2.0 TDI, pigg och otroligt snål. Totalekonomin är kanon och bilen har aldrig strulat. Det enda som är bytt är bakre bromsskivor och belägg, vid ca. 18000 mil.

#5
Lars andersson
2016-02-21 21:40

Hmm, bilen är ju rätt skön att köra den ser ändå helt okej ut , men det tråkiga är ju det höga däckbullret. Javisst det är en billig bil men man borde nog tänka på sånt ialla fall tycker jag . Annars hade bilen varit perfekt . Snål som fan i drift . Det va det enda negativa jag hade att säga om denna bil

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!