Bild
Nästa artikel

Populär trots brister

Tester
Scénic var en föregångare i MPV-klassen, trots brister med kvalitet och undermåligt rostskydd.
Högbyggda Scénic startade en ny trend inom bilindustrin. Men i dag finns många konkurrenter och flera är bättre än originalet.
Om du tror att du hittat alla fack för småprylar – kolla igen! Det finns alltid en ny hålighet att utforska och förlägga saker i...
Personbilslik förarplats, endast busslutningen på ratten skämmer. Hög sittposition ger bra överblick.

Succén var omedelbar när Scénic lanserades hösten 1996, som årsmodell 1997. Renault hade på ett begåvat sätt skapat en familjbuss i Golf-format. Flexibilen blev ett begrepp och i dag har nästan alla tillverkare en utmanare i klassen. Europeiska motorjournalister utsåg Scénic till Årets Bil i Europa 1997.


Tekniskt sett baseras Scénic på Mégane. De vanligaste motorerna var 1,6-liters på 90 hk och 2,0-liters motorn på 114 hk. Till årsmodell 2001 fick 1,6-litersmotorn 107 hk och 2,0-litersmotorn 139 hk. En 1,8-litersmotor med 116 hk finns också.


En facelift gjordes hösten 1999 med ny front, annorlunda inredning och ännu fler prylfack.


Under 2000 kom en fyrhjulsdriven modell, RX4, som dock sålde dåligt.


En helt ny Scénic visades under 2003 och inför modellskiftet annonserades gamla Scénic till mycket attraktiva priser, vilket höll försäljningen igång.


Scénic är en trevlig bil att köra, med pigg motor och riktningsstabila köregenskaper. Fjädringskomforten är fin, bilen rullar mjukt över ojämnheter. Nackdelen är att Scénic kränger ganska mycket i tvära kurvor, men trots det är väggreppet ändå bra. Vårt testexemplar var något oroligt i bakvagnen på grusvägar.


Förarplatsen är bra, med lättavlästa instrument och enkla reglage. Sikten från förarplats är god åt alla håll, vilket underlättar i stadstrafik. Där är Scénic smidig att köra. Däremot kan rattens lite bussliknande lutning irritera innan man vant sig vid den.


Det främsta köpargumentet för Scénic är den rymliga och flexibla kupén. Baksätet består av tre stolar, som enkelt kan fällas ihop och plockas ur. Små utfällbara fikabord i baksätet, flera prylfack och mugghållare gör kupén trivsamt praktisk. Trepunktsbälte finns på samtliga sittplatser. Däremot går krockkudden på passagerarsidan inte att stänga av, den går inte ens att deaktivera hos verkstad.


Kvalitetsmässigt har inte Scénic hållit måttet riktigt. Bilägarna klagar ofta på skrammel och gnissel, högt vindbrus, svårjusterad värme, imbildning på rutorna, på rostproblem och elektronikfel.


Ett annat fel är problem med nycklar och lås. Det beror ofta på en trasig fjärrsändare i nyckeln. Då går inte bilen att starta. En ny nyckel måste programmeras in. Dörrar som går i baklås förekommer också.


Dåliga hjullager är också vanliga. I en del fall måste de bytas redan efter 4000 mil, vilket är väldigt tidigt. Rostiga bromsskivor, skrikande eller kärvande bromsar är förekommer också frekvent.


Bilprovningen slår främst ner på glappande spindelleder samt på dålig färdbroms och trasiga positionslyktor. Överlag får Scénic sämre resultat än medelbilen vid besiktningen.


Trasiga tändspolar förekommer, då går motorn på tre cylindrar. Fläktmotstånd har det också varit fel på ibland.
Kamremmen bör bytas senast var femte år eller 12 000 mil. Just vid 12000 mil är servicen stor – och väldigt dyr, om den görs på märkesverkstad. Rejält prutläge om den servicen inte är gjord!

Komfort, säkerhet, utbud
Besiktningsresultat, rostskydd

Begpriser

Mégane Scenic 1,6 107hk, Euroline, AC, 5d

(RN, Ej AC -5 000) (1,4 95hk, AC -3 000) (1,8 116hk +3 000) (2,0 137hk +4 000) (1,9 102hk dCi +4 000) (Trend -6 000) (Komfort -4 000)

År4812
99B - - 17900
00 - - 22600
01 - - 27100
02 - - 34100
03A - 4620039000

Ekonomi

Modell1,6-032,0-03
Pris kr3900043000
Värdeminskning
Skatt, besiktning17601760
Försäkring 59207120
Bränsle1482016240
Reparationer, service mm 87408740
Däck 13701370
Totalt/år3870041900
Totalt/mil 2628

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3597
Katalysator9773
Bromsbelägg fram 817
Hjullager hö fram2318
Kamrem 7920
Elektronikbox, motor 8112
Koppling 8656
Stötdämpare fram 3637

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/01
Trepunktsbälte alla platser1996
Krockkudde förare/passagerare96/01
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1996
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6-032,0-03
Längd/bredd, cm413/170417/172
Tj.vikt/maxlast, kg1325/4751365/450
Max släpvikt, kg 13001350
Antal cyl/slagvolym.cm34/15986/3998
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,210,2
Bränsle, l/100 km7,38,0
Effekt, kW/hk79/107103/140

Rostskydd

Första Scénic fick en etta i betyg, konstruktionen bedömdes som undermålig. 2001 höjdes betyget till en tvåa. Plastskärmar fram, men bak har man innanför plåtskärmarna fuktsugande innerskärmar och många skarvar i underrede och kaross. Bilen som helhet är
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2014-04-08 18:41

Hade en från 97 , i stort sett allt krånglade väl väl på den , som att batteriet kunde dö när som helst , även under körning , för att sen starta med startkablar och sen vägra och sen starta igen ett tag senare , topplockspackning , styrnings problem , katalysatorn skramlade , drivknuten väsnades , startspärren av aktiverades inte alltid så bilen startade inte då .
Var tvungen att låsa och låsa upp bilen om man inte hade låst bilen och stängt av bilen , annars startade den inte . Kylartempen vandrade upp och ner , och motorn höll på att koka några gånger . Nej kommer aldrig köpa en Renault igen , har bara haft problem med dom , inte bara den bilen .

#2
Anonym
2014-04-11 12:04

Har någon problem med att cabben på en renault cc 2011

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.