Bild
Nästa artikel

Säker dubbelvinnare

Tester
Renault Clio har vunnit titeln Årets Bil två gånger, 1991 och 2006. Generation tre har vuxit på alla punkter.
Renault Clio har hög säkerhet, välgjort rostskydd och är rymlig för sin storlek. Generation III blev en storsäljare 2010.
Bagageutrymmet är större än i tidigare Clio-generationer.
Instrument och reglage är enkla och funktionella. Tillsammans med bra stolar ger det en trivsam förarmiljö.

Renault Clio såg dagens ljus 1991 och nya generationer har presenterats 1998 och 2006. Däremellan fick den andra generationen en facelift och bilen såldes faktiskt parallellt med ”trean” under några år, fram till 2008.


Clio 2006-2008 kan således härstamma från två olika generationer och det kan naturligtvis te sig förvirrande för begbilsköparen. Här granskar vi Clio av generation tre som också fått en facelift vilket inträffade 2009.


Clio finns som tredörrars eller femdörrars halvkombi samt som femdörrars kombi. Den senare kom 2007 och är mer ovanlig. Försäljningen av Clio III var måttlig till en början, men när importören sänkte priserna med en strategisk miljöbilsrabatt rusade Clio uppåt i försäljningsstatistiken och blev den mest sålda småbilen 2010.


Flera olika motorer finns att välja mellan. Basmotorn är på 1,2 liter och ger 75 hk. Samma motor finns också med flexifuel, anpassad för att kunna köras med både etanol och bensin. En 1,2-liters turbo på 100 hk finns också att tillgå liksom 1,4-liters på 98 hk samt 1,6-liters på 110 hk. I Clio Sport finner vi en tvålitersmotor på 140 hk medan prestandamodellen Clio RS har en ännu värre maskin på 197 hk.


Clio har goda vägegenskaper och tål att pressas hårt. Antisladdsystem är standard, men styrningen känns något diffus.


Förarmiljön är enkel och tydlig och framstolarna ger god komfort. Småbilar brukar vara bullriga, men ljudkomforten i Clio III är till och med bättre i det avseendet än flera bilar i Golfklassen. Bilen har vuxit med åren, Clio III är 28 cm längre än den första Cliomodellen och 22 cm längre än Clio II. Det betyder en hel del för innerutrymmena. Baksätet är rymligare än tidigare, men sittdynan är ganska hård att sitta på. I bagageutrymmet ryms normalstora väskor också stående.


Säkerhetsmässigt är Clio bra med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.
Besiktningen klarar Renault Clio årsmodell 2006 totalt sett ungefär som medelbilen, flest anmärkningar är på strålkastarna. Men uppgifterna ska vi ta med en nypa salt eftersom statistiken visar resultaten för både Clio II och Clio III.


Renault har historiskt sett inte det bästa kvalitetsryktet, men Clio III håller ihop bra ännu så länge. Fel på elfönsterhissarna har förekommit på en del exemplar, likaså krånglande nyckelkort. Det sistnämnda kan bero på att ägarna varit slarviga med förvaringen av kortet som om det vill sig illa kan brytas av. Då går inte bilen att starta.
Tidiga barnsjukdomar var krånglande radioenhet och instrumentbelysning som slocknade, men om bilen regelbundet servats på auktoriserad verkstad ska detta vara åtgärdat.


Kamremsbyte ska göras efter fem år eller 12 000 mil, vilket som inträffar först. Här kan det också vara läge att se över vattenpumpen och eventuellt också byta den. Förr var Renault kända rostburkar, numera är rostskyddet bland det bästa på marknaden.


Småbilar är ofta lättsålda som begagnade, men Renault Clio har inte varit den mest eftertraktade och andrahandsvärdet är därför ganska medelmåttigt. Självklart är Clio III något dyrare som begagnad än Clio II, trots att det kan röra sig om samma årsmodell.

Rostskydd, säkerhet
Diffus styrning

Begpriser

Clio III 1,2 75hk, Komfort, AC, 5d

(3d -5 000) (1,2T 101hk +6 000) (1,4 100hk +4 000) (1,6 110hk/112hk +6 000) (Sport Tourer=Kombi +5 000) (Sport +6 000)

År4812
06B702006130053700
07739006600057400
08794007000061400
09A8370073800 -

Clio III 1,2 75hk, Komfort, AC, 5d

(3d -5 000) (1,2T 101hk +6 000) (1,6 112hk +6 000) (Sport Tourer=Kombi +5 000) (Authentique -3 000) (Dynamique +4 000)

År4812
09B894007890069200
109400083500 -

Ekonomi

Modell1,2 -081,6 -08
Pris kr7800088000
Värdeminskning
Skatt, besiktning10401360
Försäkring 58407960
Bränsle1197013600
Reparationer, service mm 60006000
Däck 13301330
Totalt/år3660042000
Totalt/mil 2428

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4256
Katalysator6179
Bromsbelägg fram 1060
Hjullager hö fram3269
Kamrem 5995
Elektronikbox, motor 7358
Koppling 9194
Stötdämpare fram 4486

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/02
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare96/00
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd2006

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,2 -081,6 -08
Längd/bredd, cm399/171399/171
Tj.vikt/maxlast, kg1165/4151225/415
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/11494/1598
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,410,2
Bränsle, l/100 km5,96,7
Effekt, kW/hk55/7582/112

Rostskydd

Huven är av aluminium och framskärmarna av plast. Alla hålrum har behandlats med vax. Underredet är slätt med minimalt antal fogar och välgjord behandling. Dörrar och baklucka är väl tätade. Innerskärmar sitter i alla fyra hjulhusen och täcker väl. Tröske
12345

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!