Bild
Nästa artikel

Fröjd på långresan

Tester
Trollhättekombin rullade drygt 12 000 mil. Långfärdskomforten var bäst.
Väghållningen är stadig, riktningsstabiliteten bergfast och åkkomforten behaglig, många fördelar med Saab 9-3 SportCombi.
Klimatanläggningen sköts med tolv knappar.
Saabs färddator ger tydliga och klara informationer.
Mängden av små knappar gör instrumentpanelen i Saab 9-3 ganska orolig. men den gröna instrumentfärgen är vilsam.
Rejält med utrymme för bagage.

Det dröjde tre år mellan introduktionerna av Saab 9-3 SportSedan och 9-3 SportCombi, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. SportSedan-modellen fi ck inledningsvis ta smällarna och när barnsjukdomarna nu åtgärdats har kombin blivit ett pålitligt köp – trots att den enligt Saabhandlarna släpptes fram för sent.


Vi Bilägare hade den minsta dieselmotorn på 120 hk. Den skorrar ganska hårt när den belastas, men väl uppe i jämn fart blir maskinen nästan knäpptyst. Som alla turbodieslar är motorn stark, men bara när den kommer upp i tillräckligt varvtal. Bottendraget är tunt och det gäller att gasa upp motorn ordentligt för att inte drabbas av tjuvstopp.


På krokiga vägar märks det dåliga bottendraget tydligt och föraren får vara alert med växelspaken för att inte bilen ska storkna. De båda högsta växlarna går bara att använda på raka, snabba vägar.Då det är kurvigt gäller trean och fyran – precis som på en vanlig bensindriven bil.


Vi valde den enklaste och billigaste motortypen av miljöskäl. 120 hk-dieseln har utvecklats av Fiat och har trimmats in för att dra så lite bränsle som möjligt, enligt Saab 5,8 liter per 100 km. Riktigt så bra resultat har vi inte
nått, vår medelförbrukning låg på 6,5 liter per 100 km under det sista teståret, och det får vi betrakta som godkänt. Med en tankvolym på 62 liter blir det en hyfsad räckvidd med tillåtna svenska landsvägsfarter.


Saabs andra dieselmotor med beteckningen TiDS utvecklar 150 hästkrafter och får på så vis ett något bättre bottendrag och förbrukningen är bara marginellt högre, enligt offi ciella siffror 5,9 liter per 100 km. Fram till modellåret 2007 fi nns ingen klassad miljömotor (Bio-power) för Saab 9-3, men väl fem bensinmotorer, från 1,8 liter (122 hk) upp till 2,8T (250 hk). Den senare återfi nns i Aero-versionen.


Namnet till trots känns inte Sport-Combin särskilt sportig. Den är mer komfortabel med en fjädring på gränsen sen till mjuk. På vintertestet rullade bilen spårsäkert genom mittsträngar och på dåligt plogade vägar. Under vinterns värsta snöstorm visade den sig anmärkningsvärt okänslig mot hårda sidvindar.


ESP-systemet jobbar diskret och behöver sällan gå in eftersom bilen har en fin grundbalans. Föraren känner också tydligt i ratten när framhjulen hamnar på halt underlag och kan hejda sig i tid. Den som dummar sig och släpper gasen i en hal kurva kan känna hur bakhjulen glider ut i en antydan till sladd innan tekniken tar över och rätar upp bilen.


Sköna värmestolar, starkt ljus, rejäla vindrutespolare och vilsamt grönlysande instrument – allt bidrar till att ge både förare och passagerare i Saab 9-3 SportCombi en trygg känsla av att bilen är riktigt kvalifi cerad för att rå på vinter och mörker.


SportCombin gör sig utomordentligt bra på långresa, också när den är tungt packad. Fem personer har tillräckligt med plats, men den som sitter på mittplatsen bak, bör helst inte ha nått tonåren.


Som kombi är 9-3 en tämligen konventionell stationsvagn och vi saknar exempelvis de praktiska lastfästena från 9-5 kombi. Durken kan vikas upp i vinkel vilket kan hålla matkassar något så när plats. Under finns dessutom ett extra lastutrymme som sväljer 120 liter prylar – om det inte fylls med ett reservdäck.


I standardutrustningen ingår annars bara en reparationssats med luftpump och skumfyllning till ett punkterat däck. Men många har också valt ett konventionellt reservdäck. Det dröjde till ungefär 12 000 mil innan vi fick våra första större problem, men då kom också allt slag i slag. I samband med kamremsbytet byttes också en läckande vattenpump, vidare upptäcktes också läckage i den främre delen av avgasröret. Ovanpå detta havererade också generatorn. Ett knackande läte från hjulupphängningen visade att stagen till krängningshämmaren var slut, ett byte som vi också tvingades till efter 8 900 mil. I den vevan hade också svankstödet givit vika. Här krävdes byte av stöd och spännband.

Komfort, krocksäkerhet, väghållning
Trött på lågvarv, tveksamheter med rostskydd

Begpriser

9-3 SportSedan 1,8t 150hk, Linear & Företags Pkt, ACC, 4d

(Ej Föret.Pkt, Endast AC -5 000) (1,8i 122hk -8 000) (2,0t 175hk +5 000) (1,9 120hk TiD +6 000) (1,9 150hk TiD +10 000) (2,2 125hk TiD +6 000) (SportCombi +12 000, 05-) (Arc +5 000) (Vector +6 000)

År4812
02B - - 53200
03 - 6990059700
04 - 7770067000
05947008320072000
061035009100079800
07A1108009830086600

9-3 SportSedan 1,8t 150hk/175hk BioPower, Linear Active Pkt, ACC, 4d

(1,8i 122hk -12 000) (1,8t 150hk =0) (2,0T 210hk +6 000) (1,9 120hk TiD+3 000) (1,9 150hk TiD +8 000) (2,0t 163hk/175hk/200hk/210hk BioPower E85 +4 000) (SportCombi +12 000) (Vector +10 000)

År4812
07B141500126600112200
08150800134900120400
09163400147300132400
10176200158800143200

Ekonomi

Modell1,8t-061,9 TiD-06
Pris kr104700110700
Värdeminskning
Skatt, besiktning19703900
Försäkring 66007090
Bränsle1624011230
Reparationer, service mm 77407740
Däck 22802280
Totalt/år4950047800
Totalt/mil 3332

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4443
Katalysator19152
Bromsbelägg fram 2006
Hjullager hö fram4090
Kamrem 2751
Elektronikbox, motor 11161
Koppling 9265
Stötdämpare fram 2996

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak05/05
Trepunktsbälte alla platser2005
Krockkudde förare/passagerare05/05
Sidokrockkudde fram2005
Nackskydd alla platser2005
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,8t -061,9 TiD-06
Längd/bredd, cm465/176465/176
Tj.vikt/maxlast, kg1535/4501630/460
Max släpvikt, kg 16001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/1910
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,211,5
Bränsle, l/100 km8,05,8
Effekt, kW/hk110/15088/120

Rostskydd

Dörrarna är Saabs akilleshäl. Här är bakdörrarna ihopfogade med en framåtriktad skarv vars springor är otätade och skyddas av en (fuktsamlande) gummilist. Plus är att huv och baklucka är av aluminium och att bra innerskärmar finns både bak och fram. Unde
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-04 23:53

Katalysator över 19 000 kr?! Vem vågar köpa en begagnad SAAB?

#2
Anonym
2011-07-13 21:02

Finns universal kat på biltema för ca 8-9 hundra

#3
Anonym
2011-08-08 02:14

Man får dock vara duktig om man ska få dit en universalkatt från Biltema när katalysatorn som ofta på modernare bilar sitter inbyggd i grenröret men visst är det kanske värt ett försök om en orginal kostar över 19 000kr...

#1296
Anonym
2012-09-21 23:57

Visst är det dyrt, men hur ofta går en kat sönder?

#1297
Anonym
2012-10-11 17:18

Kan dom råkat skriva fel?

#4
Anonym
2013-07-10 14:24

Bästa bilen jag haft. Efter att ha testat många olika bilar av olika märken så valde jag att köra på en 9-3a. Den har varit min i 3 år nu och har inte kostat mig mer än en service varje år. Prislappen på senaste servicen hamnade på 2300:- på märkesverkstad (eller det va iaf en Saabverkstad förut)
Kan vara lite tajt med bilbarnstolen och hjulhusen tar upp lite för mycket plats när man varit och shoppat på Gekås. Men det är lätt att acceptera när övriga bilen är så pass bra.

#5
Anonym
2014-03-04 18:46

Fast då kan man se det såhär katten på sabben kan man ta lös rätt simpelt ist för vag bilarna som i vissa fall måste man ned med hela framvagnen för att ens se katen.
Tyska bilarna ligger dyrare i pris om man jämförkaten!

#6
Anonym
2014-05-14 18:55

En katalysator är nog bland det sista som ger upp på en bensinare, och om det skulle råka hända hittar man en på skroten för en billig penning. Då är det nog värre med partikelfilter som det inte skrivs ett enda ord om här. Det brukar bli dyrt om något...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!