Bild
Nästa artikel

Plumpar i protokollet

Tester
Laguna är säker och har ett fint rostskydd, men besiktningsresultaten har varit dåliga.
Med eget stuk, dokumenterat god säkerhet och roliga finesser blev Laguna II uppmärksammad vid lanseringen. Men hos Bilprovningen har det varit mindre roligt.
Laguna II Touring är långt ifrån den rymligaste kombin, men utrymmena räcker för de flesta.
Renaults inredningsdesign präglas av en elegant enkelhet. Radion döljs bakom en lucka på mittkonsolen.

Mellanklassaren Renault Laguna presenterades i sin första upplaga hösten 1994 och var en vettig men ganska trist bruksbil. När det var dags för Laguna II år 2001, hade Renault tagit nya grepp för att uppfattas som lite mer modern. Designen var tuff och uppseendeväckande och istället för vanlig startnyckel skulle man sticka in en platt plastbit i panelen.


Extra skjuts fick lanseringen av den nya modellen när resultatet från krocktestet i Euro NCAP offentligjordes. Laguna II hade som första bil någonsin fått fem stjärnor i betyg.


Två karossvarianter finns, nämligen en femdörrars halvkombi och en kombi. Trots att yttermåtten är större än på föregångaren är inte Laguna II rymligare, tvärtom. Sitthöjden har minskat med flera centimeter och särskilt bak leder det till en obekväm sittvinkel.


Lastutrymmet i kombin har på grund av ett mer lutande bakparti förlorat också en hel del i volym. Den låga och snitsiga karossen är dessutom svår att överblicka vid parkering.


Från början fanns fyra bensinmotorer att botanisera bland. Minst är 1,6 med 107 hk, sedan kommer 1,8 med 120 hk, 2,0 med 140 hk och 3,0 V6 med 207 hk. Senare tillkom även en turbomotor, först med 163 hk och sedan 170 eller 205 hk. En rad dieselalternativ på 105-135 hk finns också, men i begränsad omfattning i Sverige.


Under 2005 fick Laguna II ny front och en rad andra detaljer uppdaterades. En facelift, helt enkelt. Vi Bilägares testbil nummer 93 var en Laguna II Touring med 1,8-litersmotor och utrustad med en rad finesser som regnsensor, backvarnare och däcktrycksövervakning. Två av dessa finesser bedömdes som undermåliga för svenska förhållanden efter vårt omfattande vintertest.


Backvarnarens sensorer blev snabbt belagda med snö och is vilket gjorde att varningssignalen tjöt så fort backen lades i och regnsensorn klarade inte av att hantera den typiska gegga som hamnar på vindrutan vintertid i vårt land. Samtidigt uppskattades det lugna och trygga uppträdandet i halka, den komfortabla fjädringen liksom den trevliga förarplatsen med sina tydliga och lättfunna reglage.


Vår Laguna II drabbades av en del fel under testperioden, bland annat var startkortet en ständig källa till irritation.
Batterierna tog ofta slut och den nödnyckel som finns gömd i kortet och som ska användas om kortet slutar fungera, gick inte att låsa upp med.


Kanske var Renault lite väl ivrig att lansera den nya tekniken. Den automatiska däcktryckskontrollen hjälpte oss att i tid upptäcka en punktering vid ett tillfälle men ställde också till med en del krångel som krävde verkstadsbesök för att åtgärdas.


Laguna får extremt många anmärkningar av Bilprovningen, mestadels glapp i leder samt bromsar. Liksom många andra bilar med skivbromsar bak, kan Laguna drabbas av rostiga skivor bak. Rostskyddet på karossen är däremot föredömligt.


Det stod ganska tidigt klart att vi valt ”fel” motor, den lilla 1,8-literssnurran var dels alldeles för svag för den stora bilen, dels drog den nästan 20 procent mer bränsle än vad tillverkaren uppgivit.

Rostskydd, säkerhet, komfort
Besiktningsresultat, elektronikfel

Begpriser

Laguna 1,8 120hk, ACC, 5d

(Komfort, Endast AC -5 000) (1,6 107hk, Trend, AC -6 000) (2,0 135hk +4 000) (1,9 120hk dCi +5 000) (1,9 130hk dCi-FAP +8 000) (Touring=Kombi +8 000)

År4812
03 - 3930030100
04 - 4430036100
05600004950041300
06690005850048300
07A757006470054500

Ekonomi

Modell2,0-051,8 kombi-05
Pris kr5150055500
Värdeminskning
Skatt, besiktning19601940
Försäkring 69706820
Bränsle1603015630
Reparationer, service mm 84409190
Däck 14601590
Totalt/år4250043800
Totalt/mil 2829

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5948
Katalysator7306
Bromsbelägg fram 1526
Hjullager hö fram2936
Kamrem 5387
Elektronikbox, motor 8032
Koppling 14339
Stötdämpare fram 4170

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/02
Trepunktsbälte alla platser1996
Krockkudde förare/passagerare95/02
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP5-
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0-051,8 Kombi-05
Längd/bredd, cm458/175470/175
Tj.vikt/maxlast, kg1335/5101390/510
Max släpvikt, kg 13001300
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/1783
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,810,9
Bränsle, l/100 km7,97,7
Effekt, kW/hk98/13388/120

Rostskydd

Laguna är mycket bra rustad för att stå emot rosten. Konstruktionen är vettig med få skarvar och karossen är gediget galvaniserad. Behandlingen i hålrummen är välgjord, slitskyddet under bilen heltäckande. Laguna har även framskärmar och baklucka i plast
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-18 08:44

Har haft en Laguna II sedan ny och i dag har bilen gått 19600mil. Har genom åren haft mängder av fel på bilen som uteslutande har varit "mekaniska". Kärvande bromsok, torkar mekanism, trasiga fönsterhissar, katlysatorbyte, bakvagnsbussningar, styrleder (vilket drabbar alla bilmodeller), spindelleder, läckande AC/ECC, gnisslande rattstång, mm. Dock har jag aldrig haft några som helst elfel. Nyckelkortet har fungerat klockrent i 9 år, men jag har full förståelse att de kan ge problem om man inte förstår funktionen.
Bilen är nu såld men jag har njutit varje mi med bilenl! För dig som inte räds höga resevdelskostnader och täta verkstadsbesök hittar en superskön bil i Lagunan. /Micke

#2
Anonym
2012-04-07 21:24

Jag har en Laguna II 2004 med turbo 163hk, sedan den var ny. Den har gått nästan 11k mil nu. Har haft en del av de felen som föregångaren har skrivit om också. Peppar, peppar inga elektriska fel utom att batteriet har lagt av efter ca 4 år, mitt fel - laddade inte batteri när korta streckor kördes på vintrarna. Trots alla dessa standard fel tycker jag bra om bilen. Mycket fin komfort , lättkärrd, säker uppträdande i alla väglag, snål och starkt motor. Kostnader för reparationer kan man hålla nere, när man vet om dem. Styrleder klarar ca 5k mil, spindelleder kanske lite mer. Bekväm och bra bil men en del kvalitets missar var helt onödiga och sänkte bilen till låg nivå i anseende. Kan hända att det finns hopplösa exemplarer där ute, men trots allt är den modellen bättre än dess rykte. /Peter

#3
Anonym
2012-11-20 18:25

Jag har en Renault Laguna Eroline sedan 2002 en TOPPENBIL. Har kört endast 6280 mil sitter i rullstol halvkombi försök till stöld men dom klarade inte av det. Drar ca 045 lång och blandad körning inte ett fel vid besiktning. Får höra att bilen är ny inget utsläpp där bak har stått ute vinter som sommar. Nu avställd i garage lite liten bagagesrum = rullstol. Kan inte tänka mig att sälja min LUNA det finns dom som vill köpa. Om något är fel så talar LUNA om det har servat som vanligt älskar min LUNA.........1.8 TOPPENMOTOR ingen rost.

#4
Anonym
2013-02-17 02:17

Köpte bilen biligt för ca 2 år sen tack våre den dåliga rykten så slapp man betala mycket för den, bilen har fungerat fint, det ända jag behövde reparera var styrleder / MM

#5
Thomas
2015-08-28 22:54

Har en Laguna II 1.9Dti 2003 som gått över 28000 mil nu. Med service så går den perfekt. Visst kommer det mindre reperationersom; bromsar, styrleder, spindelleder, fönsterhiss förardörr, pixelfel displayer (som så många andra har) ECC påfyllt och fungerar perfekt. Spridare och glödstift bytt, den startar lätt och går som ett spjut. En av de driftsäkraste och skönaste bil att köra som jag haft. Besiktning 2015 var en spindelled och varningstriangel. 0,55 Liter milen ännu, kan man köra billigare? Skatten 5800 år på dieseln. Nu blir det en Peugeot 607 eller Citroen C6 istället.

#6
Phil
2017-03-07 15:52

Laguna II är en skön och bra bil. I familjen har vi två 2,0T - urstarka och körvänliga.
Undvik de tidiga modellerna från 2001-03 så undviks en del barnsjukdomar. Rost är obefintligt. Några styr- och spindelleder har fått bytas, hjullager, likaså en fjäder fram. Men bilen är från 04 så slitage blir det ju.
Typiska fel finns dock för modellen: se upp med fönsterhissar som gnisslar. De behöver smörjas upp för att inte vajern ska slitas av. Nyckelkortet och det komplicerade lås/stöldskyddssystemet kan strula. Vanligt att kortet glappar eftersom det böjs lite för lätt.
Gick igenom besiktningen u a 2017-02.