Bild
Nästa artikel

Säker och prisvärd

Tester
Saab lever vidare, men trotjänaren 9-5 värderas lågt av marknaden.
Saab 9-5 är en av de säkraste bilarna på marknaden, och turbulensen med Saab har gjort att bilarna har blivit billigare att köpa som begagnade.
Så här såg första modellserien av Saab 9-5 ut. Två facelift, 2002 och hösten 2005, har skett. Ny front och ny design på strålkastarna är det som utseendemässigt sticker ut mest på bilar från 2005-2010.
Startnyckel mellan stolarna är en klassisk Saabdetalj som kan vara svårt att vänja sig vid. Smart mugghållare – en av världens mest omskrivna.
Baksätet är rymligt och bekvämt.
Förarmiljön är lätthanterlig, med tydliga reglage och instrument. Lyxmodellerna har inlägg av fuskträ eller aluminum. Kolla att färddatorns display fungerar.

Saabs osäkra framtidsutsikter har påverkat priserna. Det gör att en 9-5 i dag kan ge mycket bil för pengarna. Saab 9-5 presenterades sommaren 1997 som fyrdörrars sedan. Drygt ett år senare kom kombin, och den blev snabbt den bäst säljande modellen i serien.


Alla 9-5-modeller har turboladdning. Vanligaste motorn är en tvåliters turbo på 150 hk. Det finns även en starkare 2,3-liters turbo, en treliters V6 på 200 hk samt sportmodellen Aero med 230 till 260 hk (beroende på årsmodell). Dieselalternativen är en fyrcylindrig på 120 till 150 hk beroende på årsmodell samt en sexcylindrig på 176 hk.

Säkerheten är kanske det främsta skälet till att välja 9-5. Folksam klassar bilen som den krocksäkraste på marknaden. Bland annat var Saab tidiga med inbyggt whiplash-skydd i framstolarna.


Körglädjen är ett annat köpargument. Saab 9-5 är rolig på vägen, med direkt styrning och stabil väghållning. I de starkare modellerna kan det dock ”dra” en del i ratten vid kraftig acceleration, typiskt för framhjulsdrivna bilar. Ett antisladdsystem finns som tillval från hösten 2001, vilket höjer körsäkerheten ytterligare. Även de mindre motorerna ger 9-5 bra prestanda för omkörningar.


På Saab-vis är förarmiljön mycket bra, med tydliga instrument och reglage. Komforten i framstolarna är mycket bra och även baksätet är rymligt och bekvämt. Trepunktsbälte finns på samtliga platser. Bagageutrymmet är stort och lättlastat, i kombin är det enkelt att fälla baksätet och lastnät på rulle är standard. Sikten är skaplig i kombin men något sämre i sedanmodellen.


Efter att ett försäkringsbolag slagit larm om att ett onormalt stort antal Saab 9-5 drabbats av allvarliga motorskador, kom det fram att motorerna är felkonstruerade.


Saab gick efter viss tvekan ut med en förlängd motorgaranti och många ägare har fått hjälp. Vevhusventilationen är bristfällig, oljan har brutits ned i förtid och försvunnit med avgaserna. Onormalt hög oljeförbrukning är ett varningstecken, likaså rasslande kamkedja. Blåvit rök vid kallstart är inte heller bra. Till följd av oljeproblemen har turbon havererat och/eller kamkedjan slitits ut i förtid. På vissa exemplar kan kamkedjan vara sliten redan efter 6000 mil, en reparation kostar minst 15000 kr.


För att motorgarantin ska gälla måste bilens service vara dokumenterad. Motorgarantin var dock inte heltäckande, turbo och vevhusventilationen ingick dessvärre inte i Saabs åtagande. Här fick Saabägarna betala själva. En korrekt ifylld servicebok är extra viktigt för Saabköpare. 9-5 är extremt känslig för att rätt olja används; det ska vara helsyntetolja. Slarv med oljebyte är en förklaring till motorproblemen. Chipstrimmade bilar bör också undvikas. De årgångar som berörs är 1998-2003, och garantitiden är i dag så gott som utgången.

 

Ett annat vanligt fel är trasig display till färddatorn, byte kostar cirka 2 500 kr. Om bilen är nyare än fem år och har körts mindre än 15 000 mil, kan Saab ge viss goodwill, del av materialkostnaderna. Krockkuddelampor som lyser förekommer också, ofta ett kontaktfel.


Stötdämpare bak, främst på kombimodellen, kan slitas ut redan efter 5 000 mil. Efter 11 000 mil kan bakvagnsbussningarna vagnsbussningarna vara slitna.


Fel på elektronikboxar som styr insprutningen har Saab återkallat bilar för. Det gäller även trasiga tändkassetter, främst på bilar från 2000–2002.


Kärvande växellådor kan förekomma främst på de första årsmodellerna, ett dyrt fel om lådan måste bytas. Tidigare var 9-5, och särskilt kombin, en eftertraktad bil i andra hand. Men nu har efterfrågan och priserna sjunkit rejält. Här finns det med andra ord beg-klipp att göra.


Från och med hösten 2005 är det framför allt 9-5 BioPower som är till salu. Etanolförbrukningen ligger på över 12 liter/100 km, men i gengäld ger motorn mer effekt än tidigare, från 150 upp till 180 hästkrafter.

Säkerhet, komfort, utbud
Motorproblem, ovisst prisläge

Begpriser

9-5 2,0t 150hk, SE, ACC, 4d

(Ej SE Pkt, Ej ACC, S -5 000) (2,3t 170hk/185hk +4 000) (Kombi +12 000)

År4812
99 - - 25400
00 - - 30100
01 - - 35800

9-5 2,0t 150hk, Linear Företags Pkt, ACC, 4d

(2,3t 185hk +4 000) (2,3T 220hk +6 000) (3,0t V6 200hk, AUT =0) (2,2 120hk TiD +6 000) (Kombi +12 000) (Arc +5 000) (Vector +6 000)

År4812
02 - - 42200
03 - 5830048100
04 - 6670056500
05A841007260062400

9-5 2,0t 150hk/180hk BioPower, Linear & ProPerformance, ACC, 4d

(2,0t 150hk =0) (2,3t 185hk +4 000) (2,3T 220hk +6 000) (1,9 150hk TiD +6 000) (1,9 175hk TiD +12 000) (2,3t 185hk/210hk Bio-Power E85 +4 000) (SportCombi=Kombi +12 000) (Endast Pro Pkt -5 000) (Arc +6 000) (Vector +10 000)

År4812
05B1032009070079500
0611290010040088700
0712410011030098100
08137700122800109500
09150000134800120300
10A170000153400137900

Ekonomi

Modell2,0t SE-012,3t kombi-05A
Pris kr4100082300
Värdeminskning
Skatt, besiktning24802430
Försäkring 62907050
Bränsle1887019280
Reparationer, service mm 84508730
Däck 22802590
Totalt/år4480052200
Totalt/mil 3035

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5595
Katalysator9774
Bromsbelägg fram 1525
Hjullager hö fram4193
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8020
Koppling 11700
Stötdämpare fram 8649

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare1998
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd1998

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52003
Folksam51998-

Teknisk data

Krocktester2,0t SE-012,3t -05A
Längd/bredd, cm481/179481/179
Tj.vikt/maxlast, kg1615/4451685/445
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm34/19854/2290
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,88,8
Bränsle, l/100 km9,39,5
Effekt, kW/hk110/150136/185

Rostskydd

Saab 9-5 har i grunden ett gott rostskydd, som är väl anpassat för nordiska förhållanden. Men det finns några missar, främst där limningen har släppt. Det gäller framför allt nedre dörrkanter och motorhuv. På kombin kan det på vissa exemplar finnas rost p
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-15 11:31

Vilken bil, de senare årsmodellerna -06 och framåt har i stort sätt inga typfel alls..

#2
Anonym
2011-09-13 18:27

Kanonbil tycker jag. Man får väl tacka Victor för att priset är så lågt...

#3
Anonym
2011-09-18 22:07

15000 för att byta en kamkedja? Nonsens! kostar ca 2500, lägg på en 1500 för ventilations kitet (monterat och klart) så är du uppe i samma pengar som för ett vanligt kamresmsbyte för en passat...

#4
Anonym
2011-09-29 15:35

Tråkig och slapp på vägen, för högt växlad, ful design, särskilt inuti, och dåliga utrymmen. Nej, det här är inte min kopp te.
Skulle välja Vectra framför denna 7 dar i veckan.

#5
Anonym
2011-10-08 16:54

Bästa valet på Beg-marknaden.

#6
Anonym
2011-10-31 19:41

Kan bara säga att min saab 9-5, 2,0t -04, är den bästa bil jag haft.
Köpte ett demo ex som gått 600 mil 2004, idag har den gått 12000. Det enda jag bytt är bakdämparna vid 9000mil och en extra rostskyddsbehandling.
jag har aldrig vaxat den och tvättar den 2-3 gånger om året men den har ändå inte en rostfläck.
Den är etanolkonverterad 2005 och hemma servad var 1000:e mil.
Visserligen har det varit en relativt hög värdeminskning men jag lär å andra sidan ha kvar den 10 år till så det blir ändå en låg milkostnad.
Har inte hittat många bilar som man sitter lika bra i, kan dra 1800kg, som går lika tyst och kostar likvärdigt i inköp.

#7
Anonym
2011-11-03 08:09

Äger en 9-5 Kombi från -08 sen 1,5 år, otrolig bil, köpte den för att det var en välbyggd och billig bil. Bästa köpet jag gjort, otrolig komfort och inga problem hitills, blir nog en till saab om dom överlever..

#8
Anonym
2011-11-20 19:34

Definitivt inte bättre än Citroën när det gäller komfort och lastförmåga. Tycker 9-5:an blir svampig bak och inte särsklit trevlig på vägen med några hundra kg i skuffen. 9-5 är överskattad som bil och inte ett dugg bättre än sina tyska och franska konkurrenter.

#9
Anonym
2011-12-23 01:35

Min 02a 2.3t har gått 30 000 mil. 90% landsväg. Lätt den bästa bil jag haft och då har jag paralellt med saaben ägt toyota, volvo, bmw och en hyundai. Tycker ändå 95an är bäst. Oslagbart sköna stolar, perfekt motor för omkörningar. Ett landsvägslok helt enkelt. Ser ut som den gått 15k mil max. Väl underhållen.

#10
Anonym
2012-02-12 20:06

Min har nu rullat över 48000mil och rullar vidare utan problem.
Det är en -99 kombi med 2l maskin med saabs egna 192hk (150hk orginal)
program. Växellådan växlar mjukt och fint fast långa mil. Ett problem på alla mil är att startmotorn slutade att fungera men det var bara den lilla styrkabeln som lossnat av någon anledning. Är så sjukt nöjd med bilen :-D
Jobbar även med alla bilmärken och måste säga att just 95an är den mest kompletta bilen på marknaden just nu.

#11
Anonym
2012-02-29 00:31

har en saab 9-5 vector 2.3 t-07.alla serviecar gjorda fram tills nu.den har gått i 12300 mil.i söndags rasade motorn.hur är det möjligt.någon som hört något liknande om saab 9-5.desperat,vad gör man?

#12
Anonym
2012-03-10 01:28

Som sagt så är 95 otroligt lågt värderade för tillfället. Mycket bil för pengarna. Vevhusvent. har oförtjänt dåligt rykte pga bristfälligt underhåll.

#13
Anonym
2012-04-07 00:17

Köpte en 9-5 2,3 Vector -08 biopower 8500 mil. Grymma stolar, underbar motor, jag är skitnöjd med bilen. Jag har haft många olika bilar men det här är den bästa. Komforten slår allt. Etanol är billig nu, känns bra. :-)

#14
Anonym
2012-04-20 13:22

Köpte en SAAB 9-5 2,3 biopower 07. Har kört den 3.000 mil sedan köpet. Inga problem över huvudtaget. Går som ett spjut och kan även vara med vid trafikljusen. Mor säger att det är skönt drag i den med etanol blir det 210 hk.Inredningen är som ny och lacken bra och inga julgransbelysningar i fronten heller. Nu skall jag kosta på den en polering. Den ser ny ut säger grannarna ! Jävla bra bil !

#15
Anonym
2012-06-02 12:40

Har en 2006a med den fula fronten men i övrigt är det istort sett en kanonbil! Inga större problem förutom att etanolen slukar 1,2 liter milen men det visste man ju om innan köpet och dessutom släpper man inte ut så mycket skit ur röret därbak=) Nu har i och för sig den börjat krångla lite i starten men det är nog det gamla vanliga...ägarrelaterat dvs för långt mellan senaste o sista servicen...Synd att Volvo o inte SAAB får leva kvar=)

#16
Anonym
2012-06-13 18:29

Helt klart grym bil, klart värt att köpa.
Finns en hel del tips och tricks på http://9-5.se för den som går i tankarna att köpa!

#10368
Anonym
2012-11-15 16:55

Ta ditt Fanskbröd(Buggat) och gå igenom en 45 graders kurva i 180 knyck (gör samma med en SAAB )
_) då tror jag att SAAB har ett super konsept, Tog detta med en Saab 9000 Taladega i 250 utan släpp.

MVH

#10369
Anonym
2012-11-15 16:56

Ta ditt Fanskbröd(Buggat) och gå igenom en 45 graders kurva i 180 knyck (gör samma med en SAAB )
_) då tror jag att SAAB har ett super konsept, Tog detta med en Saab 9000 Taladega i 250 utan släpp.

MVH

#17
Anonym
2012-12-20 11:52

Svinbra stolar, överlägsen komfort och lastutryemme men kvaliteten är lite plastig och Opel-aktig. De är skön att köra men känns slängig och ostadig när man kör hårt tycker jag. 2.0t duger bra och känns stark.
Prisvärd och mycket bil för pengarna dock.

#18
Anonym
2013-01-20 01:38

Har en 2,2 tid
Massor med dyra småfel
Värmare, gen rem, bussnIngar, glöd-
Stift, bromsrör, ac. ic,

#13438224
Anonym
2013-01-24 10:33

Vad har 9000 Taladega att göra med den här artikeln?
Men, visst, jämför din bil mot en Xantia Activa så lär du bli förvånad....

#19
Anonym
2013-03-11 23:40

jag tror vi alla som bor i sverige måste konventera våra bilar till etanol orsaken kanske just nu strax vilken dag som helst slutar många länder att exportera olja till sverige det är spännande och svårt tid nu men vi har möjligheter att åka tåg istället för att åka buss det är tur för oss svenskar vi redan har väl byggt järnväg i sverige ochst import och export mellan europa länder kan genom järnväg nät men problemet är mellan tyskland och sverige är ju hav mellan vi måste bygga bro där för etanol bilar och tåg istället för fartyg men att importera från usa kanske går att ta tgods tåg mellan alaska i usa till ryssland om det finns järnväg bro mellan där eller usa kan ta gods färja mellan ryssland och usa för att ryssland och usa har olja fint sedan järnväg genom hela ryssland till finland till sverige så där det kommer att se ut snart i framtiden så där måste vi göra för att de länder behöver olja till sin motorer men vi i eu har problem men elektriket och etanol kan vi överleva genom detta sätt

#20
Anonym
2013-03-11 23:45

men traktorer är diesel driven måste ploga bort snö åt etanol bolar javisst traktorer kan säkert etanol konventera ochså

#21
Anonym
2013-04-27 00:05

Det går verkligen att fynda på 95:or. Men som alltid var noga med att de är väl underhållna. Köpte en väl underhållen långmilare, 2.3t 2002, för ca 1,5 år sedan för 19 tkr. Har kört 3000 mil och har fått byta ett hjullager på den tiden. Tycker helt ärligt inte att jag åker sämre i denna bil än vad jag gör i min Hyundari I30 från 2010. Mätaren står på 33 000 mil och bes. med blankt papper samt beröm från bilprovaren.

#22
Anonym
2013-07-10 14:18

Har haft 2 stycken 9-5or och jag hade nästan inga fel eller problem alls. Första bilen hade jag i ca 6 år och förutom service så bytte jag bara bromsar. Har haft den andra i 2 år nu och den har bara rullat.

#23
Anonym
2013-07-16 15:00

kanon fin bil..snabb,har allt...allt!bra konfort,utryme,snygg,....vektor 2,0 t...Med vänlig hälsning marre yuge

#24
Anonym
2013-08-02 20:24

Har en 9-5a sportcombi 05 fullt utrustas med drag att köpa
För ca 40 000, ska jag pruta på det eller är det ett bra pris???

#31104
Anonym
2013-08-20 22:57

Bra pris!

#25
Anonym
2013-08-28 18:04

min 150 hästars tid från -06 har fan krånglat hur mycket som helst. välservad med många mil men det har varit löjligt många fel. gillar designen både ute o inne man det blir aldrig nånsin en saab igen. har kostat på den över 10000 på 6 månader, tyvärr ett skitbygge!!

#26
Anonym
2013-12-18 21:43

Har hittat en 9-5 a 2,3 185 hk.(2000) 2001
Den har gått 18200 med en ägare.
Begärt pris 18000 kr.
Känns som ett bra köp?? Tacksam för tipps
Mvh// Lotta

#33696
Anonym
2013-12-27 22:18

Det borde vara ett bra köp, hade själv en Saab 9-5 2,3t från -98, som jag precis sålde för 8 500 kr. Den hade gått 33 000 mil utan ett enda motorfel!

#33697
Anonym
2014-01-26 23:45

Nja lite högt prism jag gav 17.000 för min 2009

#27
Anonym
2014-03-20 14:54

Vad fan är det här för jävla beg.guide? Ni visar en bild på en nyare 9-5:a men texten håller sig enbart till dem gamla asen! Bilarna från 06 och yngre är en helt annan historia!

Missledande!

Jag håller mig till Teknikens Världs begagnattester hädanefter!

#28
Anonym
2014-04-30 17:55

Jag är på gång att köp en Saab 9.5 aero som gått ca 19000 mil vad ligger sån i för prisklas

#29
Anonym
2014-05-09 21:43

Har en 95 2006 2,0 biopower, gått 10000 mil. Fullservad. Det enda är att fjärrstyrda låset är defekt och man måste använda nyckeln manuellt. Vad kan man begära för denna?

#30
Anonym
2014-05-14 18:04

Rostar alltid vid "hundbenet", d.v.s. den nedre biten som är mellan sidobakdörr och bakre hjulhus. På de äldre är det ofta rosthål där. Problem med överkuggande kamkedja/kamkedjeras är tyvärr inte ovanligt. Annars skaplig bil, men inte i närheten av samma kvalitet som Volvo V70.

#43671312
Anonym
2014-05-30 16:45

Löjligt. 17000kr för en 2009?
Jag får minst 5000kr till för min 2004 SC

#31
Antec
2014-10-18 19:59

Den som nu skrev att kvaliten inte är i närheten av V70 får tänka om. Har aldrig haft en bil på verkstad så mkt på verkstad som min V70. Samma sak gäller min far och hans granne som båda har V70. Riktiga skitbilar med konstanta fel i framvagn och elektronik... nej aldrig mer en skit Volvo. Nämnda bilar är från 2004, 2007 och 2012 både diesel och bensinmotorer. Så sämre än V70 kan 9-5 omöjligt vara.

#32
T
2015-06-25 00:27

Det finns så många fel i denna guiden så jag vet inte var jag ska börja. ( jobbar som bilmekaniker)

#33
Robin
2015-09-27 13:53

Bästa bilen farsan haft! Köptes ny -01 såldes -09 hade gått 18 000 mil och om man bortser från service så var bilen inne på verkstad en gång då för att byta bromsklossar. Bilen hade gått hyfsat hårt också, dragit husvagn och med 250 hk så gasades det nog lite mer än vad han vill erkänna. Verkligen en super bil

#34
NW
2015-10-04 15:43

Den som gillar Saab kommer alltid säga att den är bättre än Volvo, och vice versa. Så om vi säger att v70 och 9-5 är på verkstaden ungefär lika ofta så väljer jag i alla fall v70 för jag tycker rost är fult. Inte ens den som älskar Saab kan förneka att en 9-5 rostar mycket mer än en v70, så det så.