Bild
Nästa artikel

En stor liten bil

Tester
Clio II har bra köregenskaper och komfort, men har vissa kvalitetsmissar.
Clio II är inte lika rymlig som de senaste småbilarna men besitter ändå en del storbilsegenskaper.
Instrumenteringen gjordes om 2001, samtidigt uppdaterades fronten och krocksäkerheten.

Clio introducerades 1991 som efterträdare till Renault 5. En ny generation Clio kom hösten 1998, med en facelift under 2001. En ny modell börjar säljas senare under 2006. Som generation II finns Clio med en rad olika motorer.

Basversionen är på 1,2 liter och har 58 hk eller senare 75 hk. 1,4-litersmotorn har 75 hk (98 hk i 16V-utförande). Clio finns också med 1,6-liters motorer på 92 hk eller 107 hk. Clio Sport kom under 2000 med 169 hk. Även en V6-variant med mittmotor har funnits men bara ett fåtal exemplar har letat sig hit.


Clio är trevlig att köra, med välbalanserad väghållning och snabb styrning. Motorn med 75 hk ger hyfsade prestanda. Men något fartvidunder är det inte fråga om. Sikten är bra, utom snett bakåt vid fickparkeringar. Då skymmer bakstolpen närsikten bakåt. Däremot är styrningen väldigt lätt vid fickparkeringar, tack vare bra servoverkan.


Förarmiljön känns ovanligt vuxen för att tillhöra en småbil. Instrumenten och reglagen är tydliga och förarstolen är skapligt bekväm. I Vi Bilägares bullertest från 2003 avslöjades dock Clio som en riktig bullerburk.


Sämre komfort är det givetvis i baksätet, som är trångt liksom i de flesta småbilar. Tre mindre personer kan få plats om kraven på komfort inte är så höga. Trepunktsbälte på samtliga platser samt höj- och sänkbara nackskydd i baksätet ger plus i kanten. Bagageutrymmet är litet, men ändå något större än hos vissa konkurrenter.


Clioägarna är missnöjda med bilens utrymmen och krocksäkerhet, men nöjda med bränsleförbrukningen. Clio I fick bara en tvåa i krockbetyg av EuroNCAP. Men säkerheten har förbättrats , Clio II fick fyra stjärnor, när den krocktestades 2000. I verkliga olyckor ger dock Folksam underkänt betyg.


Första Clio-generationen var ingen fullträff kvalitetsmässigt. Årsmodellerna före 1999 får många anmärkningar i besiktningen på bromsrör och bromsar. Clio II är dock klart förbättrad på dessa punkter. Däremot får Clio II ofta anmärkningar för glapp i spindel- och styrleder. Det har dock rättats till på nyare bilar, tack vare bättre gummidamasker som gör att fettet inte försvinner i förtid.


Trasiga tändspolar är ett vanligt fel, då går bilen bara på tre cylindrar. En emissionsgaranti på 8000 mil eller 5 år gör att en del ägare slipper betala för felet. Annars kostar det cirka 2 000 kr per tändspole.


Trasiga topplocksackningar har också förekommit. Felet upptäcks genom oljeläckage främst vid grenröret och kan kosta uppåt 10 000 kr att laga. Läckande ventilkåpspackning är billigare, kostar knappt en tusenlapp. Kamremshaverier är inte vanliga, men kolla ändå när remmen är bytt. Annars riskerar du dyra motorhaverier om remmen kuggar över. Tänk på att remmen slits både av miltal och år och bör bytas efter rekommenderat intervall, vid 12000 mil. Avgassystemet håller ganska kort tid och kan behöva bytas redan efter något år.


Många nyare bilar drabbas av elektronikproblem, så även Clio. Ofta rör det sig om kablagefel eller glappande kontaktstycken, vilket kostar 2000–3000 kr att laga. Fjärrsändare som lägger av och sätter startspärren ur funktion är också förekommande. Det kan också vara fel på antennringen som känner av nycklarna. Trasiga fläktmotorer eller fläktmotstånd har drabbat en del Clio. Ett fel som kan vara dyrt är om sätesvärmen går sönder. På vissa årsmodeller måste man byta både klädsel och dyna.


Rostskyddets effektivitet är inte jämförbart med övriga Renault-modeller som var några år tidigare ute med det nya programmet. Först med Clio III blev det riktigt bra. Rostfällor finns bland annat i motorhuvens framkant. Bakskärmarnas kanter sitter illa till för angrepp. På äldre Clio finns rosten oftast på dörrar och skärmkanter.

Köregenskaper, förarmiljö
Rostskydd, kvalitetsbrister

Begpriser

Clio II 1,2 75hk, Komfort, 5d

(1,2 58hk, Trend, 3d -6 000) (1,2 58hk, Trend, 5d -3 000) (1,4 98hk +3 000) (1,6 107hk, Sportline, AC, 5d +8 000, -03)

År4812
03 - 3040025200
04 - 3890032700
05490004250036300
06547004670040500
07587005020044000
08A628005530047600

Ekonomi

Modell1,2 16V-061,4 16V-06
Pris kr4750050500
Värdeminskning
Skatt, besiktning11401140
Försäkring 43505310
Bränsle1197013600
Reparationer, service mm 77407470
Däck 12601260
Totalt/år3260035600
Totalt/mil 2224

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3692
Katalysator7037
Bromsbelägg fram 860
Hjullager hö fram3026
Kamrem 7763
Elektronikbox, motor 8112
Koppling 13709
Stötdämpare fram 4609

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/02
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare96/00
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42000-
Folksam298-05

Teknisk data

Krocktester1,2 16V-061,4 16V-06
Längd/bredd, cm381/164381/164
Tj.vikt/maxlast, kg975/4651075/465
Max släpvikt, kg 11001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/11494/1390
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,010,5
Bränsle, l/100 km5,96,7
Effekt, kW/hk55/7572/98

Rostskydd

Clio är till största delen galvaniserad. Rostskyddet är ändå tvivelaktigt.Kompletterande behandling utöver galvaniseringen saknas nämligen helt. Det finns svåra rostfällor. Fjäderbenen fram vilar i skålar där mängder av fukt och smuts kommer att samlas. D
12345

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!