Bild
Nästa artikel

Vinner i längden

Tester
Barnsjukdomarna har följts upp och Saab 9-3 SportSedan har utvecklats till det bättre.
Saab satsade många ingenjörstimmar på att skapa roliga köregenskaper när nya 9-3 utvecklades. De lyckades med sin uppgift.
Saab skippade halvkombikonceptet när nya 9-3 lanserades och det begränsar lastmöjligheterna.
Förarmiljö i känd Saabstil, dock med några nyheter som informationsdisplay på panelens ovansida.

När Saab skulle bygga en ny mellanklassare satsade man på att skapa en bil som skulle platsa i den övre prisklassen, det så kallade premiumsegmentet, och konkurrera med BMW, Mercedes och Audi. Av den anledningen övergav man sin gamla käpphäst halvkombikarossen och satsade på en fyrdörrars sedan, för en fin bil får inte vara för praktisk…

Saab 9-3 SportSedan visades på försommaren 2002 och började säljas på hösten samma år. Bilen fick mycket beröm för sina alerta och spänstiga köregenskaper, på det området kunde 9-3 verkligen mäta sig med sina förnäma konkurrenter.

Men när det gäller detaljutförande och teknisk förfining är saken inte lika klar. Om man som tillverkare vill flytta upp en klass, måste produkten vara bättre än konkurrenternas. Lika bra duger inte och det var inte på många områden som Saab ens lyckades med det.

Vi Bilägare köpte ett av de första exemplaren, en röd 1,8t med 150-hästars turbomotor. Andra motoralternativ var 2,0t med 175 hk och 2,0T Aero med 210 hk samt 2,2 TiD med en turbodiesel på 125 hk. Senare byttes dieseln ut mot två nya varianter med 1,9 liters cylindervolym, en på 120 hk och en på 150 hk.

Sedan 2005 finns toppmodellen Aero även med en 2,8-liters V6 med dubbelturbo och 250 hk. Som årsmodell -08 introducerades BioPowermotorn med 150/175 hk. Det var redan från början meningen att sedanmodellen skulle kompletteras med en cabriolet och en kombi.

Cabrioleten lanserades 2004 men kombin började inte säljas förrän hösten 2005, Saab hade inte haft råd att landsätta den tidigare. Bilen bygger på samma bottenplatta som Opel Vectra men bilarna är mycket olika varandra i uppträdande. Saabteknikerna arbetade hårt för att skapa körglädje i bilen och att de hade lyckats stod klart redan efter första vintertestet. Trots extrem halka upplevdes 9-3 som stadig.

Den känsla av samspel med bilen som föraren upplever i 9-3 är mycket ovanlig. Förarplatsen fungerar mycket bra med tydliga och snygga instrument. Meningarna om körställningen är delade, förare över medelstorlek klagar på dålig plats och på att stolarna inte är tillräckligt bekväma. Att baksätet är trångt är dock alla eniga om, samt att bagageutrymmet kunde vara större.

Gångjärnen till luckan är av gammaldags typ som kräver utrymme när luckans stängs. Risk för bagagekross föreligger. Tyvärr fick vi tidigt problem med elektroniken på vår Saab.

Det var fönsterhissar och lås som lade av, varningslampor som blinkade och en radio som slog av sig själv ibland. Dessa fel ordnades på garantin genom att kablarna till höger framdörr byttes ut och att ny mjukvara ”tankades ner” i bilens styrdator. Men nya elektronikbekymmer ersatte de gamla och vår bil drabbades även av mer handfasta fel såsom missljud i bakvagnen och spakar som gick av.

Även andra ägare av 9-3 har råkat ut för småfel. Det handlar om felvisande tankmätare, konstiga felmeddelanden från färddatorn, startproblem på grund av undermåliga batterier och bekymmer med fjärrkontrollen till låsen.

Köregenskaper, säkerhet
Småfel, utrymmen

Begpriser

9-3 SportSedan 1,8t 150hk, Linear & Företags Pkt, ACC, 4d

(Ej Föret.Pkt, Endast AC -5 000) (1,8i 122hk -8 000) (2,0t 175hk +5 000) (1,9 120hk TiD +6 000) (1,9 150hk TiD +10 000) (2,2 125hk TiD +6 000) (SportCombi +12 000, 05-) (Arc +5 000) (Vector +6 000)

År4812
02B - - 53200
03 - 6990059700
04 - 7770067000
05947008320072000
061035009100079800
07A1108009830086600

9-3 SportSedan 1,8t 150hk/175hk BioPower, Linear Active Pkt, ACC, 4d

(1,8i 122hk -12 000) (1,8t 150hk =0) (2,0T 210hk +6 000) (1,9 120hk TiD +3 000) (1,9 150hk TiD +8 000) (2,0t 163hk/175hk/200hk/210hk BioPower E85 +4 000) (SportCombi +12 000) (Vector +10 000)

År4812
07B141500126600112200
08150800134900120400
09163400147300132400
10176200158800143200

Ekonomi

Modell1,8t-062,0t-06
Pris kr9270097700
Värdeminskning
Skatt, besiktning24302430
Försäkring 64208060
Bränsle1664016840
Reparationer, service mm 77407770
Däck 22802280
Totalt/år4850051100
Totalt/mil 3234

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3952
Katalysator9130
Bromsbelägg fram 1520
Hjullager hö fram4547
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8016
Koppling 9988
Stötdämpare fram 6853

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare98/-
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd1998

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52003
Folksam42003-

Teknisk data

Krocktester1,8t-062,0t-06
Längd/bredd, cm464/176464/176
Tj.vikt/maxlast, kg1525/4451535/445
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/17964/1998
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,08,5
Bränsle, l/100 km8,28,3
Effekt, kW/hk110/150129/175

Rostskydd

Huven är av aluminium. Dörrar och sparklådor är invändigt behandlade. Dörrarna ha effektiva dräneringshål. Täckande innerskärmar finns fram och bak och bensintanken är av plast. Karossen är modernt byggd med få skarvar och bra konstruerade bakre skärmkant
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-01-10 08:35

Bra bil som ger väldigt mycket för pengarna särskilt med BioPower motorn där man kan tanka antingen bensin och - eller - etanol vilket ger valfrihet att köra på det som är billigast. Om etanolen är ca 2,5 kr billigare än bensin lönar det sig att tanka etanol. Miljömässigt är dessutom etanol det enda riktigt klimatsmarta tillsammans med biogas som också är miljöbra.

#2
Anonym
2012-01-10 08:37

En kille som jag åkte taxi med kör en SAAB 9-5 SportCombi med etanolmotor som rullat över 50 000 mil utan några större problem. Han är supernöjd med SAAB´en. Reg nr GNA805.

#3
Anonym
2012-01-11 12:41

En snubbe på jobbet kör SAAB 9-3:a med etanolspis sedan drygt 15 000 mil och han tycker att SAAB´en är en "tipp - topp" bil att köra särskilt som han som kör väldigt långt som säljare och verkligen behöver sitta skönt och SAABs stolar är verkligen komfortabla. Att bilen sen är en designmässig fullträff med kombi och AWD är bara ++++. Han kör en SAAB 9-3X 2009 årsmodell i "Crosscountry" utförande. En underbar vinterbil med AWD drift säger han!

#4
Anonym
2012-12-05 22:36

Kan bara instämma med "snubben på jobbet"!
Kör en 9-3X XWD AT -10. Underbart kul att köra nu när det är som värst för de flesta andra. Respekt till de som drabbas negativt av snökaoset.
Men det är bara att trycka plattan i mattan och systemet styr upp bilen snyggt och säkert. Helt fantastiskt. Snäppet roligare än Outbacken (-07) och Legacyn (-04) som jag hade tidigare.