Bild
Nästa artikel

Så mycket bättre

Tester
Efter rapporterna om kvalitetsbrister på 900-modellen blev 9-3 kraftigt förbättrad.
När Saab 900 av andra generationen började säljas 1994 var den inte färdigutvecklad. Saab 9-3 är en betydligt bättre bil.
Saab 9-3 i halvkombiutförande rymmer mer än många kombibilar i klassen.
En typisk Saab-panel. Det mesta är högt placerat i förarens blickfält och layouten präglas av funktion snarare än flärd.

När Saab 900 dök upp i ny kostym hösten 1993 var fiaskot hotande nära. Modellen hade tagits fram för snabbt och följden blev stora kvalitetsproblem de första åren. Lacken flagnade, värmen var bristfällig, framvagnen glappade, handbromsen var dålig och bakbromsarna rostade snabbt ihop.


Med åren förbättrades 900:an avsevärt och det verkliga lyftet kom 1998 när Saab lanserade den omarbetade versionen med det nya namnet 9-3. Detaljförändringarna var enligt Saab 1 100 till antalet och trots att det egentligen bara var fråga om en facelift, kändes 9-3 i många stycken som en ny modell.

Saab 9-3 har ett brett motorutbud, bas-modellen är en tvålitersmotor på 130 hästkrafter. Starkare, turboladdade motorer finns också i olika varianter. Mest populär blev lågtrycksturbon med 154 hk, senare 150 hk. 9-3 Viggen med 225 hk fanns bara ett år. Även en dieselmotor på 116 hästkrafter finns men den sålde bäst på kontinenten.


Den är trygg att köra, men inte spännande. 900-modellen var utpräglat understyrd, något som förbättrades på 9-3. Men lika rolig att ratta som efterträdaren 9-3 SportSedan är den inte. Både 9-3 och 900 är ganska trånga i kupén jämfört med konkurrenterna. Det är främst på bredden som viktiga centimetrar saknas. Däremot är lastutrymmet stort, det här var Saabs sista(?) modell med halvkombikaross.


Modellen finns med tre eller fem dörrar samt som tvådörrars cabriolet med tygsufflett. Precis som 9-5-modellen har 9-3 med turbomotor drabbats av att motoroljan bryts ned i förtid, så kallad ”oil sludge”. Saab har utfärdat en motorgaranti som ska gälla för fel orsakade av detta. Förutsättningen är att service är ordentligt gjord och att rätt olja använts vid byte. Detta gäller främst årsmodellerna 2000-2003. Var uppmärksam på serviceboken. Kontrollera så att oljan är bytt regelbundet, speciellt på turbobilar. Garantierna ska trots turbulensen med Saabs verksamhet fortsätta att gälla och kraven ska ställas på återförsäljarna.

Ett av de vanligaste felen på 9-3 gäller rostiga bromsskivor bak. Det är ett vanligt fel på äldre bilar, nästan oavsett märke. Bromsklossarna fastnar lätt och skivorna blir rostiga. Enligt vissa verkstäder antyder rostiga bromsskivor att bilen är försiktigt körd. Ett fel som förekommer både på 900 och 9-3 är oljud i gummibussningarna på framvagnen. Det är ofta ett tecken på att fettet i bussningarna torkat ut. Att smörja in nytt fett kostar ungefär 1500 kronor. Avgassystemet kan rosta sönder, oftast fortare på bilar som inte körs varje dag eller som körs kortare sträckor.


På bilens informationsdisplay händer det att siffror faller bort, även om det inte är lika vanligt som på storebror 9-5. Saab förlängde garantierna i det här fallet och displayerna är bytta på många exemplar. Annars är det en kostnad på cirka 2 000 kronor.


Ett av de allvarligaste felen på 900 och 9-3 är ryckig motorgång. Felet upptäcks oftast genom att motorstörningslampan tänds. Det kan bero på fel i bilens motorprogrammering. En omprogrammering kostar ofta tusentals kronor.


Om bilen inte startar eller rycker och stannar under färd är det oftast tändkassetten som brunnit sönder. Saab gick tidigare ut med återkallelser för årsmodellerna 2000-2002.

Lastutrymme, komfort
Smal kupé, risk för turboras

Begpriser

9-3 2,0t 154hk, SE, ACC, 5d

(S, Ej E-Pkt, Ej ACC -5 000) (3d -4 000) (2,0 130hk -3 000) (2,0T 185hk/200hk/205hk +6 000) (Sport +4 000) (Polar Edition =0)

År4812
99 - - 29700
00 - - 34700
01 - - 39600
02 - - 44200
03A - 5850048300

Ekonomi

ModellSE 2,0t-03SE 2,0T-02
Pris kr4830054300
Värdeminskning
Skatt, besiktning21202400
Försäkring 69807090
Bränsle1725018270
Reparationer, service mm 83008300
Däck 20902090
Totalt/år4430046700
Totalt/mil 3031

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör2995
Katalysator9020
Bromsbelägg fram 1525
Hjullager hö fram2917
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9640
Koppling 9000
Stötdämpare fram 7869

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare98/-
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd1998

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41999
Folksam498-03

Teknisk data

KrocktesterSE 2,0t-03SE 2,0T-03
Längd/bredd, cm464/171464/171
Tj.vikt/maxlast, kg1450/4201450/420
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/19854/1985
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,57,3
Bränsle, l/100 km8,59,0
Effekt, kW/hk110/150151/205

Rostskydd

En brist i konstruktionen är den lilla svetsskarven på bakskärmarna. Den kan ge upphov till rostskador, särskilt som det saknas både skyddsbehandling och innerskärmar bak. Inte heller huv och baklucka har behandlats. Bra däremot är att bilen är dubbelsidi
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-20 17:38

Gillar man en bil som högst ogärna svänger, så är detta ett bra alternativ. Maken till ovig bil får man leta efter!
Baksätet är rena skämtet, Saab borde ha flyttat det 1 dm bakåt, skuffen är stor nog ändå.

#2
Anonym
2011-12-04 23:07

I och med namnbytet till sportcupe förbättrades kvaliten avsevärt. Man bytte ut hela drivlinan och bromsa, hjulupphängning till komponenter från Opel. Men bakvagnen vållade fortfarande problem till en början på grund av att Saab valde en flexibel bakvagnsupphängning. Påföljden blev att lagringarna inte höll till en början.