Bild
Nästa artikel

Snabba reaktioner

Tester
Seat Ibiza är en spansk version av syskonbilarna VW Polo och Skoda Fabia som har samma botten-platta och teknik.
Seat Ibiza bygger på samma teknik som syskonbilarna VW Polo och Skoda Fabia.
Instrumenteringen är tydlig och reglagen enkla att hitta.
Bagageutrymmet är litet, som i de flesta småbilar.

Under 2002 var det dags för en helt ny generation Seat Ibiza att ta plats. Senare kom även sedanversionen Cordoba. Någon kombimodell på denna, som fanns tidigare, dök dock aldrig upp. En helt ny Ibiza som denna bils efterträdare presenterades 2008.


Den vanligaste motorn är på 1,4 liter och 75 hk. En trecylindrig motor på 1,2 liter och 64 hk finns också, liksom en 1,4-liters på 100 hk. Dieselmotorn heter 1,9 TDI och har 130 hk. En miljöbilsklassad trecylindrig motor finns också i programmet.


Köregenskaperna är trygga och Ibiza trivs bra på kurviga småvägar tack vare bra styrning med snabba reaktioner. Ett pris man får betala för de kvicka köregenskaperna är en stötig fjädring, vilket ger sämre komfort. Antisladdsystem blev inte standard förrän 2005.


Förarmiljön är tydlig och både instrument och reglage fungerar bra. Däremot fick förarstolen kritik från flera testförare för att vara obekväm. En annan komfortmiss är att Ibiza upplevs som en ganska bullrig bil. Baksätet ger något sämre utrymmen än i VW Polo. Bagageutrymmet är förstås litet, som i de flesta småbilar. Sikten är rätt dålig, speciellt snett bakåt vid en fickparkering eftersom stolparna är stora och backspeglarna små.


Säkerheten höjdes på den nya generationen av Ibiza. Bilen fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2002. Besiktningen klarar Ibiza bättre än medelbilen för de modellrelaterade felen. Eftersom Ibiza delar teknik med VW Polo så är problemen ungefär desamma. Främst gäller det el-och elektronikstrul. Fel på helljuskontakten är ett sådant exempel, liksom fel på fläkten. Om fläkten går för fullt kan vindrutetorkarna omotiverat sätta igång. Det har lösts genom att bytta en platta till starttändkontakten för cirka 2000 kr. En del ägare har också drabbats av krånglande dörrlås eller nycklar som strejkar.


Om motorvarningslampar lyser är det vanligen fel på bilens motortemperaturgivare. Det kostar en tusenlapp att byta. På en del bilar har vevhusventilationen frusit med motorskador som följd. Det gäller främst bilar som körts korta sträckor i kyla. En lösning är att i förväg montera in en förvärmning till vevhusventilationen. Det kostar cirka 1 500 kr. Tändspolar har också bytts, främst på de första årsmodellerna.


Rostiga bromsskivor och kärvande bromsok är vanligt. Slitna framhjullager förekommer också, liksom slitna gummibussningar fram. Det får till följd att däcken fram får onormalt skevt slitage. Glapp i styrleder och spindelleder har också drabbat en del Ibiza, liksom kondens i strålkastarna.


I Vi Bilägares stora kvalitetsundersökning Autoindex har Seat genom åren hamnat dåligt till. Seatägarna har speciellt varit mindre nöjda med verkstäderna och återförsäljarna.


Rostskyddet totalt sett är bättre än tidigare generationen. Ibiza är numera en modernt konstruerad bil där rostfällor byggts bort, med få skarvar på kaross och underrede. Vårt rostskyddsbetyg blev en fyra. Seat är ett uddamärke och andrahandsvärdet är sämre än konkurrenterna.

Vägegenskaper, begpriser
Bullrig, stötig

Begpriser

Ibiza 1,4 75hk, Komfort, AC, 5d

(Ej AC/ACC -4 000) (3d -3 000) (1,2 3cyl 64hk -4 000) (1,4 101hk +3 000) (2,0 115hk +5 000) (1,4 70hk TDI =0) (1,9 64hk SDI -5 000) (1,9 101hk/110hk TDI +6 000) (Sport +4 000) (Signo/Stylance +4 000)

År4812
03 - 3770030100
04 - 4220035600
05546004620039600
06A586004970043100

Ibiza 1,4 75hk, Komfort, AC, 5d

(Ej AC/ACC -5 000) (3d -4 000) (1,4 75hk, AUT +5 000) (1,4 101hk +3 000) (1,6 105hk +5 000) (1,4 80hk TDI-PF +6 000) (1,9 101hk TDI-PF +10 000) (Sport, ACC +4 000)

År4812
06B616005370045600
07662005730048700
08701006120053600
09A7350065600 -

Ibiza 1,4 85hk, Reference, Komf.Pkt, AC, 5d

(Ej Komf.Pkt, Ej AC/ACC -6 000) (1,6 105hk +5 000) (1,6 105hk TDI-PF +10 000)

År4812
08B844007390065700
09892007870069000
109380083300 -

Ekonomi

Modell1,4-051,4-07
Pris kr4460064200
Värdeminskning
Skatt, besiktning14701730
Försäkring 52305750
Bränsle1299014000
Reparationer, service mm 65605640
Däck 13401420
Totalt/år3380037300
Totalt/mil 2325

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4924
Katalysator7113
Bromsbelägg fram 1610
Hjullager hö fram3406
Kamrem 8824
Elektronikbox, motor 5335
Koppling 8639
Stötdämpare fram 4666

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4-051,4-07
Längd/bredd, cm395/170395/170
Tj.vikt/maxlast, kg1135/4201150/420
Max släpvikt, kg 8001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/13904/1390
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,211,2
Bränsle, l/100 km6,46,9
Effekt, kW/hk55/7574/100

Rostskydd

Effektivt behandlad för att motstå rostangrepp. Rikligt med vax finns i balkar, dörrar och skärmkanter, dock ej i huvens och bakluckans hålrum. Bottenplattan skyddas av plastsköldar, men inträngande blöt smuts kan på sikt orsaka problem. Rosttestad: 2003
12345

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!