Bild
Nästa artikel

Miljöbil på papperet

Tester
Föregångarens design var vågad och fräck, efterträdaren är försiktigt formgiven och stör föga trafi kbilden.
Renault Mégane har bytt skepnad och är mer försiktigt formgiven jämfört med föregångarens fräcka och kantiga design.
Under förarens fötter finns ett litet lönnfack.
Bak hamnar passagerarnas huvuden farligt nära taket och kurvhandtagen.
Renault bjuder på snygga former, men också mycket billig plast.

Den nya stilen vinner i längden. Det var testlagets uppfattning efter första intrycken av Méganes återhållsamma formgivning, jämfört med föregångaren. De yttre formerna gav pluspoäng, men som passagerare i baksätet är det inte lika muntert.


Den extrema strömlinjeformen gör att det blir trångt i baksätet. Passagerarna på ytterplatserna hamnar med sina huvuden nästan mot takkanten, ett par centimeter från de hårda kurvhandtagen. Och för föraren påverkar karosslinjerna också bakåtsikten, rakt bakåt är det godtagbart, men snett åt sidorna är det de yttre backspeglarna som gäller.


Köregenskaperna i Renault Mégane är det inget fel på. Väghållningen är säker och bilen är lättmanövrerad även i hårda och snabba svängprov.


Fjädringskomfort och ljudkomfort gör att landsvägskörningen bitvis blir bekväm, men i det sammanhanget noteras också att fl era testförare haft svårt att fi nna rätt körställning.


Testlagets omdömen i övrigt är inte särdeles positiva. Renaults instrument och reglage väcker irritation. Ratten är hal och inte skön att hålla i och de digitala siffrorna i hastighetsmätaren fladdrar nervöst. Instrumenten är plottriga och vissa närmast osynliga. Ventilationspanelen och radion sitter långt ned och har pyttesmå symboler som kräver starka ögon.


Det här påverkar förstås koncentrationen vid körning. Att behöva leta och släppa blicken från vägen för att justera ventilationen eller radio är irriterande. Vissa justeringsmöjligheter för radion finns dock tack och lov invid ratten.


Renault fortsätter på den inslagna vägen med nyckellöst lås- och startsystem som standard. Man kan ha nyckeln i fickan hela tiden. Bilen låser upp dörren när man tar i handtaget och låser själv när man kommer ett stycke ifrån den. Bra i Mégane är också att hur man än trycker på startknappen blir det ingen kontakt förrän också bromspedalen pressas ned.


Renault har sålt bra, mycket beroende på sin miljöprofi l. Vi Bilägares testbil med 1,5-liters dieselmotor och 90 hk utgör inget undantag. Enligt deklarationen ska den dra 4,5 l/100 km och därmed begränsa koldioxidutsläppet till godkända 118 gram/km.


Verkligheten är dock en helt annan. Vid slutsummeringen efter testperiodens slut visade det sig att testbilen i genomsnitt dragit hela 5,9 l/100 km, drygt 30 procent mer än de officiella siffrorna. En dieselmotor kräver oftast något längre inkörning, men efter 1 500–2 000 mil brukar den vara som effektivast. Och i vårt fall rullade bilen över 3 200 mil.


Renault lanserade en tid efter vårt köp en starkare och renare miljövariant av dieselmotorn. Här är effekten 110 hk och utsläppet endast 114 gram/km, under förutsättning att bilen kan gå på deklarationens 4,4 l/100 km. Renault har också ett annat miljöalternativ att bjuda på, Eco2, som går att köra på etanol eller bensin. Den starkaste dieselmotorn på 1,9 liter och 131 hästkrafter hamnar däremot på fel sida om utsläppsgränsen. Motorn är ändå förhållandevis snål och ska dra 5,6 l/100 km.


Utöver den oväntade bränsletörsten fick också testbilens dieselmotor kritik för ljudnivån. Vid kallstart slamrade den riktigt otrevligt. Plus fick motorn för sin dragvillighet.


Teståret förlöpte i stort sett friktionsfritt, frånsett en avsliten kontakt till partikelfiltret. Föraren fick besked via displayen, först ”Check Injektion System” och därefter ”Check Antipollution System”. På verkstaden konstaterades det att kontaktens kabel hängde ned för lågt mellan partikelfiltret och motorramen. Missödet bedömdes som självförvållat och därför gällde inte garantin. Räkningen för reparationen slutade på 2 200 kronor.


I började noterade också testlaget skrap i växellådan vid snabba uppväxlingar, typ från trean till femman. Oljuden upphörde dock med tiden.


Däremot drabbades inte vi av olägenheter med dörrlåsen. Renault fick in vissa larmrapporter om detta och vid ett servicetillfälle skedde en kostnadsfri omprogrammering av styrenheten.


Det allra tryggaste med Renault Mégane är säkerheten och rostskyddet. Euro NCAP:s fem stjärnor bygger på det gamla utvärderingssystemet och med 37 poäng var Mégane klart över gränsen som är vid 34 poäng. Ett litet aber är dock att pisksnärtskyddet inte fått toppbetyg, men väl godkänt.


Renaults rostskydd är genomgående bland de allra bästa på marknaden. En rad övriga fabrikanter har under senare år dragit ned på behandlingen eller satsat på enklare och billigare lösningar, men Mégane är en av få bilar som fortfarande belönas med högsta betyg.

Väghållning, rostskydd
Bakåtsikt, hög testförbrukning

Begpriser

Mégane III 1,5 90hk dCi, Expression, AC, 5d

(1,6 101hk -7 000) (1,4 TCe 131hk =0) (1,5 110hk dCi-FAP +6 000) (1,9 131hk dCi-FAP +12 000) (Sport Tourer=Kombi +10 000) (Authentique -6 000)

År4812
09126100112500101300
10132800119100 -

Ekonomi

Modell1,5 dCi -091,9 dCi -09
Pris kr129700141700
Värdeminskning
Skatt, besiktning1003500
Försäkring 65807500
Bränsle871010840
Reparationer, service mm 60006000
Däck 16201620
Totalt/år4030048400
Totalt/mil 2732

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4015
Katalysator7373
Bromsbelägg fram 1391
Hjullager hö fram3576
Kamrem 6995
Elektronikbox, motor 9742
Koppling 11193
Stötdämpare fram 5548

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/01
Trepunktsbälte alla platser1996
Krockkudde förare/passagerare96/01
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1996
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52009
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,5 dCi -091,9 dCi -09
Längd/bredd, cm430/181430/181
Tj.vikt/maxlast, kg1290/4721345/475
Max släpvikt, kg 13001300
Antal cyl/slagvolym.cm34/14614/1870
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,59,0
Bränsle, l/100 km4,55,6
Effekt, kW/hk66/9096/131

Rostskydd

Effektivt behandlad i balkarnas hålrum samt i huv, dörrar och lucka. Fogarna är väl tätade, också i dörrhörnen, där det är som känsligast. Bra skärmkonstruktion och väl skyddande plastinnerskärmar fram och bak. Tröskellådans skarv väl skyddad. Underredet
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-07 22:32

Rekommenderas starkt om man söker en kombi med automat som är miljöklassad.